Esetleg már be is szerezte a kényelmes városi trendibringát, de előfordulhat, hogy földbe gyökerezik a lába a végtelen kocsisorok, a dudáló tuningverdások és a maszkban ezerrel tekerő kerékpárosfutárok láttán. Ha félelemtől vezérelve inkább a járdán tekerne, a gyalogosok garantáltan kígyót-békát kiáltanának, ráadásul a járdán biciklizni nemcsak veszélyes, tilos is.
"Bringáznál inkább te is, Rezső" - mondja egy morcos hölgy a férjének, miközben keserűen hallgatja a szomszédból a kerékpáros fiatalok szerelmi életének hangjait. A szex jobb, ha az ember bringázik, legalábbis ezzel az üzenettel igyekszi rávenni a gerillakampány részeként készített új reklámszpot az embereket a kerékpározásra. Nézze meg és inspirálódjon ön is, aztán készüljön fel a biztonságos közlekedés alapjaiból, mielőtt bringára száll.
Zuglóban lakó ismerősük azért nem szeretné, ha a felesége kerékpárra ülne, mert félti a városi közlekedéstől. Pedig arrafelé még kerékpárút is van, mondhatnánk, de meglepő módon ez még nem jelenti azt, hogy ott nagyobb biztonságban volnánk: a Magyar Kerékpárosklub egy 2006-os statisztikát idéz, mely szerint a balesetek túlnyomó része nem a folyópályán, hanem a kerékpárút vagy kerékpár-gyalogos út és az autóút kereszteződésében történik, mint ahogy a múlt héten is történt. Nem elég tehát, ha vágjuk a KRESZ-t és van lámpánk elöl-hátul, meg bukósisakot is hordunk, néhány dolgot meg kell tanulnunk, mielőtt az utak kétkerekű császárának érezhetjük magunkat.
Legyünk láthatók és hiper-körültekintők
Az egyik legfontosabb szempont: mindig úgy közlekedjünk, hogy láthatóak legyünk. Ne szoruljunk le jobb oldalra a padka mellé, mert úygy nagy esélye van, hogy a vezető holtterében haladunk. Haladjunk minél inkább balra, mert az autós könnyebben észrevesz. Minden mozdulatunkkal jelezzük azt is, hogy mit csinálunk: az indexelés kötelező, és igyekezzünk hátranézni a kanyarodás előtt, hogy tudjuk, valóban mehetünk.
Ugyanilyen fontos, hogy már-már a gondolatolvasás képességét kell kifejlesztenünk. László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint "előre tudnunk kell, hogy az autóvezető mit fog csinálni". Ahhoz tehát, hogy ne érjen váratlanul, ha az autós esetleg a záróvonalon meggondolja magát és elkanyarodik jobbra, száz százalékos körültekintés kell, és a szemkontaktus keresése és fenntartása. Tesztelje ön is az alábbi videóval, hogy mennyire éles a figyelme. Úgy sejtjük, hogy meg fog lepődni.
A kerékpárosok gyakran hallják azt az érvet a kezdő biciklisektől, hogy nem mernek az úttesten haladni, ezért inkább a járdán mennek. Ezt felejtsük el. Egyrészt a KRESZ szerint ez tilos, másrészt viszont duplán veszélyes. Bármikor elénk szaladhat egy kisgyerek vagy elénk tántoroghat egy andalgó szerelmespár, másrészt pedig az autós sem számít arra egy jobbrakanyarodásnál, hogy a kereszteződésben bikciklissel találkozhat.
Gyakori veszélyforrások: jobbhorog és ajtó
Ugyanezt a kerékpárúton haladáskor is folyton észben kell tartani. Minden egyes kereszteződésnél lassítsunk és nézzünk balra, mert a "jobbhorog" az egyik leggyakoribb balesetforrás. Nem könnyű túlélni egy ilyet, úgyhogy közlekedjünk sasszemmel és felejtsük el a bringa-zenehallgatás kombinációt.
A haladó autók és a belső sáv közötti tekerés azért sem tanácsos, mert egyrészt a kilométeres dugóban az anyósülésen utazó bármikor úgy dönthet egy piros lámpánál, hogy ő megunta és inkább kiszáll. Egyáltalán nem biztos, hogy körül fog előtte nézni, így könnyen ránk nyithatja az ajtaját. Másrészt a délutáni kávézásra a körúton leparkolt autójából épp kiszálló fiatalember sem feltétlenül gondol ránk, ezért húzódjunk minél távolabb a parkoló kocsiktól. Ezen a linken - a legfontosabb taktikák mellett - ábrákat is találhatunk, hogy hogyan ésszerű a városban bringázni.
Tehát haladjunk a belső sáv belsején, lenyelve az autósok anyázását és a dudálást. Ne zaklassuk fel magunkat ezen, ha betartjuk a KRESZ-t, mert a kerékpár közlekedési eszköz, tehát az úton, nem a járdán a helye. Legyünk a forgalom részesei és bringázzunk minden nap.