Matheidesz Réka, a Wasárnapi Művészeti Piac egyik alapítója nemrég az Ernst & Young „Az év üzletembere” díj egyik különdíját vehette át. A „Merész újítónak” járó kitüntetés is megerősítette abban, hogy két barátnőjével nem hiába indították el 2006-ban ezt a kezdeményezést. Bár Magyarország javuló tendenciákat mutat a design terén, szerinte még a tervezőknek és a vásárlóközönségnek is van hova fejlődnie. Külföldön mindenesetre vevők a magyar designra, hiszen igazi egzotikumnak számítunk.

A WAMP (Wasárnapi Művészeti Piac) egyik alapítója, Matheidesz Réka nemrég vehette át az Ernst & Young „Az év üzletembere” díj egyik különdíját. A WAMP  a nemzetközi kapcsolatainak kialakításáért, nemzetközi projektekért, partnerkapcsolatokért és szponzorációkért felelős ügyvezetője természetesen örül annak, hogy a szakma is elismeri őt, illetve rajta keresztül a többi alapító tevékenységét. Ez azt jelenti, hogy lassan, de biztosan elérik a célt, amit a 2006-ban elindított vállakozásukkal kitűztek maguk elé. „Eddig is az volt a célunk, hogy Magyarországon a designt ne csak egy művészeti ágként tartsák számon, hanem elismerjék innováció tartalmát, a benne rejlő üzleti lehetőségeket, és tudatosítsuk, hogy a gazdaságban egy fontos szektor lehet” – nyilatkozta.

Egyedül nem megy ...

A kezdeményezés sikerének titkát egyrészt abban látja, hogy egy olyan üzleti modellt alkalmaznak, ami összekapcsolja a művészetet, a kultúrát, és a gazdaságot. Nemcsak a tervezők közötti együttműködésre építenek, hanem a gazdasági szereplők és a designerek, valamint a közönség és a tervezők közötti kooperációra is: „Hogy egy ötlet megvalósuljon egy csapaton belül, szükség van olyan emberekre, akik szárnyalóak, és olyanokra is, akik jók a megvalósításban” – tudtuk meg a közgazdász Matheidesz Rékától, aki a divat területéről érkezett Mátrai Krisztinával és a Mosshammer Kingával együtt alapította a Wasárnapi Művészeti Piacot. És persze nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy Magyarországon egyre többen érdeklődnek a design iránt, egyre több ehhez kapcsolódó esemény van, gondoljunk csak a minden évben megrendezett Design Hétre.

Drágább, ami egyedi

Matheidesz Réka szerint a tendencia nagyon biztató, ugyanakkor tisztán látja a fejlődés irányait is a tervezők és a közönség oldalán egyaránt: „Önmagában nem elég, ha valaki egy nagyon szép, minőségi, funkcionális dolgot hoz létre, a sikerhez, az érvényesüléshez elengedhetetlen a brandépítés. A hazai divattervezők közül ezt már többen is felismerték. A közönség részéről pedig ugyan egyre nagyobb az igény az egyedi tervezésű holmikra, de az igényeiknek megfelelő termékek szűkségszerűen drágábbak is lesznek. Fontos felismerni, hogy a tömegtermékekkel szemben az egyedi, kis szériában előállított dolgok mindig magasab értéket képviselnek, amihez az is hozzájárul, hogy ezeket a WAMP-on sok esetben személyesen a tervezőtől vásárolhatják meg. Nyugat-Európában ez már egy önmagában is elismert érték, és egyre inkább úgy tűnik, hogy havi design-vásárunkkal mi is sikerrel erősítjük ezt a tudatosságot.”

Amit nem tanulnak egy egyetemen

Általánosságban nem lehet megmondani, hogy mennyire kifizetődő manapság egyedi tervezésű holmikkal előrukkolni Magyarországon. Matheidesz Réka kiemelte, hogy a kemény munka és a hosszú távú gondolkodás mindenképpen elengedhetetlen. Érdemes ugyanakkor legalább öt, de inkább tíz évre előre megtervezni a célok és a stratégiák rendszerét. Az alapítók éppen ezért a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvánnyal közösen vállalkozói tréninget indítottak iparművészek és designerek számára: „Csupa olyan dologgal ismertettük meg őket, amit a tervezők az egyetemen, a főiskolán nem tanulhattak meg, mert ezek valóban annyira gyakorlatias dolgok, hogy alapvetően csak a való életben találkozhatnak velük.”

Út a WAMP-ra

És hogyan kerülhet egy feltörekvő magyar tervező a tűz közelébe, vagyis mi kell ahhoz, hogy ő is bemutathassa a munkáit a WAMP közönségének. „Jelentkezni kell egy portfolióval, amit egy szakmai zsűri értékel. Olyan szempontokat veszünk figyelembe, mint például a kivitelezés, a minőség, az esztétikum, a használhatóság, hogy mennyire innovatív, újszerű, fiatalos. Ezek alapján lehet bekerülni egy adatbázisba, ami a vásárokon való részvételre jogosít, és ugyanebből a körből választunk tervezőket más hazai és külföldi projektek esetében is” – nyilatkozta lapunknak a WAMP egyik alapítója. A szakmai zsűri egyébként rendre megválasztja a hónap tervezőjét is: „Olyan tervezőkre szoktunk ilyenkor voksolni, akik az adatbázisban szereplő tervezők közül a leginnovatívabbak, legegyedibbek, vagy már egy olyan brandjük van, ami kiemelkedik a többiek közül.”

Egzotikus magyar design

Ami a jövőbeni terveket illeti, természetesen itthon is szeretnének terjeszkedni, de a további külföldi együttműködések kiépítését talán még fontosabbnak tartják: „Sokféle tervünk van, de egyelőre még nehéz megmondani, hogy melyik mikor kerül megvalósításra.” A korábbi kiruccanások tapasztalatai egyébként pozitívak; több külföldi vásáron is jól fogadták a magyar iparművészek és tervezők munkáit. „Mivel a magyar design korábban nem igazán képviseltette magát külföldön, ezért igazi kuriózumnak számítunk. Főleg az Egyesült Államokban tekintenek ránk egzotikumként” – foglalta össze a New York-i Design Hét, Blickfang, a berlini és a pekingi szereplés tapasztalatait Matheidesz Réka.

A következő generáció

A WAMP vezetője természetesen maga is nagy rajongója az egyedi tervezésű holmiknak; szívesen vásárol, ruhákat, ékszereket és lakberendezési tárgyakat designerektől. „Van egy hat hónapos kisbabám, és már az ő játékai is a WAMP-ról vannak. Már kicsi kortól nagyon fontos a megfelelő vizuális nevelés. A művészeti vásárainkon is van gyereksarok, amit részben ezzel a céllal hoztunk létre, részben pedig azért, hogy a vásár a gyerekek számára is egy jópofa időtöltés legyen” – tette hozzá.