Svédek. Átlagosak (legalábbis ezt mondják magukról). És szétrúgnak néhány segget. Az alábbi videón látható kedves úr valószínűleg a leglelkesebb és legbrutálisabb szakács e bolygón. Néhány haverral összeállva pedig 2011 eddigi legjobb főzőműsorát készítik.

„Dinner is served, bitches! (Tálalva, kurvák)” – ordítja a konyha maradványain állva egy őrültnek tűnő szakállas úriember, Niclas Lundberg. A haverjai körbeülik az asztalt, és engedelmesen falatozni kezdenek. Így ér véget a Regular Ordinary Swedish Meal Time (teljesen átlagos svéd kajálás, ROSMT) szinte mindegyik epizódja. Ám mindez csak azután történik, hogy svéd ételek készültek el, svéd módra – tehát Niclas Lundberg péppé vert szinte minden hozzávalót, cimborája arcával vajazta ki a tepsit, és benyomott egy kis vacsora előtti majonézt, mert az mindenkinek jót tesz. Ahogy a stáb tartja, „néha, amikor svédesen főzöl, az étel megsemmisül. Ez természetes.”

A svéd és angol nyelven beszélő főzőműsor elég rövid idő alatt lett hihetetlenül népszerű. A legelső rész feltöltése óta a brutális séf - akitől Gordon Ramsay magzatpózban szűkölne egy csendes sarokban – és csapatának videói túl vannak ötmillió YoutTube-letöltésen, 36 ezer facebookos rajongón, és kétezer twitteres követőn. Megérdemlik – állításuk szerint ugyanolyan finoman bánnak a jávorszarvashússal, mint a svéd hölgyekkel. Igaz, előbbit nagykéssel csíkozzák, de kedves mosollyal.

Kezdetek

A ROSMT-t Isak Anklew találta ki, ihletet az Epic Meal Time című kanadai műsorból merítve – ez egy online videósorozat, amelyben hihetetlen kalória-és zsírtartalmú ételeket állítanak elő és fogyasztanak el joviális férfiak, olykor alkohollal kísérve.

„Az első epizód, a Spaghetti Explosion igazából egy másnapos, unatkozós napon született, amikor bevásárlás után átmentem Niclashoz, és kitaláltuk, hogy megcsináljuk, egyfajta tisztelgésként az Epic Meal Time felé, annak paródiájaként” – mondta el Isak Anklew a Velvetnek. Nemigen voltak komoly céljai a videóval, amit amúgy iPhone-jával vett fel, az egyes jelenetek közt hangosan röhögve. „De amikor leültünk Niclassal, és elkezdtük szerkeszteni az anyagot, rájöttünk, hogy vannak benne használható részek is. Főleg az tűnt fel, Niclas milyen jól játssza az őrült szakács szerepét”, tette hozzá.

A vágott változatot amint elkészült, feltöltötték akkor létrehozott YouTube-os csatornájukra. Feltöltés közben gyorsan regisztráltak a produkció nevében Twitterre ésFacebookra. „Valószínűleg ez a legegyszerűbb módja, hogy hatékonyan reklámozd magad, és mindenkit elérj, aki a munkád iránt érdeklődhet. Ezek voltak az első tétova lépése valami olyan nagyobb dolog felé, amire soha nem számítottunk.”

A Spaghetti Explosion-t rövid idő után követte a Meatball Massacre, ami után a stáb úgy döntött: ha a harmadik részt (Sidepork Pandemonium) öt nap alatt ötvenezernél többen nézik meg, akkor folytatják. A közönségnek bejött az új epizód: annyiszor nézték és osztották meg különböző fórumokon, hogy a határidőig 250 ezren látták. A csapat ekkor határozta el, hogy hetente fognak új videókat készíteni.

A csapatot, amelynek tagjai Isak Anklew, Niclas Lundberg, Tom Brännström, Niklas Odén és Anders Söderman, a séf hozta össze. „Valamit tudtunk egymásról, de mind a baráti kör, mind a közös munka alapvetően Niclas köré szerveződik” – fejtette ki Isak Anklew. Ő még skellefteåi gimnazistakorából ismeri a szakácsot, aki gyerekkori haverja Tom Brännströmne, a másik két taggal pedig ugyanazon egyetem médiaszakára járnak.

