Bár vannak hírességek, akik szívesen vetkőznek, ha például az állatvédelemről van szó, egyesek inkább egy-egy egyedi tervezésű pólóval, cipővel vagy babatakaróval próbálnak karitatív célokat szolgálni. Az utóbbi egy év során is egyre többen döntöttek úgy, hogy kreatív energiáikat egy jó ügy és nem mellékesen a divat szolgálatába állítják. Lady Gaga a Haitit megrázó földrengés áldozatainak ajánlotta fel fehér pólókra nyomott képmását, míg Gwyneth Paltrow például egyedi bikinijével segítene a beteg embereken. Persze akkor sem kell meglepődni, ha egy ismert countryénekes mondjuk egy vécéülőkével kívánja jobbá tenni a világot.

A Haitit megrázó földrengés után sorra jelentkeztek a hírességek, akik valamilyen módon segíteni szeretnének a természeti katasztrófa túlélőin. Vannak, akik komolyabb összegeket ajánlanak fel, mint például Tiger Woods vagy Lance Armstrong, vannak, akik pedig egy-egy egyedi tervezésű ruhadarabbal próbálják arra ösztönözni rajongóikat, hogy közvetett módon segítsenek a bajbajutottakon. A Blink189 honlapján 15 dollárba kerül az a Haiti-póló, amelynek az eladásából befolyt összeg a Vörös Keresztet illeti meg. Hasonló ötlettel rukkolt elő a döbbenetes öltözékeiről hírhedt Lady Gaga is. A saját ruháitól eltérően egyébként meglehetősen egyszerű darabbal, pontosabban egy saját képmásával ellátott fehér pólóval kíván segíteni a túlélőkön. A saját jótékonysági pólói mérettől függően 25 illetve 27 dollárért vásárolható meg az énekesnő honlapján.

Ökocipőt a szegényeknek

Az előbb említett két kezdeményezés ugyan nagyra becsülendő, de cseppet sem számít új keletűnek. Sőt, a legtöbb sztár (részben) maga tervezi azokat a holmikat, amelyekkel valamilyen jó ügyet szeretnének szolgálni. Az utóbbi pár hónapban több olyan celebről kaptunk hírt, akik egy-egy céggel összefogva jótékony célokat szolgáló kollekciót dobtak piacra. Charlize Theron decemberben mutatta be a TOMS Shoes közreműködésével tervezett ökocipőit. Az eladásból befolyt összeg a színésznő saját alapítványát, a Charlize Theron Africa Outreach Projectet illeti meg, valamint úgy tervezték, hogy tízezer pár cipőt szétosztanak a rászoruló dél-afrikai gyermekek között. A cég egyébként nemcsak ezzel az egy kollekcióval kíván segíteni a hátrányos helyzetű gyerekeken, a One for One program keretében minden egyes eladott cipő fejében egy másik párat ajánl fel azoknak a fiataloknak, akik segítségre szorulnak. Theron számára egyébként a nemes cél által vezérelt cipőtervezés nem számít új feladatnak, hiszen 2007-ben ő is megálmodott egy lábbelit Stuart Weitzman évenként megrendezett jótékonysági celebcipő-árverésére.

Egy jó döntés

Emma Watson sem csak a Burberry reklámarcaként került közelebbi kapcsolatba a divattal, ráadásul a második kapcsolódási pont egy társadalmilag jóval szimpatikusabb ügyet szolgál, mint amit egy brit luxusmárka népszerűsítése jelent. A Harry Potter filmek női sztárja ugyanis a fair trade jegyében munkálkodó People Tree-vel fogott össze, hogy egy közös kollekcióval rukkoljanak elő a 2010-es tavaszi/nyári szezonra. A fiatal színésznő egyébként főként azért örült ennek a feladatnak, mert szerinte manapság hiába szeretnének a fiatalok jó döntéseket hozni, erre nem feltétlenül van lehetőségük. Pixie Lott brit énekesnő ugyan nem vállalkozott egy egész kollekció megalkotására, de a Moschinóval közösen azért a jó ügy érdekében összehoztak egy pólót, amivel két alapítványt kívánnak támogatni. Az ominózus, egyedi tervezésű holmin dalszövegeinek részletei olvashatóak, és természetesen csak és kizárólag az olasz divatház honlapján lehet megvásárolni, kicsit borsos 95 euróért (kb. 25 ezer forint).

Családi vállalkozás

A napokban egyébként a divat iránt igen nagy érdeklődést mutató Beckham família is a jó ügy szolgálatába állította legnagyobb szenvedélyét. A sportoló felesége és gyermekei közreműködésével a Sport Relief nevű kezdeményezés számára két pólótervet készített. A három - két gyermek és egy felnőtt – póló a család ruhatárának legtöbb darabjához képest természetesen igazán baráti áron érhetőek el. „Remélem, hogy sok pénz gyűlik majd össze, és az adományokat fontos ügyekre fordíthatjuk. Az a legfontosabb, hogy a befolyt összeg komoly változásokhoz vezet majd az emberek életében” – tette hozzá Beckham.

