A héten kerül az üzletekbe Madonna új, karrierösszegző válogatásalbuma Celebration, azaz Ünneplés címmel. A popkirálynő két és fél évtizedes karrierjének csúcspontjait lélegzetelállító így egymásra halmozva látni, illetve hallani, sőt, megannyi zseniális sláger még így sem fért fel az összeállításra. Meglehetősen ritkán, de azért néha az is előfordult azonban a 25 év alatt, hogy Madonna mellényúlt. Cikkünkben azt a 10 számot, öltözéket, filmet vagy egyéb Madonna-alkotást szedtük össze, amik - szerintünk - méltán maradtak le a Celebrationről.

1. Film: A Certain Sacrifice

Ez az a legendás korai film, amiről mindenki hallott, de szinte senki sem látta. Madonna fiatal volt még, kereste a kiugrási lehetőséget, bármire hajlandó volt, hogy közönséget találjon magának. A legkorrektebb jelző az eredményre, azaz a Certain Sacrifice címe filmre a "kísérleti". Amikor Madonna megasztárrá vált, a készítők pornó címszó alatt próbálták eladni, csekély sikerrel. Ennek az oka az, hogy a filmben azon kívül, hogy nem történik semmi, még csak igazi szex sincs. Emitt egy pár perces részlet a filmből, fogadjunk, hogy ön se bírja végigülni!

2. Frizura: Who's That Girl

Madonna a divatban is ugyanolyan meghatározó volt a '80-as években, mint a zenében. Stílusát azonnal tinik százezrei, talán milliói tették a kultúrtörténet részévé, de 4 év intenzív hírnév után, 1987-ben Madonna egy olyat váltott, amit valahogy senkinek nem támadt kedve leutánozni. A Who's That Girl című film kedvéért, úgy tűnt, nemhogy abbahagyta a szemöldökszedést, hanem mintha valami csodaszerrel vastagított is volna éjfekete szemöldökén, miközben pufi mikrofonná felfújt haja minden korábbinál szőkébb lett. Az összhatás még a '80-as évek átlagához képest is borzalmas.

3. Divat: műanyagcsatos domina

Ha ugrunk öt évet az időben 1992 őszéig, máris előttünk terem minden idők legvisszataszítóbb Madonnája. Aranyfog. Lenyalt, kettéfésült szőke haj. Benne műanyag virágos csat. Az Erotica és a Deeper and Deeper klipekbe még egy-egy egészen izgalmas verziója került ennek a stílusnak, de az interjúadás közben egyszerűen félelmetes volt így Madonna. A borzalmas látvány a retinánkba égett, 15 éve képtelenek vagyunk elfelejteni.

4. Film: A tanú teste

A popkirálynő karrierjének filmtermését talán egy az egyben belevehettük volna ebbe a worst of válogatásba, de inkább szorítkozzunk csak a legrosszabbra. Az 1992-es Erotica című album és Sex című könyv Madonna addigi botrányokkal teli (vagy botrányokból álló?) pályafutásában az első olyan skandalum, ami ahelyett, hogy még szélesebb közönséget toborzott volna a popkirálynőnek, inkább elriasztotta az embereket.

Az albumot és a könyvet azóta a '92-ben még fanyalgó rajongók és kritikusok is átértékelték, de ebbe a korszakba sajnos tartozik egy film is, amivel kapcsolatban szilárd a konszenzus, hogy a világ legrosszabb alkotásai közé tartozik. Rekordszámú arany málna-jelölést kapott. A Tanú teste egy félresikerült, izgalommentes Elemi ösztön utánérzés, ami nem annyira rossz, hogy már vicces, hanem annyira rossz, hogy már nem is vicces. Ha eddig nem látta, ezután se nézze meg.

5. Zene: Take a Bow

Madonna albumain mindig van egy-két töltelékszám, de az énekesnőnek természetesen van annyi érzéke a popbizniszhez, hogy ne ezeket adja ki kislemezen. A slágerek között zavarbaejtően rossz számot csak az igazán gonosz ellendrukkerek drukkerek találnak, mindenesetre ha kell egyet mondani, akkor az valószínűleg ez az édesbús, 1994-es ballada lesz. Amerikában ugyan ez a szám is tarolt, de Európában kevésbé volt népszerű. A hivatalos brit slágerlistán tíz év és 35 sláger után ez volt az első Madonna szám, ami nem jutott be a legjobb tíz közé, megszakítva egy rekorddöntő hosszúságú sikersorozatot. Valószínűleg magának Madonnának sem lehet kedvence, mert ez szinte az egyetlen slágere, amit soha nem adott elő élőben. A számot egyébként klipje miatt is támadták, azt állítva, hogy jó fényben próbálja feltüntetni a bikaviadalokat. Ön szerint melyik a legrosszabb Madonna-szám?

