Lehet, hogy a 11 éves Cecilia Cassini zavaróan felnőttesen viselkedik, de azért nem mindenki mondhatja el magáról, hogy ennyi idősen saját ruházati márkája van, és többek közt már Miley Cyrus is viselte az egyik kollekcióját. A magát az Egyesült Államok legfiatalabb divattervezőjének tituláló amerikai lány ötévesen kapott rá a ruhatervezésre, hatévesen varrt, és 10 éves korára nemzetközi ismertségre tett szert. A divatvilágban egyébként egyre több a nagyon fiatal szereplő, legyen szó akár bloggerekről, akár tervezőkről. Hogy mennyire lesznek sikeresek, ha a korral csökken a hírértékük, az majd eldől.

Kibírhatatlanul felnőttes

A világ egyik legfiatalabb divattervezője, a 11 éves Cecilia Cassini nemrég Nate Berkus műsorában bizonyíthatta be, hogy valójában mire is képes. A hatodikos lánynak az volt a feladata, hogy egy szoba berendezése alapján állítson össze három öltözéket három gyerekmodellnek.

A szereplés nem aratott osztatlan sikert. A Gawker egyik szerzője szerint ijesztő volt felnőttes viselkedése, mert bizony nem úgy próbált meg idősebbnek tűnni, ahogy általában a gyerekek teszik. A saját bloggal rendelkező Tara Ariano szerint pedig Berkus talán megtalálta a világ legkibírhatatlanabb gyerekét. Maga a műsorvezető is megjegyezte, hogy talán Cecilia Cassini jobban tenné, ha minél tovább maradna gyerek. „Ez mind szép és jó, de kérlek, ígérd meg nekem, hogy megpróbálsz gyermek maradni” – zárta le a beszélgetést Berkus.

Persze meg kell hagyni, hogy viszonylag kevés olyan 11 éves lány van, aki annyira sikeres, mint  Cecilia Cassini. A 11 éves tervezőnek saját ruházati márkája van, és többek között Miley Cyrus, Ashlee Green és Bella Thorne is hordta már egy-egy kreációját. Ja, és ha minden igaz, saját valóságshowja is lesz.

Az USA legfiatalabb divattervezője

Mint a rövid beszélgetésből kiderült, minden akkor kezdődött, amikor Cecilia Cassini csak ötéves volt. Ekkor fogta, és átalakította testvére egyik Betsey Johnson-ruháját, ám varrógép hiányában csak hajgumikkal tudta elérni, hogy az irigyelt holmi jól álljon rajta. Hatodik születésnapjára megkapta a hőn áhított varrógépet, és a műsorba egy saját tervezésű, állatmintás összeállításában érkező Cassini azóta is csak varr és varr és varr.

Honlapja szerint egyébként ő a legfiatalabb divattervező az Egyesült Államokban, sőt, talán kerek e világon is. Az első bemutatója alkalmával állítólag ötven ruhája kelt el, és ruháit a Santa Monica-i Fred Segal üzletben, valamint online butikjában is meg lehet vásárolni. Mint a honlapján található – nyilván kissé elfogult – leírásban olvasható, története révén nagyon sok gyereknek ő lett a példaképe. Egy igazi hírességhez híven persze az adakozás sem maradhat ki az életéből. Amikor például értesült arról, hogy egy otthon nélküli lányt ösztöndíjjal felvettek egy divatiskolába, de nem volt saját varrógépe, akkor felajánlotta sajátját.

