Mennyit biciklizik? "Minden nap biciklivel járok dolgozni, 18 kilométert. Tavasztól őszig, télen azért visszafogom magam" - mondta Szilárd.
Vélemény a helyi viszonyokról? Szerinte a bicikli utak rosszul vannak elkészítve, ezért nem érdemes azokat használni, gyorsabb a hagyományos út.
Egyéb: A Macskafogó II.-n dolgozik, és mint megtudtuk a rajzfilm készítői annyian járnak biciklivel, hogy a bringák már alig férnek be az irodába.
Szilárd (29)
Mennyit? "Nagyon sokat biciklizem, például dolgozni is biciklivel járok a repülőtérre, ahova kalandokban bővelkedő utam szokott lenni: kamionokkal és különböző autósokkal szoktam találkozni, az útfelújításról nem is beszélve" - mondta Balázs, aki napi átlag 30 kilométert teker le a Malév (munkahelye) és otthona között.
Vélemény a helyi viszonyokról? Szerinte a közlekedési morál Budapesten kimondottan rossz: "Mivel a biciklis az egyik legvédtelenebb szereplő, ezért ő van az egyik legrosszabb helyzetben, hiszen ha például Mercedesszel jövök, annyira nem baj, ha nem tartom be a szabályokat, jó esélyem van a túlélésre." Biciklis baleset? "A kedvenc atrocitásom, amikor kijelölt biciklis átkelőhelyen mentem, és mivel nagy volt a forgalom, néhány autós úgy gondolta, hogy még átmegy a piroson. De ez nem volt elég: egy kedves szőke hölgy elkezdett tolatni és begyűrt egy autó alá, de nagy bajom nem történt, képes voltam arra, hogy felálljak, kinyissam az ajtót és megpróbáljam kirángatni az autóból, de ekkorra a hölgy sajnos átült az anyósülésre. Mire átült, az én mérgem is elpárolgott" - mesélte nekünk a félelmetes történetet Balázs, aki épp a Critical Mass közben töltötte be 26-ik életévét.Mennyit? "Két-három naponta biztosan használom a biciklimet, és naponta az Astoria - Nemzeti Színház szakaszt teszem meg vele. Néha csak azért nem megyek biciklivel, mert előre ideges vagyok attól, hogy idegesek az autósok. Tartok tőle, hogy ha az út szélén megyek beszólnak vagy ledudálnak." A másik eset, ami Angélát a kerékpár mellőzésére ösztökéli, ha épp szoknyát vagy ruhát vesz fel. Ebből azonban inkább a bicikli szokott győztesen kikerülni, és Angéla inkább olyan öltözéket választ, mely kerékpárra való.
Vélemény a helyi viszonyokról? Szerinte a biciklisek helyzete egyre biztatóbb, de szükség van a szemléletformálásra.Angéla (20)
Mennyit? "Nyáron annyira sokat szoktunk biciklizni, hogy van úgy, hogy nem veszek bérletet" - mondta Petra. "Régen, a fősuli alatt még gyakrabban bicikliztem, de éppen most vannak nagy terveim azzal kapcsolatban, hogy végleg lerakom a kocsit, hogy formába jöjjek a bikiniszezonra" - jegyezte meg barátnője, Melinda.
Vélemény a helyi viszonyokról? Szerintük nem sok minden változott, hacsak az nem, hogy évről-évre több út van, melyekből sosem elég. Sokat lendítene a helyzeten, ha lennének pénzbedobásos biciklibérlők. "Ha tehetném, és nem lenne folyamatos életveszély, a metrókig biciklivel mennék. A metróállomásokhoz lezárható biciklitárolókat kellene építeni, ez lenne a megoldás szerintem" - véli Melinda.Petra (25) és Melinda (22)
Mennyit? "Sok évvel ezelőtt már biciklizgettünk, akkor még váltós kerékpárokat nem nagyon lehetett kapni. Az elsők között kezdtünk el regenerációs sportszerűen biciklizni" - mondja János, aki testnevelő tanár. Egy héten kétszer-háromszor kerékpározik, javarészt a lakásához közeli erdőben. Munkába járásra ritkábban használja.
Vélemény a helyi viszonyokról? "Budapesten meg kell keresni azokat a helyeket, melyek nem veszélyesek. Csak azt kell tudni, hogy hogyan jussunk ki a városból." János szerint a megoldás az utak építése és az, hogy a BKV erősítse biciklibarát szolgáltatásait. Továbbá mentálisan is meg kéne változni, azért, hogy az autósok és a gyalogosok békésen tudjanak együtt élni a bringásokkal.János (62)
Mennyit? "Amikor tehetem, mindenhova biciklivel megyek" - mondja Réka, az egyik CM-munkás, akivel nem sokkal a felvonulás után találkoztunk. Réka a szervezésben nem fáradt el, inkább a sok kötözködő autóssal gyűlt meg a baja.
Vélemény a helyi viszonyokról? "Az autósoknak elnézőbbnek kellene lenniük a bringásokkal szemben, és ha nincs pénz kerékpáros út építésére, akkor legalább a kerékpárosok közlekedhessenek a buszsávban ugyanúgy gond nélkül, mint a taxisok."Réka (21)
Mennyit? "Legalább tíz éve megvan ez a bringám. Régen mindenhova biciklivel jártam, még azzal is kerestem a kenyeremet egy időben. De körülbelül két éve egymás után zsinórban legalább háromszor elütöttek. Ráadásul egyszer sem én voltam a hibás. Az elsőnél majdnem leszakadt az ujjam, a másodiknál elszakadt a térdszalagom, szóval kórházzal kezeléssel járó sérüléseim voltak" - mondja Anna, egykori biciklisfutár.
Vélemény a helyi viszonyokról? Egyre több autó van, de persze több a biciklis is, véli. "Amit az autósok ebben a városban nyomnak, az teljesen életidegen. Nagy dugók minden reggel. Az emberek agyában kéne, hogy megváltozzanak a dolgok. Erre egy ilyen Critical Mass nagyon jó. Még ha normális embereknek is mondod, hogy biciklizel, azt mondják rád, hogy öngyilkosjelölt vagy. Ezen kéne változtatni, hogy ne téged hibáztassanak azért, hogy kimész az utcára, hanem ők legyenek kicsit toleránsabbak, meg odafigyelőbbek. Plusz a bicikli utak életveszélyesek."Anna (29)
Mennyit? Ha az adott napon 50 kilométeren belül van a program, akkor a hagyományos biciklizést választja Tóbiás, egyébként az elvégzendő feladat (pl. tárgy cipelése) és a távolság alapján választ járművei közül.
"Most energiatakarékosan biciklizek, egyébként viszont nem energiatakarékosan biciklizek, hanem motorral. De az is két kerék és az is energiatakarékos ahhoz képest, mintha autóval mennénk."
"Tehát a motorozást is biciklizésként értelmezed?" - kérdeztük Tóbiást.
"Határeset. Ott tartok, hogy meg tudom magamnak ideologizálni, ami nem teljesen korrekt. De logikusan kell gondolkodni: vannak például hosszabb egységek, amiket biciklin utánfutóval vonni tiszta gáz: ha én bekanyarodok, az utánfutó még fél óráig kanyarodik."
Tóbiás (36)
|