A kereskedőknek azért jó, mert karácsony előtt is nagy a tömeg az üzletekben és közvetlenül karácsony után is: ilyenkor csalódásukat leplezni próbáló tömegek rohamozzák meg a boltokat, hogy visszacseréljék a kevésbé eltalált ajándékokat. Csakhogy nem magától értetődő a helyzet, mert az üzletek nem ugyanolyan kritériumok alapján járnak el.
Egyszer sima ügy, máskor pattannak az idegrostok
Szerkesztőségünkben kíváncsiskodtunk azzal kapcsolatban, hogy ki hogyan oldja meg a harmadik Szabó Magda-könyv és a mérettévesztett harisnyanadrág problémáját. Van, akinél ez ritkán áll fenn, mert „a családunkban elburjánzott az a szokás, hogy pénzt kapunk a szülőktől, és a nevükben is mi vesszük az ajándékot magunknak és a gyerekeknek is. 'Ti úgyis jobban tudjátok fiam, hogy mire van szükségetek...' jeligére. Hallomásból/olvasmányélményeimből viszont úgy tudom, hogy teljes a káosz a cserejog érvényesítése terén, sem a kereskedők, sem a vásárlók nincsenek tisztában a jogaikkal/kötelességeikkel.”
Egyik munkatársunknak meglepően kellemes élményben volt része egyik télen: ő egy nem megfelelő méretű manuartos póló miatt volt kénytelen az ünnepek után felkeresni az üzletet. „Se blokk, se csomagolás, se árcédula, se semmi, azt se tudtam, konkrétan melyik üzletből származik a póló. Igaz, hogy rajta volt a Manuart-logó, tehát egyértelmű volt, hogy az övék, és nem is akartam túl nagy trükköt, csak tök ugyanolyanból egy kisebbet. Volt is nekik doszt a polcon belőle, mégis meglepődtem, amikor szó nélkül kicserélték.” Egy másik munkatársunk szinte minden évben visszacserél egy-egy ruhadarabot: „eddig semmi gond nem volt, csak azt nehéz kimatekozni, hogy ugyanabban az árban válasszunk helyette mást. A botmixert hajszárítóra cserélni sem volt gond, olyankor csak az a kínos, hogy az áruházi személyzet aranyvasárnap végképp elhasználódott idegrostjai nem regenerálódnak az ünnepek alatt kellőképp, antioxidánsokban is hiány van, így a bónusz kérdéseken és a számoláson esetleg összeomlanak.”
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség társadalmi kapcsolatok főosztályának vezetője, dr. Kathi Attila felhívta a figyelmünket a tájékoztató anyagukra. A szervezet oldalán közzétettek egy útmutatót arról, hogy mire kell ügyelni a fogyasztóknak az ünnepek előtt, alatt és után. Megtudtuk, hogy a kereskedők nem kötelesek visszacserélni vagy visszavenni a hibátlan termékeket, hanem ők döntik el, hogyan kezelik a csalódott vevők áradatát. Egy-két kereskedőtől mi is megtudakoltuk, hogy náluk mi a bevett gyakorlat: főként a közkedvelt ruházati márkák üzleteiben – például a Mangónál, a Zaránál, az H&M-nél - kérdezősködtünk. A legtöbb helyen a vásárlástól számított harminc napig cserélhetjük vissza azokat a termékeket, amelyek méretben nem passzolnak, illetve fél évig azokat, melyeknél valamilyen minőségi probléma merül fel.
Legyen nálunk blokk és az érintetlen tárgy
A cserét tovább bonyolíthatják a további feltételek. Mindenhol csak blokk ellenében próbálkozhatunk, ami bizony elég kínos akkor, ha a megajándékozott személlyel nem feltétlenül akarták közölni, hogy pontosan mennyibe is került a meglepetés. Ha színnel, fazonnal, mérettel van problémánk, csak akkor foglalkoznak velünk, ha az ominózus ruhadarabot nem hordtuk. Általában három lehetőség közül választhatunk: kicseréltetjük vagy levásároljuk az értéket, de a pénzünket is visszakérhetjük, bár ezt a lehetőséget kevés cég és csak a legvégső esetben ajánlja fel.
Hogy pontosan milyen opciók állnak a rendelkezésünkre, az az üzlettől függ. A Women' Secretben például a levásárlást szorgalmazzák. A C&A boltjaiban azonban nem kell azonnal kiválasztani cseredarabot, ugyanis ha kell, ajándékutalvánnyal kárpótolják a póruljártakat. A vállalat munkatársa arra külön felhívta a figyelmünket, hogy akciós termékek esetében csak egy hétig cserélik vissza az árut, de minden üzlet saját hatáskörében meghosszabbíthatja a határidőt. A Hervisnél szigorúbbak, náluk ugyanis csak január ötödikéig lehet korrigálni a fa alá vétett tévedést.
Bár az elektronikai cikkeknél az ízlésbeli különbségek valószínűleg nem okoznak tragédiát, ott inkább a túlburjánzás veszélye fenyeget: könnyen előfordulhat, hogy a három napos ünnep alatt akár két botmixer vagy kenyérpirító vagy masszírozógép tulajdonosai leszünk. Az Electroworld áruházaiban szintén blokk ellenében és bontatlan csomagolásban január tizenötödikéig minden árut visszavesznek. A Saturnban csak tizenharmadikáig van erre lehetőségünk hasonló feltételek mellett, és általában az áru értéket le kell vásárolni.