Általában hetente forgatnak – ez körülbelül 3-6 órás munka, attól függően, hogy mit főznek éppen. Az egész csapat ott van a forgatáson, kivéve Isakot, aki Skype-on keresztül felügyeli az eseményeket. Csak az előkészületek 2-3 órát vesznek igénybe, egy-egy epizód rögzítése tehát meglehetősen kemény munka. És nem is olcsó: egy-egy alkalommal 200-400 koronát (körülbelül 6100-12400 forintot), költenek rá, igaz, gyakran több mint négy adag ételt készítenek, ettől ugrik meg a költségvetés.

„Az utómunka általában úgy zajlik, hogy Niclas leül egy stábtaggal Umeåban, ahová egyetemre jár, és szerkesztés közben felhívnak, hogy kikérjék a véleményem. Ez a meló is legalább 3-6 órát jelent, Niclas ugyanis mániákusan törekszik a tökéletességre. Mostanában több poént rejtünk el a videókban, emiatt két-három órával tovább nő a munkaidő” – fejtette ki Isak Anklew a Velvetnek. A műsor sok kérdést vet fel, főleg azt, hogy ilyen irgalmatlan viking dúlás után ki takarít a konyhában? De erre is van válaszuk: „a svéd konyhák öntisztulók”.

És most?

A ROSMT egyelőre egy nagyon népszerű mém-státuszban lévő produkció, de tud ennél több lenni? Egyáltalán cél ez? „Amit csinálunk, az most érdekesnek tűnik, és elég sok mindent elértünk három hónap alatt. Nem számítottunk látványos eredményre, de nagyon örülünk, hogy ennyire felkaptak minket. Szerintem tudunk még újat mutatni mielőtt bitlisszé válnánk. De igazából most azt sem tudjuk, hogy mennyire sikeresek a videóink, illetve mitől? Mert jók, vagy mert ugyanazok az emberek nézegetik, és már nem mozgat meg új embereket?” A stáb minden tagja idén diplomázik, terveik szerint majd az idő és a visszajelzések eldöntik, hogy mihez kezdjenek magukkal.

Az első főzővideók után készítettek egy különkiadást is, amelyben a rajongói kommentekre válaszoltak, többek közt azt is kijelentve, maga a svéd király szponzorálja műsorukat. „A rajongók borzasztóan inspirálnak minket, és tervezünk még különkiadásokat, de valószínűleg nem ugyanilyet. Ezt mondjuk inkább a közönségnek csináljuk, nem magunknak, de persze mi is élvezzük”.

És noha jöhetnek a gyűlölködők, ahogy a szakács az első rész végén megjegyzi, inkább elismerések érkeznek a rajongóktól, akik masszív hordákban követelnek ROSMT-témájú pólókat – vagy éppen azt, hogy valamelyik stábtag vegye őket feleségül. Előbbi valószínűbb. „A póló, meg az egész merchandising-kérdés bonyolult, ha egy csapat egyetemistáról van szó, akiknek semmi pénzük. Az egyetlen bevételi forrásunk a YouTube-os partnerprogram, ami alig elég arra, hogy a produkciós költségeket fedezze. Meglátjuk, hogyan tovább.”

És nemcsak a svédek kedvelik a műsort: sokan így találkoznak először a svéd kultúrával, így a projekt egyre több hívet gyűjt a skandináv térségnek. A készítőknek ez eredetileg nem volt célja, elmondásuk szerint a kezdetektől csak a humorra koncentrálnak, csak hát időközben egyfajta felvilágosító hangvétel is keveredett a történetbe. „A rajongóink alakították ki rólunk azt a képet, hogy ilyenek vagyunk mi, vikingek, igazi svédek, és ezek után meg is kapják tőlünk. Úgy tűnik, a videóink segítségével Svédország most egy más megvilágításban is érdekes lett az országon belül és kívül is, ami elég fasza mellékhatás.”

A ROSMT-csapat nemcsak beszél a rajongói kommunikációról – magyar kedvelőiknek is üzentek. Na vajon mit? „We love Hungary, probably because it resembles the Swedish word “hungrig” which means “hungry” and we're all about hungry people. Stay Swedish Hungary!” (Szeretjük Magyarországot, valószínűleg azért, mert a neve hasonlít a svéd “hungrig” szóra, ami éhest jelent, amilyenek mi vagyunk. Magyarország, maradj svéd! )