Coco Chanel a példaképe

Az NBC televíziós csatorna Today című műsorának adott interjújában elmondta, neki Coco Chanel a példaképe. „Már nagyon fiatalon olvasta Chanel, Valentino és Christian Dior életrajzi könyveit” – mesélte édesanyja, Michelle Cassini. „A divat a vérében van, vagy előző életében divattervező volt” – tette hozzá édesapja, Lionel Cassini. Amikor az egyik általános iskolai tanárnő arra kérte a gyerekeket, hogy írjanak levelet valakinek, akkor az ifjú divattervező a Chanelnek írt levelet, és felajánlotta, hogy szívesen tervezne egy gyerekeknek tervezett kollekciót. ”Azt hiszem, hogy minden egyes kreációm egy mestermű” – tette hozzá Cecilia Cassini, aki szemmel láthatóan nem szenved önbizalomhiányban. A fiatal divattervező, aki már két évesen festette a körmét, pár órát is vett, amikor megkapta a varrógépét, de nem volt elégedett az oktatójával. „Nem volt túl kedves. Azt mondta, hogy nem illik össze valami, amikor én úgy gondoltam, hogy igenis passzol” – nyilatkozta Cecilia Cassini, aki ezek szerint nem szereti, ha korlátozzák a kreativitását.

Van piac

A Youth Markets Alert hírlevélért felelős Ira Mayer szerint ha egy gyerek kellően kreatív, akkor miért is ne legyen belőle divattervező, és reméli, hogy Cecilia Cassini pontosan tudja, hogy mi kell a kortársainak. Hozzátette, hogy a nyolc és tizennégy év közöttiek komoly vásárlóerőnek számítanak, és – nyilván szüleik közreműködésével – évente összesen 43 milliárd dollárt költ el ez a korosztály. Szülei szerint persze nagyon fontos, hogy lányuk ne hanyagolja el a tanulást. „Egyúttal miért ne bátorítanánk, ha már el tudja kezdeni építeni karrierjét, és így már lesz valamije, amire húszéves lesz” – nyilatkozta Lionel Cassini.

Már nem hír, ha valaki 18 évesen alapít céget

Persze nem Cecilia Cassini az egyetlen gyerek, aki már igen korán belecsöppent a divat világába. Ott van például Tavi Gevinson, aki 11 évesen indította el blogját, és azóta igazán ismert lett. Jane Aldridge 15 évesen vágott bele ugyanebbe a kalandba, és az igazi elismerést nyilván az jelentette számára, amikor az Urban Outfitters felkérte őt, hogy tervezzen cipőket számukra. Ja, és ott van Madonna lánya is a Material Girl nevű márkával. Persze akár rosszul is végződhet az ígéretesnek tűnő karrier. Kira Plastinina orosz divattervező 15 éves volt, amikor megpróbált az Egyesült Államokban is betörni a piacra, de nem járt sikerrel a tengerentúlon, 16 évesen csődöt jelentett.

„Már nem annyira érdekes, ha valaki 18 évesen alapít céget. Manapság annak van hírértéke, ha valaki nyolc- vagy tízévesen indítja el a vállalkozását” – nyilatkozta Kit Yarrow, a Golden Gate Egyetem munkatársa, illetve a Gen BuY: How Tweens, Teens and Twenty-Somethings are Revolutionizing Retail című könyv egyik szerzője. Hozzátette, manapság a gyerekeknek sokkal nagyobb befolyásuk van családon belül, jobban keresztül tudják vinni az akaratukat – írja az Los Angeles Times. „Ha a gyereknek támad egy ötlete, akkor a szülők komolyan veszik azt, és elgondolkoznak azon hogy esetleg segítsenek-e megvalósítani” – nyilatkozta Yarrow.

Tartós siker?

Jessica Brown, a Drapers magazin szerkesztője szerint nehéz megmondani, hogy mennyire lehet tartós a siker. „Csodálatos, ha egy gyerek saját kollekcióval rukkol elő, de 20 éves korában is ennyire remek lesz? Minden a ruhákon múlik” – nyilatkozta az Independentnek. Hozzátette, a mai fiatalok már nem olvasnak magazinokat, és a televízió helyett is inkább a YouTube-ot nézik. „Így természetesen a kereskedők a korosztályuk más képviselőin keresztül próbálnak szólni hozzájuk” – tette hozzá. A New York Daily News szerint a közösségi oldalak, különböző internetes szolgáltatások sokat segítenek abban, hogy a fiatal tehetségek megmutassák magukat a világnak.