És ha már a családoknál tartunk, akkor semmiképpen nem szabad megfeledkeznünk a Jolie-Pitt párosról, akik Beckhamékkel ellentétben nem annyira a trendkövetésről, hanem a harmadik világ lakói iránti elkötelezettségükről ismertek. Ők állítólag közel egy évig dolgoztak az Asprey számára készített ékszerkollekciójukon, amiket novemberben mutattak be Protector (Védelmező) névvel. Aki Joliék ügye mellé akar állni, annak viszont alaposan a zsebébe kell nyúlnia, ugyanis egy általuk tervezett kanál például 525 dollárt kóstál, ami nagyjából százezer forintnak felel meg. A bevételek egy része egyébként az Education Partnership for Children of Conflict szervezetet illeti meg, amit részben a színésznő hozott létre még 2006-ban. A kollekcióra jellemző kígyómotívumot pedig egy olyan gyűrű inspirálta, amit Angelina Jolie még akkor kapott, amikor Shiloh-val volt terhes, azóta a színésznő családja védelmezőjeként gondol erre az állatra – írja a WWD.

Nemes egyszerűség

Rachel Bilson, az Narancsvidék című sorozat egyik sztárja a Protector kollekció darabjainál valamivel visszafogottabb ékszert tervezett a Diamond Empowerment Fund számára. Az egyszerű és ízléses bőrkarkötő darabja száz dollárba (kb. 19.000 Ft) kerül. Bilson azután döntötte el, hogy előrukkol egy ilyen kis apróssággal, miután nemrég Dél-Afrikában és Botswanában járt, és közelebbről is megismerhette, hogy a gyémántbányászatnak milyen káros következményei vannak.

Csoportos jótékonyság

Gyakran elfordul az is, hogy egy egész seregnyi celebet kérnek fel arra, hogy egyedi tervezésű ruháikkal, kiegészítőikkel szolgáljanak egy nemes célt. 2009 tavaszán az ötvenedik évfordulóját ünneplő Lilly Pulitzer mutatta be azt a fürdőruha-kollekciót, amit kilenc színésznő tervezett csak és kizárólag a cég számára, és amivel egy olyan alapítványt kívántak támogatni, amit az epidermolysis bullosa nevű betegségben szenvedők megsegítésére hívtak életre. A feladatot olyan híres édesanyák vállalták el, mint például Brooke Shields, Debra Messing, Marcia Cross és Gwyneth Paltrow, aki egyébként röviddel korábban bejelentette, hogy a Kid Company alapítványt kívánja támogatni azzal, hogy a francia ZOEtee égisze alatt alkot majd egy kollekciót a 2009-es őszi/téli szezonra. Pár hónappal azelőtt pedig ruhatára egyes darabjait bocsátotta árverésre.

Mint az már korábban is kiderült, a legtöbben nem bonyolítják túl a dolgot, főként pólókkal rukkolnak elő, ami persze részletkérdés, hiszen a szándék a fontos, és ezek valóban mindenki számára megfizethető darabok. A Forever 21 ruházati cég és a Starlight Children's Foundation is így döntött, és olyan hírességeket kértek fel egyedi jótékonysági pólóik mintájának kiötlésére, mint például Paris és Nicky Hilton. A svéd H&M az AIDS elleni kampányához is hírességek segítségét kérte; nekik többek között Dita Von Teese, Katy Perry, Estelle, Róisín Murphy, Robín, Yoko Ono és Cindy Lauper tervezett pólókat.

Takaró történettel

A cél egyébként néha sokkal jobban meghatározza az eszközt. Amikor például a Toys'R'Us játékgyártó összefogott a Save the Children szervezettel, arra kértek fel számos híres édesanyát, hogy jótékonysági árverésükre tervezzenek egy-egy babatakarót, és ha kedvük van, osszanak meg egy-egy történetet a nagyvilággal. Marcia Cross, Jamie Lee Curtis, Isla Fisher, Jennifer Garner, Jennie Garth, Melissa Joan Hart, Julianne Moore és Kyra Sedgwick szívesen vállalta a feladatot, akiknek takaróira anyák napja és június 11-e között lehetett licitálni. Az aukció során egyébként egymillió dollárt sikerült összegyűjteni.

Különleges feladat

Az ismertebb embereket egyébként a kissé bizarrabb tárgyak tervezése sem feltétlenül taszítja. Az ünnepek előtt például páran arra vállalkoztak, hogy egyedi vécéülőkéket terveznek a Charmin toalettpapír gyártójának illemhelyeihez, amiket New Yorkban állítottak fel december utolsó heteiben. Szívesen vállalta el a feladatot Martina McBride country énekes, Mario Cantone humorista, Mario Lopez színész és jó pasi, valamint kolléganője, Sherri Shepherd. A Charmin gyártója pedig a jófejség jegyében minden egyes kuncsaftért egy dollárt adományozott a hírességek által kiválasztott egy-egy jótékonysági szervezetnek. „Ez egy igen kreatív módja az adománygyűjtésnek így az ünnepek környékén. Nagyon jól szórakoztam tervezés közben” – nyilatkozta Mario Cantone, aki természetesen nagyon izgatott volt, amikor az öt ülőkét – köztük az övét – bemutatták a közönségnek.