Könyv mellé parfüm
A kozmetikai újságírónő, Laura Klepacki "Avon - egy női világcég sikertörténete" című könyvében arra vállalkozott, hogy feltérképezze az Avon történetét, vállalati etikáját, céljait és mindent, amitől mára egy 7,7 milliárd dolláros világcéggé nőtte ki magát a házaló ügynököket - szebben fogalmazva: tanácsadónőket - alkalmazó vállalat. A nagyívű címmel megjelent, de inkább csak ügyesre sikerült PR-könyvből kiderül például, hogy az Avon annak köszöntheti sikerét, hogy az egykori alapító, David Hall McConell könyvkereskedőként gyorsan rájött, hogy sokkal könnyebb nőket meggyőzni arról, hogy könyvet vegyenek, ha a vegyész barátja által kikevert parfümmel nyeri meg figyelmüket. De nem marad titokban az sem, hogy az Avon sokkal hamarabb fedez fel újításokat a ránctalanítás terén, mint bármelyik másik cég, csak mivel sehol nem reklámoznak, ez legtöbbször nem derül ki.
Miért szeretik?
Az általunk megkérdezett Avon ill. Oriflame tanácsadóként működő nők nagy része kereseti lehetőségként fogja fel a munkát. "Mindig is érdekeltek a kozmetikumok, nekem pedig az eladásból kedvezmény jutott. Így azokat a termékeket, amiket egyébként megvettem volna valaki mástól, szinte ingyen kaptam. Nőként meg élveztem, hogy pepecselhettem azzal a sok üvegcsével, meg körömlakkal meg mindennel"- mesélte a Velvetnek Czinkó Anna, egykori tanácsadónő.
Egy lelkes Avon rajongó pedig azért használja a krémeket, mert kényelmes a megrendelése, hiszen az egyik kollégája intézi. "Ráadásul mivel évek óta nézegetem a megrendelő füzeteket, úgy tűnik, nem egy rablóbanda. Nem kísérleteznek állatokon sem és a tégelyeik is esztétikusak. Egy-két arckrémjüket különösen szeretem, mert nem ragadnak, és úgy érzem hogy használnak az öregség ellen. Bár ez nyilván hit kérdése is, hiszen nincs kontrollcsoport" - osztotta meg velünk nézeteit megkérdezett Avon-használónk, aki fontosnak tartja azt is, hogy mindig van akció, és így be tudja magának osztani, hogy mikor mit rendel, mikor mi az olcsóbb.
És miért nem?
Mások viszont nem tartják túl megbízhatónak, sőt egyenesen gagyinak gondolják. "Az Avon kapcsán mindig a nagy illatszerboltok saját márkáik jutnak eszembe. Biztos, hogy azok is jók, de nekem valahogy nem tűnnek elég profinak"- jelentette ki tömören kolleganőnk.A svédek is lekoppintották
Ha tetszik, ha nem az Avon ennek ellenére a világ egyik vezető kozmetikumokat gyártó cége. A direkt marketing módszerét választotta a svéd Oriflame is, akinek a személyes kontaktus megteremtése mellett célja volt, hogy kizárólag Svédországban termő, természetes alapanyagokból készítsen krémeket. Az 1967-ben, a Jochnick testvérpár által alapított Oriflame ma 1,5 millió, "házhoz járó" tanácsadót foglalkoztat a világ 55 országában.Hagyományosan is lehet más
Ugyan a szokványos kereskedelmi stratégiát követi az angol Body Shop, üzleti politikáját tekintve markánsan eltér az átlag illatszerboltban kapható márkáktól. A Body Shop szinte már filozofikusan közelíti meg a szépséget, amelynek Anita Roddick alapító szerint egyik tulajdonsága az, hogy minden nőben máshogy nyilvánul meg, így nem tehetők olyan univerzális kijelentések, minthogy a kicsi szép, a nagy meg nem. Az emberjogi aktivista és elkötelezett állatvédőként számon tartott Roddick férjével, Gordonnal alapította cégét 1976-ban Brightonban.
A körülbelül 25 kézi keverésű, csakis természetes alapanyagokból álló krémeket és maszkokat áruló boltjuk gyorsan felkeltette a vásárlók érdeklődését. A Body Shop termékek egyik különlegessége, hogy elsőként tűnt fel csomagolásukon, hogy soha semmiféle állaton nem tesztelték őket az előállítás során. A nőkről való sztereotipikus gondolkodás megváltoztatása érdekében tett akciói és környezetvédelmi elkötelezettsége miatt Anita Roddick több kitüntetést is kapott az angol királynőtől és számos nemzetközi szervezettől. A Body Shop üzletláncot a napokban vásárolta meg a L'Oréal 243 milliárd forintért.
|