Egy üzlet, három L, öt tervező
A Balllon designcsoport háromfős kollektívának indult, erre is utal a névben használt három L betű. De a tervezőbrigád hamarosan ötfőssé bővült, így aztán a hét valamennyi munkanapján az öt tervező közül egy másikkal lehet találkozni a Balllon otthonosan kicsi, de elegáns fényben fürdő showroomjában.
Az öt tervező közül Horváth Anikó készíti a cipőket, mindig mindet kézzel, a talpalást is beleértve. A cipőkhöz hasonlóan a bőrből készült táskák és egyéb kiegészítők mindegyike is kiváló minőségű, egyedi darab, ezek Karattur Katalin keze alól kerülnek az üzletbe. A további három tervezőnő készíti a ruhákat. Korényi Mariann általában kézi, illetve gépi kötéssel dolgozik, míg Marosi Kriszta egyik specialitása, hogy maga tervez és nyom mintákat az anyagokra. Mi a névsorrendben ötödik tervezővel, Sánta Eszterrel beszélgettünk.
Szezonok nincsenek, fiatalok vannak
Meglepő lehet, hogy a Balllon nem a szokásos nyári kollekció - téli kollekció rendszerben dolgozik. "Nem szezonálisan csinálunk kollekciókat, mert a mai Magyarországon egy kis tervező csoport esetében ez így nem működik. Amiatt nem tudjuk ezt megtenni, mert annyira beszűkült a piac, hogy nem forog ki egy kollekció egy szezon alatt. Természetesen szezonális kínálatot nyújtunk, csak az nem egy előre legyártott egységes kollekció. Inkább a személyes vásárló-tervező kapcsolatra épül, amit csinálunk" - magyarázta Sánta Eszter. "Inkább akkor csinálunk kollekciókat, amikor egy téma kapcsán vagy egy kiállításra összeállunk. De amikor a hétköznapokban dolgozunk, nem is törekszünk rá, hogy öten összehangoljuk a munkánkat kollekcióvá."
Persze az öt, különböző generációkból származó tervező munkája és látásmódja ennek ellenére hat egymásra, így áll össze a Balllon különleges, cipőtől sapkáig mindent kínáló, de valahol mégis egységes stílusú kínálata. A tervezők ezen kívül egyedi megrendelésre is terveznek vásárlóik számára, akik között fiatalabbak és idősebbek is megtalálhatók. Kivéve talán a tizenéveseket: "vannak ugyan fiatal vásárlóink" - mondja Sánta Eszter - "de a legfiatalabbak általában a trendeket és a menő márkákat követik."
A divat a benyomásoknak csak egy kis része
Ebből rögtön következik, hogy a Balllon számára távolról sem a trendkövetés a lényeg, még akkor sem, ha van, akit ez elriaszt. "Lehet, hogy ez egy kicsit botrányosan hangzik, de számunkra nem erről szól a kérdés" - tudtuk meg. "Az ember benyomásokat kap a világból, és egy alkotó ember ezekből a benyomásokból építkezik. A divat ezeknek a benyomásoknak csak egy kis része, minden egyéb mellett. Abban, amit mi csinálunk, a divat csak ennyiben jelenik meg."
"Amit mi csinálunk, az a divaton felül áll, ezért soha nem tud kimenni a divatból. Talán a ruháinknál lehet, hogy egy kicsit más a helyzet, de például a bőrtáskáink annyira egyediek, hogy azokra ez mindenképpen igaz" - kaptunk összefoglalót arról, hogyan állnak hozzá a Balllon tervezői az éppen aktuális trendekhez.
A divattervezés egy gazdasági tevékenység az ipar számára
"Nem szeretem, ha azt mondják, hogy divattervező vagyok" - mondja a Ballon Sánta Esztere. „A designer egy tágabb fogalom, és jobban lefedi azt amit csinálok; terveztem már fajátékokat, bútorokat, táska-és cipőkollekciókat.”
"Akik a igazából a divatot tervezik, azok gazdasági tevékenységet folytatnak. Olyan termékeket csinálnak, amiket majd el lehet adni mindenféle szempontok szerint. Például amikor feltalálták a fluoreszkáló festékeket, akkor rögtön az ilyennel festett szintetikus anyagok jöttek divatba, mert valahol valakik azt találták ki, hogy az ipar érdekei ezt kívánják. Ahogy mi csináljuk a ruhákat, az nem ebből az indítékból fakad, hanem az önkifejezésnek egy ugyanolyan ága, mint amilyen például a zenélés is. Nem szeretnék a többiek nevében beszélni, de én soha nem akartam divattervező lenni."