horoszkóp

Kamudiéták, valós bevételek

2005.06.17. 11:52
Nem igaz, hogy a szervezet nem képes a rántott húst és a krumplit egyszerre megemészteni. Nem igaz, hogy mindenki egészségének kulcsa, ha a kenyeret elfelejtjük, és hogy a szervezetnek csak gyümölcsre van szüksége délelőtt. A diétaipar legnagyobb divatirányzatait elemeztük a Hollywood-étrendtől Atkinson át a Norbi-módszerig.

"Hála az egészségtudatosság népszerűségének egyre többen figyelnek az étrendjükre, de sokan túlzásba esnek. Hiába divat diétázni, pusztán kozmetikai célból nem javasolt" - kezdte Pilling Róbert dietetikus, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének tagja, akit az általunk kreált diétaipar nevű fogalomról kérdeztünk. Feltevésünk ugyanis, hogy a divatos diétékat leíró könyvek, az egészséges alapanyagok használatára oktató főzőiskolák, a témával foglalkozó DVD-k leginkább az üzleti érdekeket szolgálják, nem pedig honpolgáraink egészségét. Tanácsadónk ezért elsőként a testtömegindex számításáról beszélt, amelyik az életkor és a magasság alapján rámutat arra, hogy valóban szükségünk van-e diétára.

Nehézsúly és a hollywoodi gyökerek

"A testtömegindex a testsúly alapján a várható életkilátásokra is választ ad" - mondta a dietetikus. Akinek ez alapján szüksége van fogyókúrára, ki kell választania a megfelelőt a diétakonjuktúrából.

"Azt javaslom, írjuk össze, mit ettünk az elmúlt napokban. A listából világosan látszik majd, mi az, amiből a kelleténél többet fogyasztunk. Első lépésként azok bevitelét érdemes csökkenteni" - folytatta Pilling Róbert a fizikai aktivitás fontosságára is kitérve, de ezúttal inkább az étrendre koncentrálunk. A különböző fogyókúrák közel száz éves múltra tekintenek vissza. A legelső diétás divathullámot Hollywoodban kezdték a filmsztárok, akik amellett, hogy színészi képességekkel kellett rendelkezniük, azzal is tartoztak a közönségnek, hogy szexszimbólumok legyenek.

A filmszínészek szénhidrát- és kalóriaszegény diétát kezdtek a lehető legdrágább alapanyagokból. Főleg rákot ettek, de engedélyezett volt még a kagyló, hal és szárnyas is. "Csak tengeri halat ettem két hétig, aztán három hétig vörös kiütéseim voltak. Igaz, közben fogytam is"- számolt be tapasztalatairól Anna, aki hasonló diétával próbálkozott. A Hollywood-diéta előnye tanácsadónk szerint a gyors fogyás volt, hátránya az alacsony vitaminbevitel és a szinte biztos jojó-effektus, vagyis, hogy a leadott kilók a diéta után visszajönnek.

Sült hús és krumpli külön

A világháború utáni években először Dr. Howard Hay módszere söpört végig a világon. A korát megelőzte, mert legfontosabb elemei négy évtizeddel később a testkontrollban is felbukkantak. Hay arra hívta fel a figyelmet, hogy a szénhidrát a fehérjékkel és a gyümölcsökkel nem keverhető, mert az egyik élelmiszer lúgosít, a másik savasít. "Nem igaz, hogy a szervezet együtt nem képes megemészteni a lúgosító és a savasító táplálékot. A természetben sem szétválasztva találjuk meg a tápanyagokat, és az ember emésztőrendszere a természetes rendje szerint alakult ki" - mondta tanácsadónk.

Harvey Diamond nyolcvanas évekbeli testkontroll-módszerének jellemző étrendje szerint délig csak gyümölcsöt és tiszta, friss gyümölcslét szabad fogyasztani, amely 20-30 perc alatt halad át a gyomron. Déltől már mást is fogyaszthatunk, de vigyázzunk, ne keverjük a többféle táplálékot. "Épp az ellenkezője igaz, délelőtt igényli a szervezet a legnagyobb energiabevitelt, amelyet délután már érdemes csökkenteni" - pontosított a dietetikus.

Atkins és szénhidrátegyenlőség

#alt#
Drs. Fajcsák Zsuzsa könyvbemutatója
Hazánkban a nyolcvanas évektől kezdve terjedtek el a diétás étrendek különböző divathullámai, amelyek közt a testkontroll különösen népszerű volt, az utóbbi években pedig az Atkins-diéta bizonyult forradalminak. Elvi sikereihez hozzájárult, hogy a kúrát sok nemzetközi híresség - köztük Renée Zellweger, Geri Haliwell és Catherina Zeta-Jones - nevezte csodadiétának, és idehaza is több igehirdető hangozatta a sikerét. "Én viszont élek-halok a paradicsomért. Miféle diéta az, amelyik tiltja ezt a zöldséget?" - fogalmazta meg az Atkins-diétával ellenérzéseit egy notórius fogyókúrázó.

