Aki arról akar értesülni, milyen az egyik legnagyobb hírű európai divatesemény, olvassa a hagyományosan szedett részeket. Aki kizárólag a colour locale elemekre kíváncsi, a kurzívat szemlézze. Legjobban azonban az jár, aki mindent elolvas. A Velvet kétfős különítménye Berlinben járt, a Bread and Butter Berlin nevű nagyhírű divatvásáron.

Paul van Dyk, az asztalosnak tanult berlini DJ-isten egy, az eseményhez kapcsolódó újságban arról beszélt, hogy már nem Berlin Európa legkúlabb városa, hanem Barcelona, és azok az arcok, akik öt éve még a német fővárosban villogtatták kreativitásukat, ma már a lágyabb klímájú katalán városban élnek.

Majdnem elmaradt

Klikk!
Berlin legnagyobb nevű divateseménye, az idén öt éves Bread and Butter elsősorban az új utcai divattrendet mutatja be évről évre. Az elmúlt két évben azonban egyre erősebb Barcelona szerepe, így mostanra Berlinre a fantáziadús kiállítások, a show és a partik maradtak csupán - amivel még mindig jól járt a divatszakma és a közönség, mert tavaly novemberig úgy volt, pénzhiány miatt semmit sem tudnak megrendezni.

Mivel mi életünkben először most jártunk a divatvásáron, szűz szemmel, nosztalgikus fanyalgás nélkül néztük meg, mit tud 2007-ben a street wear.

"Itt minden a pénzről szól"- válaszolta egy Motörhead pólót viselő nő a Bread and Butter szombati zárópartiján arra a kérdésre, tudja-e, idén miért nem láthattunk divatbemutatókat a két napos rendezvényen. Mielőtt újabb kérdésekkel bombázhattuk volna, híven az ars poeticához egy névjegykártyát nyújtott át ruhaboltjának címével.

Erőműben a divat

Az esemény helyszínéül egy kibelezett, többméteres betonoszlopokon nyugvó egykori erőmű szolgált a Köpenicker strassén. A 22 ezer négyzetméteren elterülő többemeletes ipari rom a kilencvenes évek Berlinjét meghatározó ház-, üzem- és gyárfoglalások korát idézi, ezért aki akkor ezekből kimaradt, most két napig vigasztalódhatott. (Tavasztól pedig a technó bölcsője, Berlin egyik leghíresebb klubja, a Tresor költözik az épületbe).

Nem sok járókelő és török származású taxisofőr tudta, hogy egy üres gyárépületet Kraftwerknek neveztek el, és ebben a kihalt, fűtetlen, de statikailag megfelelő épületben fantáziát látott a BBB vezetősége, hogy divatperformanszok helyszínévé alakítsa. A hóesésből az épületbe lépve Fritz Lang Metropolisza jutott eszünkbe. A hatalmas falak és rácsos vaslépcsők drámai hatását sokáig szoknunk kellett, úgyhogy az első emeleten kialakított fűtött Adidas-chill out termét kerestük meg először, amelybe lépve a hosztesszek pezsgővel és hellyel kínáltak fehér selyembevonatú ágyakon. A sarokban egy kivetítőn divatbemutatót láttunk, majd a második welcome ital után elindultunk a többi helyszín felé.

Jégtáblák és váratlan tüzek

A különféle nagy nemzetközi vagy feltörekvő divatmárkák teljes szabadkezet kaptak és éltek is a lehetőséggel: a konvencionálisnak cseppet sem nevezhető miliő nem hozta zavarba a brandeket. Azok, akik a sok hercehurca után is kitartottak a Bread and Butter mellett, tényleg interaktív és kreatív standokat építettek föl. Annyit összegzésképp levontuk, hogy nagy divat most a jéginstalláció, illetve az abba rejtett tárgy, a minimál, és a váratlan tüzeket okozó pirotechnika.

A hazánkban kevésbé ismert brandek közül itt megtaláltuk a Wellensteynt, a Psycho Cowboyt, a Red Winget, vagy a Lucy Bukovskyt, és a termékeit jégtömbökbe fagyasztó Timezone farmermárkát, mely - az esemény családias jellegét erősítendő - jégből készült italpultnál ingyenkoktéllal kedveskedett a jelenlévőknek. Az itthoni mentalitással ellentétben a pultot nem rohamozták szünet nélkül a vendégek, ezért sokáig el sem hittük, hogy nem kérnek pénzt az italokért.

Die Show

Egyik-másik zenekart még egy vasi művház tehetségkutatóján sem szívesen hallottuk volna. A szombat esti Chicks on Speed koncertjén kívül ugyanis egyszerűen felejthetőek voltak. Esetükben azonban viccesnek találtuk, hogy minden dal a plasztikai műtéteket, illetve a pin up-girlé válás rögös útjait taglalta, miközben a kivetítőn meztelen nők igyekeztek trendi módon felöltözni. A közönség azonban kárpótolt minket mindenért: az észak-német férfiak stílus dolgában messze a mi fiaink előtt járnak, mégsem jutna eszébe senkinek lebuzizni őket. De a schühternheit (kb. félénkség) oly mélyen gyökerezik lelkükben, hogy valami egészen kifürkészhetetlen módon ismerkednek a nőkkel - akik a helyszínen zord matrónák benyomását keltették, és sok esetben inkább tűntek rosszul öltöztött észak-német férfinak, mint neoújhullámos Nina Hagen leszármazottnak.

Egyszóval sokkal inkább játékos arculatépítést folyt az egykori erőműben, semmint komoly névjegykártya-cserebere. Ja, és csak a kétnapos rendezvény után értesültünk a brossúrából, hogy az esemény ideje alatt a pincében pornóforgatás zajlott. Arról kedves olvasóink - minden bizonnyal - nagy bánatára lemaradtunk.

Nyáron még jobb lesz
Mint 2003 óta minden évben, idén is kétrészes a Bread and Butter: július 13-14. között jön a második rész Berlinben. A szervezők száz vezető és 25 feltörekvő brand bemutatkozását ígérik. A helyszín azonos, a szervezők pedig olyan megoldásokkal akarnak előrukkolni, amit eddig állítólag még sosem látott a világ.