A magyar celebek reklámértéke rapid felmérésünk szerint meg sem közelíti a külföldi sztárokét: míg Paris Hilton akár 65.000 dollárnyi ajándékkal távozik egy-egy eseményről, itthon a 60.000 forintos utalvány is ritkaságszámba megy.

Abban mindenki egyetértett, hogy itthon teljesen mások a viszonyok, mint külföldön. Egyrészt nincs is olyan nagyszabású eseményünk, mint például egy Oscar-gála, másrészt celebjeink sem olyan ismertek, mint nyugati társaik, így többnyire a cégek sem igyekeznek elhalmozni őket termékeikkel.

Veréb Kata, a Red Lemon Média PR ügynökség ügyvezetője elmondta, a rendezvényeken előfordul, hogy a meghívott hírességek kapnak ajándékot az esemény szponzoraitól, vagy akár más cégektől is, viszont nem kötelező csomaggal készülni. „Világszerte bevett szokás, hogy valamilyen – általában apró figyelmességgel – köszönik meg, hogy jelenlétükkel megtisztelték az adott rendezvényt. Ez persze nemcsak a celebritásokra vonatkozik, többnyire az újságírók is kapnak sajtócsomagot. Előfordul azonban, ha például egy partiról van szó, mondjuk egy szórakozóhely nyitó bulijáról, hogy nincs kifejezett ajándékcsomag, „csupán” korlátlan étel-ital fogyasztással kedveskednek a vendégeknek.” – mondja a PR ügynökség ügyvezetője.

Az ajándék általában kis értékű, jelképes, vagy kifejezetten az adott rendezvényhez, céghez kötődik. Veréb Kata szerint mindig vannak kirívó esetek, de legtöbbször nem kell csillagászati összegekre gondolni, főként ha sok hírességet hívnak meg az adott eseményre. Ha valaki az arcát adja egy márkához, eseményhez, akkor nem ajándékról beszélünk, hanem megállapodások köttetnek a két fél között. Ha egy ruhabolt megnyitójára hívnak celebeket, bizony az a gyakorlat, hogy elvihetnek magukkal pár ruhát a jelenlétért cserébe, legalábbis a megkérdezett ügynökség által szervezett hasonló eseményeken: „Minden esetben megköszönjük ezzel is, hogy időt és energiát áldoznak arra, hogy eljöjjenek a megnyitóra.”– tudjuk meg az ügyvezetőtől.

Dukai Regina szerint sem jellemző, hogy nagy értékű ajándékcsomagokkal kényeztetnék a honi celebeket. „Külföldön például akár egy új telefont is azzal vezetnek be, hogy kapnak belőle a bemutatón megjelent hírességek, itthon ez sajnos még nem jellemző, bár én már egyszer kaptam promóciós telefont.”– mondja Dukai. Vásárlási utalványokat szokott kapni, hiszen, bár kisebb a magyar piac, mint az amerikai, a rajongói sokszor kérdezik, melyik ruhája honnan van. Nagy értékű ajándékot ő sem lát gyakran, meg is jegyezte, hogy az egyik Váci utcai áruház például 60.000 forintos vásárlási utalvánnyal lepte meg.

Orosz Barbara gyakran hivatalos különböző megnyitókra, bemutatókra, és egy-egy apró meglepetés nincs is ellenére, viszont van egy sokak számára furcsának tűnő szokása: olyan rendezvényre biztos nem megy, ahová ajándékkal csábítják: „Előfordul, hogy úgy hívnak el egy-egy eseményre, hogy ajándékot ígérnek, de én ezekre nem megyek el, mert az már eleve sántít, hogy így próbálnak meggyőzni.”. Saját bevallása szerint eddigi legnagyobb értékű ajándéka egy parfüm volt.

Zimány Lindát is megkérdeztük, mivel megfigyeléseink szerint ő elég sok eseményen részt vesz, nem olyan régen is találkoztunk vele. Zimány alátámasztotta a rendezvényszervező cég álláspontját: apróságok csurrannak-cseppennek, de nagy értékű ajándékot még nem kapott. Nekünk is igazat adott, tényleg szeret megnyitókra és filmbemutatókra járni: „A díjátadókon nem kap általában senki semmit, és én nem is az ajándékért, hanem a sok ismerős miatt járok ilyenekre. A jó társaság az ajándék. Amúgy nincs értelme összehasonlítani az itthoni helyzetet a külföldivel, egész más kaliberű események vannak nálunk, mint mondjuk Amerikában, és a sztárjaink is teljesen mások.” – mondta Zimány a Velvetnek.

Ahol mégis van meglepetéscsomag, ott Zimány tapasztalata szerint általában az egész vendégsereg kap. „Például a Fashion Award’s-on minden regisztrált vendég egy csinos medállal lett gazdagabb.” – tudtuk meg a glammodelltől. Ha üzletmegnyitóra hivatalos, előfordul, hogy a bolt pár ezer forint értékű vásárlási utalvánnyal díjazza jelenlétét, de Zimány Linda akkor sem csalódott, ha nem kap semmit.

Végvári Tibor, a Frizbi Hajdú Péterrel című műsor főszerkszetője nem csak celebként jár eseményekre, a szervezésben is jártas. Rendszeresen rendez jótékonysági divatárverést, de mivel a hangsúly a jótékonyságin és nem a divaton van, nincsenek hírességeknek szánt ajándékok és ezt nem is kéri rajta számon senki. „Vendégként természetesen már kaptam ilyen „good-bye” ajándékcsomagokat, általában egy üveg bort, sok-sok termékkatalógussal.”– mondta Végvári. Szerinte ügyes marketinghúzás a PR csomag. Különösebben értékes meglepetésre nem emlékszik, mély nyomokat hagyott benne –pozitív értelemben– egy fitnesz rendezvényen kapott shaker – energiaszelet – keksz kombó, és barátnője máig nagy becsben tartja a Marc Cain bemutatón kapott pénztárcát és kulcstartót.