Két és fél ruhák között töltött óra és huszonöt perc a levegőtlen próbafülkék fogságában: egy önfeláldozó délelőtt után feltérképeztük, mit kapunk a leárazásokon. Ezúttal a Promod-Zara-H&M háromszögben próbáltunk spórolni. Bónusz: Rozália, aki számára a kiárusítás maga a dekadencia.

Követve eddigi szúrópróbákon alapuló, és bizonyos márkákhoz elfogultan ragaszkodó elvünket, három üzletbe tértünk be (H&M, Zara, Promod) a leárazási szezon kezdetén. Elsőre az tűnt fel, hogy a leárazott termékek típusában és mennyiségében is van különbség, majd az, hogy kiszámíthatatlan, mit áraznak le harminc, ötven, netán hetven százalékkal. Az azonban biztos, hogy télikabátokon, őszi-átmeneti kabátokon, téli rövidnadrágokon és csizmákon láttuk a legtöbb átsatírozott vagy újramatricázott árcédulát, de értek minket meglepetések is.

Lássuk!

A Promodban például nagyon erős a hosszúujjú felső (2500 ill. 3500 forint) és a szoknya felhozatal (4500-tól), de ezeket ügyesen úgy szórták szét az üzletül szolgáló teremben, hogy a lehető legtöbbet kelljen gyalogolni, amiből egyenesen következik a teljes választék akaratlan végigmustrálása. Erős még a retrófilmekből és falvainkból ismert - de modernizált - nagymama-retró-nájlon vonal (5500 illetve 6500 forint) is.

Még mindig tartja magát a népművészeti ihletettség: bajor falvakból merített téli háromnegyedes nadrágok (8500 ft) illetve paszományos kabátok várják, hogy valaki megszerezze őket nagyon olcsón. A legtöbb leárazott termékből csak néhány darab van, viszont temérdek különböző szabású ruha van az üzletben, szóval az egyszeri darabok után vágyakozóknak, frankománoknak és bölcsészeknek a Promod igazi paradicsom.

A matematika- és titkárnőbarát H&M

Az ünnepek előtt kimondottan lelkesedtünk a H&M-ért, most kissé elszomorodtunk a leárazott termékeket látva: egyértelműen a közép-és kisvállalkozások titkárnőinek a szívét igyekeznek megnyerni. Így például irodai függőleges csíkos ingből (2495 Ft) egy szekérre való mennyiség van, a leárazott fehérneműkhöz hasonlóan: melltartó (2093 Ft), három tangabugyi egyben (1660 Ft). Árulnak továbbá jópofa - nem feltétlenül leárazott - Hello Kitty-s és Muppet Show-s alsóruházatot is.

Érdekesség, hogy egyedül a H&M gondol a matematikai ismeretek fontosságára: sok esetben az eredeti ár mellé csak odabiggyesztik a levonandó százalékot jelző kis cetlit. Ez nemes küldetés, ám a pozitívumok ellenére mégsem tudunk eltekinteni attól, hogy elsősorban a klasszikus konfekció-cuccokat és a báli ruhákat árazták le.

Meet the Flintstones!

"A rajtam lévő pulóvert itt vettem három hónapja, most mit csináljak?" - kérdeztem a Zara bejáratánál álló biztonsági őrt.
"Vegye le!" - mondta vigyorogva.
Az ígéretes kezdet után nagy várakozásokkal telve léptem be a Zarába, ami a jelenlegi leárazási szezonban blézerben (12 990 ft) és nagykabátban a legjobb. Bár itt is erős a báli ruha vonal. A pulóverválasztékot magyar szemnek vakító színek (mélykék, zöld, lila, rózsaszín) uralják, melyek ára - akár garbó, akár gyapjúval kevert -, egységesen 4790 forint. Ugyanez az ár látható a kordnadrágokon és a norvégmintás pulóvereken is. Itt is kapható téli rövidnadrág (4790 ft), illetve leárazott balerinacipők és csizmák, továbbá a Flintstones családból ismert Enikőt ábrázoló pólók 2990-ért, de pöpec, csíkos pólókat már 1790-ért is be lehet szerezni.

Áruházi tapasztalataink: Vanda, Rozália és a többiek
Némelyek külön utaznak a szezon végi időszakokra, mint például a 22 éves, főiskolás Vanda, aki a C&A-ből igyekezett ki óriási szatyorral a kezében: "Két vizsga között épp be tudtam rohanni. A karácsonyi bevásárláskor kinézem, ilyenkor pedig harmad vagy feleannyiért megveszem, ami kell" - mondja. Ezt a vélekedést erősíti meg egyik kolléganőnk barátja is, aki karácsony előtt lebeszélte a csizmavásárlásról, és bár a januári pénztárca az évben az egyik leglaposabb, most küldte terepre.

Túránk során egy intellektuális hölggyel is összeakadtunk. Rozália (30) véleményét olvashatják itt: "Évekkel ezelőtt csak január végén kezdték kiárusítani azokat a cuccokat, amelyeket karácsony előtt nem tudtak eladni, de a gyártónak nem szívesen küldenék már vissza. Akkoriban még nem szerettem a kiárusításokat, abban nem volt semmi dekadens. Néhány év óta viszont már karácsony után egy nappal pofátlanul leértékelik a visszárut, és egymásra halmozzák azokat a bolt különböző pontjain. Jönnek a nők magas adrenalinszinttel, és összeturkálnak mindent a roskadozó üzletben, tíz nadrágot visznek a próbafülkébe, négyet megvesznek. Szeretem ilyenkor a boltok hangulatát, a rendetlenséget. Gyerekkoromban nem láttam ilyet."