Szégyenszemre autóba ültünk, hogy felmérjük, a lányok és asszonyok is behódoltak-e a Nagy Bringabummnak. Bejártuk a Budapest-Pécs-Szeged-Szolnok-Budapest sokszöget, és pazar biciklikkel meg lelkes nőkkel találkoztunk. Olvassa el, merre jártunk és miért, nézze meg a képeket, majd szemezgessen a statisztikákból! A bringaforradalom női szemszögből.

Akad, aki 200 ezres bringával furikázik nap mint nap, más egy számára összerakott bicajjal teszi meg a napi kilométereket, megint más egy olcsó secondhand kerékpárral gurul az aszfalton. Van, aki a tömegközlekedés alternatívájaként tekint a biciklijére, de egyesek a nyeregben eresztik ki a fáradt gőzt és tekernek ezért kilométereket. Néhányan a praktikumot, néhányan az életérzést látják a biciklizésben.

Magyarországon és kiemelten Budapesten óriási kerékpáros bumm zajlott le az utóbbi egy évtizedben (nagyban köszönhetően a Critical Mass mozgalomnak). Végre a fiatalok között sem ciki tekerni, bár vidéken más a helyzet, ott évtizedek óta a közlekedés szerves része a bringa. Elindultunk hát az országban, és portréfotókkal emlékeztünk meg a hazai bringázás úttörőinek egy részéről. Az útvonalunk a következő volt: Budapest-Pécs-Baja-Csávoly-Mórahalom-Szentes-Tiszaföldvár-Rákócziújfalu-Budapest (itt a Margit híd-Batthyány tér tengely és a Kiskörút környéke). Kattintson a galériára, majd görgessen lejjebb pár ropogós adatért!

Megkérdeztük a Magyar Kerékpárosklubot is, mennyire terjedt el a nők között a cyclechick, azaz bringáscsaj életérzés. Szóvivőjük, Dormán Emese megosztotta a statisztikáikat, amelyek egyértelműen pozitívak: Budapesten szeptemberben már a válaszadók 25 százaléka mondta azt, hogy két hét alatt legalább egyszer kerékpárral közlekedett. Amúgy a tél kissé megritkítja a bicikliseket, a nemi arány is ekkor borul fel: 55-45 százalék volt a férfiak javára. A többi évszakban már fele-fele arányban tekernek férfiak és nők. Vidéken amúgy 50-50, Budapesten 60-40 százalék az átlagos nemi arány a férfiak javára.

A Bringázz a Munkába kampányt tavaly nyáron értékelték, ez is jó híreket szolgáltatott. A résztvevők 40 százaléka volt nő, 30 százalékuk pedig már a szoknyában való tekerést is bevállalta. Összesen 7 százaléknak a gyerek szállítása sem volt akadály. Aki kíváncsi, mennyien bringáznak a város egyik legforgalmasabb útvonalán, menjen el a Nemzeti Múzeumhoz, ott van egy számláló, amelyen évről évre magasabb számok jelennek meg (3 év alatt háromszoros forgalomnövekedés).

Tippek, trükkök, talányok bringás csajoknak

Dormán Emese szóvivő pár nőknek szóló öltözködési tippel is segített:
  1. Nem kell túl gyorsan tekerni, így nem izzadunk meg. Hasonlóképpen nem javasolt a műszálas ruha sem.
  2. Magassarkú cipőben is lehet biciklizni, hiszen úgyis általában a lábunk feje ér a pedálhoz. Még kényelmesebb is, mert könnyebb leszállni a nyeregből.
  3. Ha kicsit hidegebb időben szoknyában és harisnyában fázunk, viseljünk két harisnyát egymáson, úgysem látja senki, hány harisnya van rajtunk.
  4. Ha szűk a szoknyánk, húzzuk feljebb: messziről úgyis úgy néz ki, mintha sortban tekernénk.
  5. Ha hosszú és bő szoknyánk van, figyeljünk arra, hogy ne kapja be a küllő. Sokat segít a szoknyavédő, de ha nincs, rakjunk a szoknyára csomót, de lehet ügyesen úgy ráülni a szoknya anyagára, hogy az ne lebegjen.
  6. Nálam mindig van egy nagyobb, hátsó csomagtartóra szerelhető biciklis táska: ebben hordok váltóruhát és a réteges öltözködéshez egy-két kiegészítőt.
  7. Eső esetén egy esőponcsó csodákra képes, de ha kicsit el is ázunk, akkor sem történik semmi, hiszen az eső is csak víz.
  8. Ha kisebb elegáns táskával megyünk, amit félünk felkötni a csomagtartóra, a vállunkon is vihetjük, vagy keresztbe is felvehetjük, így biztosan nem csúszik le.
  9. Bevásárláshoz ajánlom a nehéz súlyra kiképzett hátsó bevásárlótáskákat. Az enyém hatalmas súlyt kibír és a heti bevásárlás is elfér benne. (Amúgy vásárolni is könnyebb bringával, mint gyalog vagy autóval: egyrészt többet tudok így cipelni, és könnyebben tudok több üzletet végigjárni az utcán, nem kell folyton autóparkolókat keresgélni.)
  10. Ha elegánsan megyek, akkor a városi biciklim használom – egy mountyn ülve kiskosztümben igen vicces látvány lennék.