1. Koncz Zsuzsa – Valahol egy lány
A rendszerváltás előtt az ország elhagyása, azaz a disszidálás bűncselekménynek számított. Nemhogy csinálni volt tilos, énekelni sem szabadott róla, így a popszerzők és -előadók kénytelenek voltak virágnyelven fogalmazni, ha nem akarták, hogy disszidálós dalszövegeiket elkaszálják a cenzorok. Az egyik leghíresebb ilyen kétértelmű dalnak az a címe, hogy Valahol egy lány, és Koncz Zsuzsa legnagyobb slágerei közé tartozik. Ezt a bizonyos lányt az öreg király arra kényszeríti, hogy hozzá menjen feleségül, a dal refrénjében pedig a lány mintha a frigy ellen tiltakozna. De persze senki nem a kényszerházasságokra gondolt akkoriban, amikor azt énekelte, hogy „a királyé nem leszek, nem leszek, akkor inkább elmegyek, elmegyek, soha vissza nem jövök, nem jövök már”.
2. LGT – Menni kéne
1973-ban mutatták be a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musicalt. Déry Tibor kisregényének színpadi változatához Presser Gábor írt zenét és Adamis Anna dalszövegeket. A sztori alapvető üzenete elvileg az, hogy milyen tragikus sors vár a disszidensekre, hiszen az amerikai popkultúra maga a szenny és a fertő, de az akkori közönség egy része valószínűleg azért egyáltalán nem ilyen borúsan képzelte el, hogy milyen lenne, ha egyszer kijuthatna egy igazi amerikai popfesztiválra. „Menni kéne…” – így szól a musicalt indító szám szövege.
3. Bergendy – Jöjj vissza, vándor
Demjén Ferenc írta a szövegét a Jöjj vissza, vándor című számnak, ekkor még, a ’70-es évek elején a Bergendy zenekar tagjaként. Természetesen ez a dal sem szólhat egyértelműen a disszidálásról, ezért úgy van megfogalmazva, mintha pusztán az évszakok váltakozásáról szólna. A címbéli vándor mintha a nyarat testesítené meg, de persze nem nehéz a szimbólumoknak a politika világába megfelelőt találni. A vándor elment az országból, a többiek meg itthon maradtak, és várják, hogy elmúljon a tél és visszajöjjön a nyár.
4. Demjén Ferenc – Mikor elindul a vonat
Ezt a dalt megint Presser Gábor írta és megint Demjén Ferenc énekli. Annyiban emlékeztet egy későbbi Presser-számra, a Nagy utazásra (aminek szövegét Bereményi Géza írta, zenéjét pedig Dés László), hogy mindkettőben egy utazáshoz hasonlítják az életet. Csak éppen a Mikor elindul a vonat című szám még a kommunizmusban tette ezt, amikor sokak számára életük nagy utazása az volt, amikor átlépték az országhatárt, tudva, hogy soha nem térhetnek vissza Magyarországra, hiszen a disszidensekre börtön várt. Nem is csoda, hogy a szívük majdnem megszakadt – mégis nagyon sokan menekültek el.
5. Edda – A hűtlen
Egy másik trükk az volt, hogy a dalszerző egy szerelmi történetnek álcázta a disszidálásról szóló dalát. Az Eddától az 1981-es Hűtlen című slágerről sem közismert, hogy igazából nem egy csalfa szeretőről szól, hiszen ez a hűtlen nem szerelméhez, hanem a hazájához lett hűtlen. „Sárga lámpák jelzik útját” – állítólag ez egy utalás a repülő kifutópályáját szegélyező fényekre. „Otthon hagyta minden múltját”, „ég veletek, mást nem mondott” és „vissza nem jön többé soha”… hát persze, hogy nem (csak) a szerelemről van itt szó. A klip egy évvel a dalt tartalmazó album megjelenése után került adásba a tévében.
6. Hangmás – Fuck Barcelona
És akkor most nézzük a 2010-es évek termését a témában. Ahogy anno az Edda hűtlenének az arcát keserű könnyek mosták, ugyanúgy a XXI. században sem mindig sokkal vidámabb a kivándorlók sorsa. A Hangmás tagjai azt nyilatkozták, hogy Fuck Barcelona című számukat azok az ismerőseik inspirálták, akik kimentek külföldre, mert arra számítottak, hogy ott minden jobb lesz, de aztán haza kellett jönniük, mert nyugaton sem találták meg a számításukat.
7. Kistehén – Ezt is elviszem magammal
Nem vidámabb a Kistehén tánczenekar disszidálós dala sem, az Ezt is elviszem magammal. Aki ebben a számban elindul, az mintha nem üres kézzel indulna neki a külföldnek. Csomó mindent visz magával, sőt, nem is csomó mindent, hanem úgy általában mindent, az egész országot is: „elviszem gond nélkül a hátamon a hazám”. Ez a gondolat akár még vidám is lehetne, de ha az ember odafigyel Erdős Virág nettó zseniális szövegére, akkor kap egy-két elég kemény gyomrost.
8. Presszó Tangó Libidó – Levelet írok
„Vár Amszerdam, Berlin, Koppenhága” – így kezdődik a Presszó Tangó Libidó nevű zenekar 2011-es száma. „Barelona, London is esedékes” – teszik hozzá pár sorral később. De ez mégsem egy egyszerű disszidálós dal, hiszen A hűtlenhez hasonlóan itt is befigyel egy ripityára ment szerelmi történet. Most akkor egy csaj miatt megy el külföldre? Vagy a nő, akivel nem lehetett élni, maga Magyarország? Szerencsére a hallgatóra van bízva, hogy ezt eldöntse.
9. DopeMan: Anyám, szavazz helyettem!
Még egy hónapja sincs, hogy DopeMan feltöltötte a fenti klipet a Youtube-ra. Eddig 83 ezer körüli nézettség jött össze neki, a videóban külföldön élő magyarok szerepelnek. A szám címe Anyám, szavazz helyettem, és ez az a szám a tíz közül, amelyik a legdirektebben megy bele a napi politikába. Reméljük, ön szereti a hip-hop-műfajt, mert a következő számban is rappelnek!
10. Deniz & Vekonyz – Holnapután
A Deniz & Vekonyz dala is idei, és ebben is rengeteg olyan részlet van, ami a külföldön élők számára 2014-ben tényleg hétköznapok valósága, a sok megszokhatatlan dolog: például hogy hónapokig csak Skype-on keresztük látják a családjukat, meg hogy akik itthon tanárként dolgoztak, azok most kint hamburgert meg hotdogot árulnak. Úgy látszik, attól még, hogy most már nem bűncselekmény a disszidálás, a külföldre költözésről szóló számok alapvetően továbbra is szomorúak.