A repülőgépen való étkezés attól remek, hogy tevékeny szakaszokra osztja a repülési időt. Van mire várakozni egy nyolc- vagy még több órás út alatt, miközben a vérkeringésserkentő légitorna szorítását- és nyújtását próbáljuk végezni diszkréten. Az csak valamiféle negatív beidegződés lehet, hogy a repülős kaja mindig kicsit vegeta illatú, kicsit műanyag ízű, kicsit sótlan - az legalábbis furcsa, hogy az emberek nagy része mégis megeszi, amit elé raknak a kis műanyag tálcán.
Az izgalmasabb kérdés viszont az, hogy hogyan jut el a főtt étel az előkészítő pultról az utasok lehajtható asztalkájára és honnan szüremlik elő az a tipikus kávéval és pároltzöldséggel kevert íztelen csirkeillat a repülőgép felszállását követő harminc perc után. A Malév étel-show-t tartott a Ferihegyi repülőtéren, ahol vidám hentesnek (fehér köpenybe és sapkába) öltözve végigkísérhettük az étel útját, majd egy Boeing 737-700-as gépen elkölthettük a vegetáriánusoknak szomorúan felajánlott csirkét és marhát.
Minden előkészítve érkezik
A magyar légitársaság catering (utaskiszolgáló) szolgáltatója helyben, a repülőtéren belül található, ami megnyugtató a határozatlan utasoknak: ha csak az utazás előtt 48 órával szánja rá magát, hogy ön mégis megpróbálkozik a vegetarianizmussal, akkor még kaphat húsmentes ételt.
A catering épület hideg produkciós részlegére már minden zöldség mosva érkezik, a szomszédos teremben a szalámit is megfosztják a klasszikus penészes héjától, és az asztalon az előre megadott méretre szeletelik. A hidegkonyhán készülnek az előételek és a 150 percnél rövidebb utak szendvicsei, egy fényképes menüspecifikáció alapján. Nem véletlen, hogy az ön rozsos szendvicsén ugyanott lesz az ugyanakkora szélességű uborkaszelet, mint a szomszédjáén.
Ez megfőzte, a másik lehűtötte
Décsi Botond főszakács pesztós burgonyanudlit készített zöldségraguval a melegkonyhán, és elmondta, hogy elkésztítés után az ételt azonnal "lesokkolják", azaz két óra alatt 15 fok alá hűtik. Tehát a meleg étel azonnal a hűtőbe kerül, és onnantól kezdve addig, hogy már a felszállás után az utaskísérők felmelegítenék, hidegnek kell maradnia. A hűtőből az ételt egy kiskocsiba pakolják, amit száraz jéggel hűtenek le. A Budapest Aeroservice Kft. ügyvezetője, Majtán György prezentálta is a fülsüketítően sivító eszközt, amely leginkább egy porszívóra emlékeztet, csak nem szív, hanem fúj. Ezzel mínusz 70 fokos hókásával tudják beszórni az ételszállító kiskocsikat, ezáltal a repülős kaja négy órán keresztül 10 fok alatti hőmérsékleten marad.
Az étel a gépre hidegen kerül, majd a légikísérők nem sokkal a felszállás után elkezdik megmelegíteni a kerámiatálkákat, és terjeng a levegőben, hogy itt az etetés ideje.
Lazac, garnélarák és rozsos szendvics
Business-osztályon a Malévnál évente 260-300 ezer adag étel fogy. Persze speciális igényekkel rendelkező utasok is vannak, kb. 80 ezer vegetariánus, kósher, diabetikus és muzulmánok által is fogyasztható (halal) ételt tolnak fel évente a magyar légitársaság gépeire. A kósher ételeket viszont nem Ferihegyen gyártják, hiszen megannyi szabálynak kellene megfelelnie a konyhának, hanem külföldről hozzák.
A Malév új, nyári menüjében a magyar konyha kissé hagsúlyosabb lett, tudtuk meg, viszont a reformkonyha is nyomatékos, azaz nem a legnehezebb ételeket készítik. Lesz viszont marhapaprikás sztrapacskával, bár feltesszük, hogy nem egy tizenhárom órás járaton, mert a testkipárolgások ilyen távon még halálosabbak lehetnek. Bár repülni senki sem az gourmet élvezetek miatt szokott, ha van pénze, költse bátran a business repjegyhez járó vadételre. A Malév újításai közé tartozik például, hogy egyre több szarvast, bárányt, lazacot, vajhalat és garnélát, cheddar-, kecske- és brie sajtot szolgálnak fel business-osztályon, a turistaosztályon viszont nem viszik túlzásba a lakoma reformálását, ott bevezetik a rozsból készült zsemlét.
Az evőeszköz a szemétbe, a kajamaradék az égetőbe kerül
Mikor az ételbemutató utolsó szakaszához érkeztünk, a repülőgépen ülve a légikisasszony kétféle menüt kínált fel az újságíróknak, egy csirkéset és egy marhásat, és a vegetariánusok így szokás szerint megint hoppon maradtak. Egy környezettudatos embernek az a gondolat is álmatlan éjszakákat okozhat, hogy nem elég, milyen óriásira növeli az ökológiai lábnyomát azzal, hogy repül, ráadásul az étele csomagolása is nagyrészt műanyagból készül - az Egyesült Államokban hat óránként egymillió papírpoharat használnak el a járatokon. A Malévnál legalább különválogatják a szemetet a catering részlegen, azaz a műanyagot és a fémcsomagolást szelektíven gyűjtik, viszont csak a "kemény műanyagot", mint amilyen néhány pohár és tányér, hasznosítják újra, de az evőeszközöket már nem. A megmaradt ételeket nem dobhatják a kommunális szemétbe, tudtuk meg Majtán Györgytől, hanem el kell égetniük - ezt pedig egy sajátos engedéllyel rendelkező cég végzi el.