6. Duett: Ricky Martin

Az 1998-as Ray of Light albummal Madonna karrierjének újabb csúcspontjára jutott. Jól nézett ki, jó volt a zenéje, mindenki szerette és még kifejezetten menőnek is számított. Tizenöt évnyi karrierje során azonban még senkit nem tüntetett ki azzal, hogy duettet énekelt volna vele. '89-ben ugyan készített Prince-szel egy közös számot, de abban a popherceg nem énekel, '90-ben pedig egy ideig úgy nézett ki, Madonna Michael Jacksonnal fog együtt dolgozni, de aztán valamiért ebből sem lett semmi.

Ki lett tehát az első, aki Prince-et és Jackót is maga mögé utasítva azt a kegyet érdemelte ki, hogy Madonna – ráadásul éppen ebben a korszakában – duettet énekelt vele? Azóta is hihetetlenül hangzik, de a válasz Ricky Martin. A szám (Be Careful With My Heart a címe) hivatalos Madonna-kiadványon sosem jelent meg, csak Martin egyik albumán dugták el tölteléknek. És ami a legtragikusabb az egészben: a dél-amerikai sztárocskára pazarolt szám ráadásul nem is rossz.

7. Klip: American Life

Soha senki nem használta fel olyan erőteljesen a videoklip műfaját, mint Madonna, és most, hogy a zenei videóknak valahogy csökkent a jelentősége, Madonna is szemlátomást nehezebben talál utat a közönség felé. Bezzeg 1989-ben, a botrányos Like a Prayer klippel! Vagy 1990-ben a betiltott Justify My Love klippel! Vagy 1992-ben a szintén betiltott Erotica klippel! Nyilván ugyanilyen a botrányt kellett volna kavarnia 2003-ban az American Life című számhoz készült videónak is.

Már mindenki lélegzetvisszafojtva várta a nagy felhajtással beharangozott klipet, ami ugye arra volt hivatva, hogy jól az emberek képébe vágja az igazságot. Európában az első nap lement ugyan néhányszor a tévében, de felháborodást inkább csak az okozott, Madonna milyen bénán rappel a számban. A popkirálynő ennek ellenére visszavonta az klipet, az éppen kitört iraki háborúra hivatkozva. Botrány elmaradt, a számot a keményvonalas rajongókon kívül senki nem ismeri, az eredeti klip eltűnt mindenhonnan. Nem is baj.

8. Duett: Britney Spears

A 2003-as MTV díjkiosztón elcsattant (vagyis inkább elkent) Madonna-Britney smár akkora vihart kavart, hogy az énekesnők nem bírtak ellenállni a kísértésnek, hogy kicsit megfejjék a botrányt. Így esett, hogy Madonna karrierje második duettjét, amit ezúttal – a Ricky Martin-féle afférral szemben – slágerként is promótáltak, Britney Spearsszel közösen adta elő. A 2004-es Me Against the Music klipje azonban csak utal arra a bizonyos csókra, maga a szám pedig meglehetősen eseménytelen, így a két énekesnő rajongótáborai még közös erővel sem tudták ezt a projektet az első helyre juttatni. Nem is érdemelte volna meg.

9. Zene: Hey You

Miután 2005-ben a Hung Up megaslágerré vált, és Madonna újra visszakerült a csúcsra, a popkirálynő bejelentette, hogy következő zenei projektjén Pharrel Williams sztárproducerrel fog együtt dolgozni. Az együttműködés első nyilvánosságra hozott produktuma a Hey You című, zavarbaejtően együgyű szám volt 2007-ben, amit a Live Earth koncerten élőben is előadott, aztán mindenki megpróbált minél hamarabb megfeledkezni az egészről. Az általános világjobbításhoz Madonna rengeteg számával, megmozdulásával, jótékony tettével, sőt még egy dokumentumfilmmel is hozzájárult – de ezzel a számmal biztosan nem.

10. Turné: Sticky and Sweet

Fénykorában Madonna félévenként tökéletesen levedlette korábbi önmagát, és valami teljesen újat csinált, újat mondott, máshogy nézett ki. 1998-ban például fénybe burkolózott és a spiritualitást kereste, 1999-re viszont sötétre váltotta auráját félelmetes gésaként. Ugyanez tíz évvel később úgy nézett ki, hogy Madonna 2008-ban fehér cilinderben nyomta amerikai ízlés szerint legyártott slágereit, míg 2009-ben fehér cilinderben nyomta ugyanazokat az amerikai ízlés szerint legyártott slágereit. Akár élvezte valaki a budapesti koncertet, akár nem, Madonnához egyszerűen nem méltó, hogy egy éves teljesítménye mindössze annyi, hogy egy-két számot lecserél a setlisten. Aki itthon látta először élőben, sajnálhatja, mert Madonna ennek a sokszorosát tudja. Vagy legalábbis tudta.