Épp húsz éve történt meg az a csoda, hogy bemutatták a Ponyvaregényt az Egyesült Államokban, és istenigazából beindult a rendező Quentin Tarantino karrierje. Az eredeti címén Pulp Fiction című mozi alaposan megosztott mindenkit: a mai napig egy rakat ember rajong érte, mindeközben sokan úgy vannak vele, hogy annyira azért nem nagy szám 154 percen át azt bámulni, hogy emberek mocskosan beszélnek, felszippantanak minden port, ami a közelükbe kerül, és halomra lövik egymást. Lehet utálni is a Ponyvaregényt, de hogy pár idézet és jelenet beleégett mindörökre az emberek szemébe és fülébe, az biztos. Ezeket szedtük csokorba.
Honey Bunny és Pumpkin
A film alaphangulatát csodásan indítja, ahogy az első jelenetben egy szerelmespár beszélgetése után egy édes gügyögést mutatnak be, majd bármelyik kocsist megszégyenítő üvöltő káromkodás közepette előrántják fegyvereiket, és rabolni kezdenek. Elindul a zene, és már hallja is a fülében a dalt, amit aki egyszer látta a filmet, sose felejt el.
Ezékiel könyve 25:17
Nagy ölés játszódik le egy lakásban, de nem is ez a lényeg, mellékes itt minden elem, szereplő és bútordarab, amikor felzendül Samuel L. Jackson ajkáról a bibliai szózat. A filmet végigkísérő, vissza-visszatérő jelenet Jackson Biblia-szavalása, a lent látható gyilkosság előtt Ezékiel könyvéből idézi ezt a részt.
Az örök burgervita
Vannak ezek az európaiak, fura figurák fura szokásokkal – vezeti fel az egyik ikonikus jelenetet Travolta. Példának hozza fel, hogy a quarter poundert (negyedfontos) sajtos royal szendvicsnek hívják a párizsi McDonald'sokban (ugye nálunk ez a Sajtos McRoyal). Sőt a Big Macet Le Big Macnek, őrület. Az egész jelenet ékegyszerű, de ez adja a szépségét – ráadásul a burger nem először kerül elő a filmben.
Véletlen fejlövés
Szegény Marvin (Phil LaMarr alakítása) akár a Trónok harca karaktere is lehetett volna, olyan dicstelen és rapid halált halt. Épp Jacksonékkal furikázik, a hátsó ülésen lamentál, amikor Travolta hátrafordul hozzá vitatkozni, ráfogva a csőre töltött fegyvert. Naná, hogy az elsül, vérrel és agyvelővel telítve be a kocsit.
A takarító
Az előző jelenethez szorosan kapcsolódik annak a megoldása. El kell rejteni a hullát és ki kell ganézni a véres kocsibelsőt. Ki segíthetne? Harvey Keitel, a Farkas, azaz Wolf. Ő aztán alaposan kioszt mindenkit, kinek mi a feladata, Travolta csak azt fájlalja, hogy nem udvarias velük, csak ugatja az utasításokat. A jelenetben megjelenik a rendező is.
A TÁNCJELENET
Vincent Vega (azaz Travolta) egy estére szórakoztatni kényszerül a főnök feleségét (azaz Thurmant), aki maga is egy szórakoztató nőszemély. Rendel egy 5 dolláros turmixot, majd táncolni invitálja felvigyázóját egy twistbajnokságra. Ami pedig ez után jön, az örökké beleégett az agyunkba. Travolta és Thurman tánca a menőség csúcsa volt húsz éve, és nincs ember, aki ne próbálta volna legalább életében egyszer lemásolni a jelenetet.
Adrenalint a szívbe
Az együtt töltött este után Vincent épp azon filózik, mit tegyen, hiszen a főnök felesége igencsak dögös, és mintha ki is kezdene vele, mikor meglátja, a mohó asszonyka felszippantotta az ő zsebében található ütős anyagot, és nem fest túl jól. Gyakorlatilag kinyírta magát. Ekkor kocsiba vágja magát és a nőt, és elhajt a díleréhez. Ezután egy jó nagy fecskendőnyi adrenalint döfnek Thurman mellkasába, aki ettől életre kel, ezzel megmentve Vega bőrét a férjétől és főnökétől.
A kis Butch és az aranyóra
Az aranyóra történetét a még gyerek Butch-nak (a későbbi bokszoló, akit Bruce Willis alakít) apja egy volt katonatársa (Christopher Walken) meséli el. A dédapjától származó örökség mire a kisfiúhoz ér, már megjárta a vietnami háborút és egy katona végbelét is. Butch ezután büszkén viseli az órát, és ez a fontos emlék az édesapjáról sodorja bele a következő kalamajkába is.
Halál a budiajtóban
John Travolta szörnyű halála a film egyik legfontosabb része. Miután Butch (Bruce Willis) mégse veszíti el a megbundázott boxmeccset, menekülni kényszerül. Szórakozott barátnője elfelejti elpakolni a legfontosabb tárgyat, amit Butch a világ végére is magával vinne: az aranyórát. Kénytelen visszamenni a lakására, ahol a bunda-bukta miatt nagyot veszítő főnök bérgyilkosa várja. Észreveszi a fegyvert, mire nyílik a vécéajtó és egy kiadós szarás után megjelenik a bérgyilkos Travolta – a kezében egy ócska ponyvaregénnyel. Esélye sincs, kapja a golyókat a hasába.
Ez egy chopper, baby
Miután Butch bezsákolta az aranyórát, visszafelé tart a rejtekhelyre, közben a véletlen összehozza az őt üldöző nagyfőnökkel, akivel együtt kerülnek komoly zűrbe, hála két szadista melegnek. A nagy vérengzést követően, amikor Butch végül megmenti a saját és a főnök seggét életét két szadista állattól, az egyik hulla motorján folytatja az útját. Illetve nem is hogy motorján. Hiszen „ez egy chopper, baby”.
És most tessék szavazni, melyik Tarantino legjobb agyszüleménye!