Ön tudta, hogy mi a különbség a Dolce & Gabbana és D&G között? Alábbi "diffusion line"-gyorstalpalónkból kiderül, mi az igazi luxuscikk, és mi szól az átlagemberhez. Megnéztük azt is, mivel próbálkoznak Magyarországon a legtöbbet hamisított márkák: ha Just Cavalli holmit vesz, azon is ott a mester keze nyoma, csak az árcédula mutat barátibb arcot, a Louis Vuittonnál azonban ne keressünk második vonalat, náluk még leárazás sincs.

A „diffusion line”, avagy második vonal egy-egy nagy divatház olcsóbb kollekciója. Más a neve és általában más boltban is árusítják a másodvonalbeli darabokat, mint a kifutós vagy elsővonalbeli ruhákat. Mivel áruk sokkal alacsonyabb, mint a cég felsőbb kategóriás ruháinak, ám a tervező ugyanaz – és ez gyakran nagy betűkkel fel is van tüntetve adott terméken – igen kedveltek ezek a ruhák. Budapesten egyre több híres tervező nyit üzletet, de nem árt tudni, melyik boltban mit érdemes keresni. Például a nemrég nyílt D&G üzletben a híres olasz tervezőpáros szélesebb körben elterjedt, alacsonyabb árfekvésű ruháit árulják, a Roberto Cavalliban azonban nincsenek másodvonalbeli cuccok.

Dolce & Gabbana vs. D&G

Domenico Dolce és Stefano Gabbana 1985-ben alapította milánói székhelyű, olasz divatházát. Mint sok más tervezőnek, nekik is van ékszer-, parfüm- és napszemüveg-kollekciójuk. A Dolce & Gabbana az időállóbb – és drágább – vonal, ezek a darabok nem reagálnak annyira erősen a szezonális változásokra. Ruháikat Madonna hirdeti 2010 februárja óta. Ezek elegánsabb, drágább ruhák, mint a D&G-s holmik. Ez utóbbi a fiatalabbaknak szánt, kevésbé elegáns vonal: ugyanúgy találunk a D&G kollekcióban órákat, napszemüvegeket vagy kiegészítőket, mint a Dolce&Gabbana-nál, ám sokkal olcsóbban. Az Andrássy úti üzletben D&G ruhákat vásárolhatunk. Pamutpólók és övek 30.000 forint körüli áron kaphatók, de egy jó bőrtáskáért már mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk: 50%-os leárazásnál is 100.000 forint fölött járnak a trendi veszkócsizmák és szegecses táskák.

Roberto Cavalli vs. Just Cavalli

A Roberto Cavalli üzletben nem találni Just Cavalli ruhákat: a Cavallinak a Just Cavalli a „diffusion line”-ja, azaz az olcsóbb, elérhetőbb vonala. Az Andrássy úti üzlet abszolút a luxusról szól: egy-egy selyeming ára 200.000 forint körül van, és olyan estélyi ruha is van a boltban, amelyért 1 millió forintot kell otthagynunk. A Roberto Cavalli online boltjában találtunk 3700 eurós (1 millió forint) bőrdzsekit, de, ahogy Boncz Zsuzsa üzletvezető helyettes elmondta, a magyar boltba olcsóbb bőrárut szoktak hozni. Egyébként az üzlet kialakításában nem marad el külföldi társaitól és a kollekció darabjainak összeválogatásakor sem veszik külön figyelembe, hogy Budapestre – és nem más európai nagyvárosba – jön az árukészlet. Magyar munkatárs rendeli az árut, ő dönti el, mit vehetünk az Andrássy úti boltban. A vásárlók 60%-a magyar, turistaszezonban – például most – ez az arány azonban a külföldiek javára változik. Just Cavallival a Fashion Street-en találkozhatunk, vagy webáruházakból szerezhetjük be ezeket a második vonalbeli termékeket. A styleshop.com-on a Just Cavalli pólók 200 euróba (57.000 forint) kerülnek, ám a bőrkabát itt is 2500 eurót (710.000 forint) kóstál.

