|
Az első és legfontosabb: akármit is vesz, mindenképpen csomagolja be. 10 387 ember közül összesen 207 örül, ha nincs csomagolópapír az ajándéka körül. És néhány alapszabály: a férfiak 56 százaléka inkább praktikus ajándékra vágyik, a nők 65 százaléka inkább különlegesre. Továbbá azt javasoljuk, legyen kreatív, ugyanis legközelebbi hozzátartozójától az összes válaszadó 82 százaléka meglepetést remél.
Kreativitása viszont maradjon az ötletek terén, ne álljon neki faragni, a válaszadók kétharmada ugyanis nem hisz legközelebbi hozzátartozója kézügyességében. Inkább olyan ajándékot remél tőle, amit megvásárol a boltban, mert ki tudja, mi sül ki abból, ha nekiáll például gyöngyöt fűzni? A kézzel készített ajandékra vágyók között csekély mértékben ugyan, de többen vannak a falvakban élők és a felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkezők. 44 százalék csak a családtagjait ajándékozza meg, 42 százalék a családtagokat és a barátokat is, 13 százaléknak a szeretetéből (és pénzéből) a fentiek mellett még az ismerősökre is jut.
Kérdőívünkben harminckilencféle ajándékról kérdeztük, hogy olvasóink melyiknek örülnének nagyon-nagyon, és melyiknek egyáltalán nem. A listán szerepelt zokni és bögre, csakúgy mint plazmatévé, szexuális segédeszköz, készpénz vagy magazinelőfizetés. Az utazás és a könyv mindkét nemi csoportban elsöprő fölénnyel nyert.
Ki akar könyvet? Na, ki?
A könyv szeretete az életkorral egyenes arányban nő, míg az összes válaszadó 49 százaléka, hogy nagyon-nagyon örülne neki, ugyanez az arány a húsz év alatti életkori csoportban csupán 32 százalék, az ötven felettiben viszont 59 százalék volt. Jövedelem, illetve lakóhely szerint a Magyarországon élő válaszadók közt nincs eltérés, viszont a külföldön élők sokkal jobban lelkesednek a könyvért, mint a hazaiak. Ezért azt tanácsoljuk, ha külföldön élő, 30 év feletti nőt akar megajándékozni, könyvet vegyen. Ugyanis a nők ennek az ajándéknak is jobban örülnek: a nők 60, míg a férfiak csupán 40 százaléka válaszolta azt, hogy nagyon-nagyon örülne neki. Ráadásul ez a megállapítás egyáltalán nem egyedülálló, a nők válaszai minden ajándékkal kapcsolatban sokkal lelkesebbek. Az ötfokú, osztályzatszerű örülési mutatókban sokkal magasabb értékeket jelöltek a legtöbb ajándéknál. Az első, legmenőbb ajándék, az utazás átlagos osztályzata például az 1-től 5-ig tartó listán a nőknél 4,51 lett, míg a férfiaknál csak 3,86.
Cikinek tűnik, de mégis érdemes karácsonyra készpénzt ajándékozni, a többség örül neki. A készpénz szeretetében nemi különbség ugyan nincs, életkori már inkább: a nagyon fiatalok szívesebben látják, mint egy jó füles sapkát például. Beigazolódott a közhely, mely szerint a pénz egyszerűen a pénztől függ: a nagycsaládosok és a csekélyebb jövedelműek jobban örülnek neki. A készpénz light, vagyis a vásárlási utalvány az előkelő ötödik helyezést érte el: ezt az ajándékot inkább a nők, a kisebb jövedelemmel rendelkezők, a nagyon fiatalok (a 15 évnél fiatalabb válaszadóink 40 százaléka nagyon nagyon örülne neki) és az ötven év felettiek látják szívesen a fa alatt.
Ha karácsony, a fa sem mindegy
88 százalék, vagyis 8907 fő mondta, hogy állít karácsonyfát. A maradék 12 százalék közel fele egy- vagy kétszemélyes háztartásban él. A műfaállítók között felülreprezentáltak az idősebbek, a külföldön élők és az alacsony iskolai végzettségűek. A visszaválthatós és a földlabdás fenyőre a 25 és 35 év közötti, felsőfokú végzettségű budapestiek esküsznek.
A kütyüpiac is fellélegezhet:a gps ugyan hátulra szorult, de a mobiltelefon/pendrive/iPod-csoport negyedik helyezést ért el a vágylistán, a plazmatévé pedig hetedik lett. Műholdas helymeghatározó rendszernek a vidéken élők jobban örülnek, mint a fővárosiak. A férfiakban erősebb a vágy a gps és a plazmatévé iránt, az egyéb kütyük viszont a nőket is lázba hozzák. Ezekkel a ajándékokkal kapcsolatban a Maslow-féle szükséglethierarchia megdőlni látszik. Az amerikai pszichológus 1943-as munkája szerint ugyanis először a létfontosságú dolgok – mint étel, levegő, székelés – kielégítésének vágya lebeg a szemünk előtt, aztán a biztonság, majd a szeretet, az önbecsülés és az önmegvalósítás. Adataink szerint a plazmatévé és iPod feltehetően bekerült az alapszükségletek sorába: mindenki örülne neki, a kispénzűek még a gazdagoknál is jobban.
A legfiatalabb életkori csoport, vagyis a 20 év alattiak az átlaghoz képest kevésbé lelkesek a karácsonyi ajándékokat illetően. Sokkal kevesebben jelölték az összes ajándékra a nagyon-nagyon örülnék lehetőséget. Náluk abszolút győztes a technológia, a legvágyottabb ajándékok közül az első a mobiltelefon/iPod/pendrive kütyücsoport, harmadik pedig a plazmatévé.
Szex kontra turmix
A férfiak vágyott ajándéktoplistájának középmezőnyében feltűnt, hogy a háztartási elektronikai eszközök (kenyérpirító, turmixgép, botmixer) csoportja épp csak egy hajszállal előzte meg a szexuális segédeszközökét. Egyik sem az az ajándék, aminek olyan nagyon sokan nagyon örülnének (16 százalék azért ezt mondta), de mindkettő olyan, amit egy jelentős csoport nem vetne meg. Háztartási eszköznek ugyan kicsivel, de a nők örülnek jobban, szexeszköznek kicsit nagyobb különbséggel, de a férfiak. És a biológia sem hazudtolja meg önmagát: a nagyon fiatalok és a hatvan év felettiek csoportján belül az átlagosnál többen lennének boldogok egy csodálatos szexuális segédeszköz láttán.