A brit reklámetikai hatóság, vagyis az Advertising Standards Authority megtévesztőnek nyilvánította az Olay kozmetikai márka azon reklámját, amiben a most 60 éves Twiggy feltűnően fiatalos külsővel reklámozza a cég egyik ránctalanító termékét, ami a szem környékét hivatott szebbé és fiatalosabbá tenni. Az ominózus hirdetést már röviddel a megjelenése után rengeteg támadás érte, hiszen mostanában mindenki árgus szemekkel figyeli a túlbuzgó retushuszárok és megbízóik ténykedését. A kép melletti szöveg egyébként azt ígéri, hogy a Definity elhalványítja a ráncokat és szemkörnyéki karikát, amitől így sokkal fiatalosabb lesz a pillantásunk. Az ASA szerint ennek tükrében a fogyasztók megtévesztésének számít az, hogy az utómunkálatok során retusálták a hatvanas évek leghíresebb modelljének szemkörnyékét – írja a Guardian.
Az Igazi Nő
A testülethez közvetlenül csupán két panasz érkezett, de Jo Swinson parlamenti képviselőn keresztül még hétszázan jelezték, hogy az Olay reklámja kicsit túlzás. „Ha a hirdetők és a reklámszakemberek úgy gondolják, hogy egy olyan szép nőt, mint Twiggy, ilyen módon kell retusálni, akkor velünk mi a helyzet, miben reménykedhetünk?” – nyilatkozta Jo Swinson. A képviselőasszony egyébként az augusztusban indított Real Women (Igazi Nő) kampány keretében lelkesen küzd, hogy betiltsák a 16 év alattiaknak szóló retusált reklámokat, amik ugye rossz hatással lehetnek a nők – főként a fiatal lányok - testképére, és szeretné, ha valamiképpen jeleznék, ha egy kép jelentős módosításon esett át az utómunkálatok során, és hogy milyen mértékben változtatták meg. A hozzá beérkező panaszok szerint egyébként sokan azt is kifogásolták, hogy a hirdetés nemcsak megtévesztő, de egyéb szinten óriási felelőtlenség is, hiszen károsan hat az emberek önképére.
A fogyasztók sem hülyék
Az ASA az utóbbi váddal nem értett egyet, mivel úgy vélik, hogy az emberek tisztában vannak azzal, hogy egy szépségápolási termék reklámjaiban a modelleket - jelen esetben Twiggyt - egy profi csapat veszi kezelésbe, és bizonyos esztétikai követelményeknek meg kell felelniük. Ennek alapján szerintük szinte biztos, hogy a célcsoportnak nem befolyásolta negatív irányban a testképét, és tisztában vannak azzal, hogy Twiggy fiatalos külseje nemcsak a szemránckrémnek köszönhető.
Az Olay tulajdonosa, a Procter & Gamble egyébként azzal érvelt, hogy mindig is óriási különbségek lesznek a műtermi fotók és a paparazzók által készített képek minősége között. Hozzátették, teljesen természetes, hogy az utómunkálatok során kicsit korrigálnak a fényviszonyokon, és más apróbb hibákat is kijavítanak. Egyúttal elismerték, hogy kismértékben valóban retusálták Twiggy szemének a környékét, ami persze összeegyeztethetetlen az elveikkel, így már le is cserélték az eredeti hirdetést egy olyan változatra, amin semmilyen utómunkát nem végeztek, mármint ami a szemkörnyéket illeti. A kifogásolt kampány egyébként még júliusban debütált.
Itthon is gond lett volna
Dr. Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület főtitkára szerint valószínűleg Magyarországon is hasonló problémához vezetett volna a fent említett hirdetés, és a cég vélhetően hasonlóan reagált volna a vádakra, vagyis szintén lecserélték volna a kifogásolt hirdetést. Hozzátette, nem mindegy, hogyan tesszük láthatóvá, hogy valamilyen terméknek milyen hatása van, mármint ha megfelelő módszerekkel igazolt eredményről van szó. Dr. Fazekas Ildikó úgy véli, hogy a Procter & Gamble biztosan elvégezte a szükséges vizsgálatokat, a termék kissé általános üzenetének bemutatásakor kicsit túlzásba estek, például ő elsőre nem is ismerte fel a világhírű modellt.
Az ASA szakembereihez hasonlóan egyébként ő is úgy gondolja, hogy a vásárlók többsége azért tisztában van azzal, hogy egy kozmetikai fotó kedvéért valakit szépen kisminkelnek, és több száz fotó közül választják ki a megfelelőt. A honi fogyasztók egyébként a Gazdasági Versenyhivatalnál emelhetnek panaszt, és az ÖRT honlapján is található egy panaszindítvány, amit bárki kitölthet. A GVH jogi eljárás keretében 2009-ben több kozmetikai céget is megbüntetett, mivel úgy vélték, hogy a fogyasztók megtévesztésére alkalmas dolgokat állítottak termékeikkel kapcsolatban. Dr. Fazekas Ildikó hozzátette, hogy az Olay reklámjának esete is jó példázza a fogyasztók számára, hogy az önszabályozás bizony működik.