4300 dollárért (több mint 730 ezer forint) kelt el az eBay-en egy Angelina Jolie-ról készült Barbie baba. A kaucsuknő valójában a Gene Marschall babakollekcióra sokkal inkább hasonlít, mint Hugh Hefner és a Mattel közös nőideljára, de az arc egyediségét tekintve unikális darab. A Fülöp-szigeteki, Los Angelesben élő képzőművész Noel Cruz ugyan hosszú évek óta egyedi, kézzel készített babákat értékesít, addig azonban nem sikerült túl mély nyomokat hagynia a vizuális kultúrában, amíg el nem kezdett nemzetközi filmszínészekről egy-egy filmes karakterük alapján egyedi babákat készíteni.
Ha üres a szem, az egész el van rontva
Noel Cruz saját bevallása szerint arcfetisiszta, gyerekkora óta portrékat rajzol és fest, mindezt komolyabb szinten 16 éves korban kezdte el művelni. A karikatúra műfaja sosem állt különösebben közel hozzá, sem a babakészítés. Legnagyobb erősségének a szemek megformálását tartja. Mint azt egy interjújában elmondta, ha egy művész tud portrét rajzolni, az még nem jelenti azt, hogy a szemek megrajzolásához is ért. "Ha a szem üres, jellegtelen, fénytelen, akkor az egész portré el van rontva”- mondta egy interjújában Cruz, aki egy karácsonyi bevásárlása idején fedezte fel, hogy a portrékészítésben szerzett tapasztalatát ötvözhetné a játékkészítéssel. A művész a felesége számára keresett a gyűjteményébe illő Gene Marschall babát, és a kínálatot látva felismerte, ehhez a műfajhoz lenne mit hozzátennie.
A Cruz-kollekció női karaktereket megjelenítő babákból áll, a Retro kivitel akár oktató gyűjtemény is lehetne, ugyanúgy megtalálhatjuk a rokokó stílusában fröccsöntött babát, mint a harmincas évek hollywoodi színésznőinek a külseje és viselete alapján megépített babákat. A Modern kivitelben azonban sokkal inkább a férfimagazinok képszerkesztői találnák meg a retusálást már nem igénylő ideális modelleket, de például kultúrtörténeti tanulmánynak nem alkalmas. Noel Cruz nem készít sem goth, sem emo babákat, de még a nyolcvanas évek punknőit is hiába keressük a kollekcióban.
Daniel Craig szeme, mint a Salza
Az elmúlt időszakban a művész a költséghatékonyabb és a saját ismertségének növelésére inkább alkalmas celebek arcának megformálására koncentrált. A gyűjteményében a klasszikus filmszereplők– mint például Vivien Leigh Scarlett O’Hara karaktere, vagy Julie Andrews Mary Poppins-figurája- mellett a nagy bulvárértékkel bíró színészek is előkerültek. Habár Angelina Jolie mostanáig épített művészi pályája egyelőre nem alkalmas arra, hogy a legendás színésznők között emlegessék a nevét, Lara Crofttal azonban katarzist okozott a világnak, Noel Cruz érdemesnek tartotta ezt a karaktert megörökíteni. A színésznőről készült baba kelt el a legdrágábban a licitek alapján.
A világ legjobban kereső színésznői közt jegyzett Keira Knigthley azonban nem termel Noel Cruznak túl nagy bevételt névértéken, egyelőre 811 dollár (137 ezer forint) a legnagyobb összeg, amelyet egy rajongó kifizetne a róla készült babáért, a Daniel Craig-babáért ennél többet, 863 (146 ezer forint) dollárt kínálnak, akinek a szeme többszínű, leginkább a Salza vadvízére emlékeztet. Hasonló a Nicole Kidman-baba tekintete.
A németek Barbie-ja Paris Hilton
Nem Noel Cruz az egyetlen, aki üzleti lehetőséget látott a celebbabák gyártásában, a német Simba Toys Paris Hilton képmásával alkotta meg új Steffi Love (a Barbie német megfelelője) sorozatát. A Paris-baba ruháinak tervezői időnként frissítik a kollekciót figyelve az örökösnő sűrű megjelenéseit nyilvános eseményeken, vagy épp szórakozóhelyeken - ha spórolni akarnak a felhasználásra szánt anyagokkal. A Barbie gyártója ezalatt kidolgozta Priscilla Presley-ből és a fiatal, vékony Elvis Presley-ből álló Barbie-Ken sorozatát, amelyik az esküvőjén ábrázolja az 1967-től 1973-ig házasságban élő párt. A Barbie babáknak meglepő kultusza van még mostanában is, egy 1959-ben készült Barbie baba 1,17 millió forintnak megfelelő összegért kelt elegy londoni árverésen.
Abban az évben Ruth Handler készítette és mutatta be az első Barbie-t a New York-i játékvásáron. Az akkori ízlésnek megfelelően a Barbie még kevésbé hasonlított egy amerikai playmate-re, inkább a film noir füstös szemhéjú, titokzatos asszonyait idézte, mert akkor éppen az volt a nőideál, és leginkább fekete-fehér csíkos, visszafogott fürdőruhát és magassarkú papucsot viselt. A nőiedál változása tettenérhető a Barbie-babák külsején is, bár az ideált, amelyet Hugh Hefner a magazinjának alapításakor megalapozott, egyelőre nem írta felül a Barbie-trend sem.