Armani Privè vs. Armani Exchange

Az Armani brand szinte kasztrendszert vezetett be különböző stílusú, árfekvésű ruhái között. A cég legolcsóbb darabjait – sokak bánatára – nem lehet itthon kapni, sőt, egész Európában csak Londonban nyílt egyelőre olyan bolt, ahol vannak Armani Exchange ruhák. Az Exchange kollekcióiban már 30 euróért (8500 forint) miénk lehet egy Armani feliratú póló, igaz vagy utaznunk kell érte, vagy a cég külföldi honlapjáról kell megrendelni. Az Andrássy úti üzletben a brand második legolcsóbb vonala kapható, a fiatalos Armani Jeans: nevéből következik, hogy leginkább farmerek és ahhoz illő kiegészítők, pólók képezik a kollekció részét: ha nem akarunk hamis göncökben feszíteni, már 40.000 forintért vehetünk eredeti Armani farmert, vagy 20 ezerért pamutpólót.

Az Emporio Armani ezeknél elegánsabb vonal, igaz, egy fokkal drágább is. Ahogy neve is mutatja, az Andrássy úti üzletben tobzódhatunk az EA cuccok közt: vehetünk alkalmi ruhát 120.000 forintért – maximum 190.000-ért – vagy elegáns szandált 99.000 forinttól. Egy jó minőségű férfiöltönyért 190.000 – 260.000 forintot kell fizetnünk, női blúz már 40 ezer forintért is van. A napszemüveg körülbelül tízszer annyiba kerül, mint a hamis Armani: 35.900 forintért viszont garantáltan eredetit kapunk.

Giorgo Armani brand-rendszere ennél azonban jóval kiterjedtebb: az Emporionál drágább és elegánsabb az Armani Collezioni, de azt csak nyugatabbra lehet beszerezni, multibrand üzletekben. Mi a Neuman Marcus honlapján néztünk körül, ott egy-egy Armani dzseki (nem bőr) 1300 euró (370.000 forint) körül mozog. A Collezioni fölé pozícionálták a Giorgio Armani-t. Ilyen ruhák nem kaphatóak a magyar üzletben, ahogy Armani Privè-t se keressünk: ilyen estélyikben Oscar díjas színésznők szoktak a vörös szőnyegen pompázni.

Burberry Prorsum vs. Burberry Sport

A Burberry nem egy fiatal márka: Thomas Burberry textilkereskedőként kezdte pályafutását, saját üzletét 21 évesen alapította: 1856-ban. Amundsen volt a divatház első rajongója, Burberryben hódította meg a Déli Sarkot. Az Andrássy úti üzletben a cég összes vonalát megtaláljuk.

Árakról vagy a boltban lehet érdeklődni, vagy a cég honlapján tájékozódhatunk: a drágább Prorsum vonal egy-egy télikabátja 3000 dollárba (650.000 forint) kerül, a legdrágább táska pedig 14.000 dollárt (3 millió forint) ér. A Burberry London vonalból választhatunk magunknak trencskót – a divatház egyik legendás ruhadarabja – 1000 dollárért (220.000 forint), inget 300 dollárért (65.000 forint). Ez a cég is jelentkezett saját sportmárkával, de a Burberry Sport ruháit nem a szegényeknek találták ki, 200 dollár (43.000 forint) a legolcsóbb sportos darab.

A többiek - a teljesség legcsekélyebb igénye nélkül

Szinte mindenkinek van olcsóbb verziója: Marc Jacobs – sokáig a Louis Vuitton sztártervezője – például saját Marc Jacobs márkája mellé létrehozta a Marc by Marc Jacobs-ot. Versace is szélesíti vevőkörét a fiatalosabb, olcsóbb Versussal. Az esküvői ruháiról ismert Vera Wang a Simply Vera-val jelentkezett, a nemrég elhunyt Alexander McQueen pedig legendás darabjai mellett a laza, punkos McQ-hoz is nevét adta. Zac Posen a Z Spoke-kal szól a fiatalokhoz, és 2011-től Linsay Lohan saját márkája, a 7286 is szeretne másodvonalat.

Akik nem olcsósítanak

Vannak olyan vállalatok, akik tudatosan nem készítenek olcsóbb kollekciót: ilyen például a Louis Vuitton – náluk még leárazás sincs – vagy a Gucci, de az Hermès táskák fiatalokhoz szóló, féláras verzióját sem dobták még piacra.