Dr. Robert C. Atkins alapvetése, hogy minden elhízásért a szénhidrátok a felelősek. A sikeres fogyáshoz három lépésben ezek mennyiségét kell csökkenteni. A doktor számításai alapján kétféle szénhidrát különíthető el, a hasznosuló és a nem hasznosuló csoport. "Ez a felosztás nem egyezik a táplálkozástudomány által felállított rendszerrel" - magyarázta Pilling Róbert, aki szerint ez a diétafajta rövidtávon megoldást jelenthet, amennyiben kis mértékű fogyásra törekszünk. Atkins - aki egyébként súlyfölösleggel küzdött élete utolsó éveiben - azonban azt állította, a fogyásnál többet is el lehet érni: beállítani a szervezet "szénhidrátegyenlőségét". Kritikusai szerint az Atkins-diéta egészségtelen, mivel kevés az általa előírt étrendben a zöldségek, gyümölcsök és rostos ételek aránya, viszont sok a zsír.

Liszt-átok és a Glücky

A legfrissebb divat, a Glücky étrend is a szervezet egyensúlyát ígéri, de az Atkins-étrendnél drasztikusabb kitételeket tartalmaz. "Mindenekelőtt a lisztet kell kivonni az étrendből. Az Észak- és Kelet-európai emberek ugyanis genetikailag hajlamosabbak a liszt és laktóz-érzékenységre, mert a szervezetük kevésbé képes lebontani a lisztben található glutént" - mondta Drs. Fajcsák Zsuzsanna táplálkozási szakértő, aki az úgynevezett GI-diétát (glikémiás index-diétát) alapul véve diétás rendszert alkotott. Tett azonban néhány kijelentést, amelyre más táplálkozási szakértők nem vennének mérget. Arra utalt többek között, a lisztnek köze van az autizmus kialakulásához, valamint amit a szervezet kíván, arra allergiás.

Pilling Róbert
"Ennek ellenére a glikémiás indexre alapuló diétának van tudományos háttere. A GI azt mutatja meg, hogy adott élelmiszerek milyen gyorsan szívódnak fel a vérben és emelik meg a vércukorszintet. Ezt a módszert évtizedek óta használják a cukorbetegek diétájának kialakításában. Abban azonban nem hiszek, hogy a liszt mindenki számára ártalmas" - mondta Pilling Róbert.

Süti, gyümölcs, fásultság

A diétakonjuktúra további termékei közé tartozik a 90 napos diéta, amely minden napra más energiaforrást ír elő. A kúra során vannak napok, amikor egész nap süteményt ehetünk, más napokon csak gyümölcsöt. "Kellemetlen volt, mert a keményítőnapon mindig a sütit kívántam, a fehérjenapon meg a gyümölcsöt. Néhány hét után fogytam pár kilót, de ahogy abbahagytam, sajnos visszaszedtem" - mondta Zsófia, aki a diéta után úgy döntött, ezután a vacsoráról mond le, ami hosszú távon eredményesebb volt.

Dr. Peter J. D Adamo vércsoport-diétájának bizonyos kitételeit is kritizálhatjuk. A doktor olyan tényeket jelent ki könyvében, hogy egy A-vércsoportú afrikai és egy kaukázusi ember - aki számára vegetáriánus jellegű étrendet javasol a szerző - akár szerveket is cserélhetne, mert számos közös adottsággal rendelkezik, az emésztése és az immunrendszere is hasonló. Ez valószínűtlen, így ez a diéta fajta sikere is az egyénektől függ.

Norbi-módszer

Schobert Norbi
Hasonlóképp a Schobert Norbi-féle update módszer, amelyik egyébként az egyik legsikeresebb diéta a visszajelzések alapján."A Norbi titok című könyvem nyolcvanezer példányban fogyott három hónap alatt"- reklámozta magát lapunknak az aerobik-oktató, miután megjelent a a módszerért összefoglaló könyve. "Ugyanakkor minden nyár elején a legtöbb diétával foglalkozó könyvre nagyobb a kereslet, de eddig még nem fordult elő, hogy népszerűbbek legyenek, mint a szépirodalmi művek" - tette hozzá kérdésünkre a Fókusz Könyváruház központjának egyik munkatársa.

A könyvírást megelőző gyűjtőmunkája során Norbi a legtöbb Magyarországon beszerezhető élelmiszeripari termék nevét listába szedte, és értékelte azokat szisztémája szerint. Ennek az a lényege, hogy az ételeket a nap meghatározott időszakában érdemes fogyasztani. "Az étrend előnye, hogy nem tiltja a borfogyasztást, így lényegesen tovább bírtam ezt a módszert, mint más diétát. Hosszú távon viszont nem használt, mert hiába volt célszerűbb gyümölcsjoghurtot nassolni csokis croissant helyett, ha az előbbitől csak még éhesebb lettem. Végül este sovány csirkemell és zöldköret helyett tejfölös csirkepaprikásra, nokedlira, és kovászos uborkára vágytam" - mondta el általánosságban is helytálló tapasztalatait lapunknak Bea.

Kalóriaharcok
Lefogyni kétféleképpen lehet: a kalóriabevitel csökkentésével és a bevitt kalóriák elégetésével, vagyis sportolással, testmozgással. Egy ülőmunkát végző felnőtt nő energiaszükséglete napi mintegy 2000 kalória, férfiaknál 2500 kalória, testsúlytól függően. Ha a szükségesnél napi 500 kalóriával kevesebbet eszünk, vagy többet égetünk el, hetente mintegy fél kilót tudunk leadni. A napi négy-ötszöri, kis adagú étkezés mellett fontos az is, hogy elég vizet igyunk, naponta két litert.

Félóra sétával mintegy 150 kalóriát égetünk el, félóra kerékpározással, úszással vagy aerobikozással 300-at, futással 400-at. Az elégetett kalóriák mennyisége testtömegtől és intenzitástól is függ. Egy órányi tévénézés alatt mindössze 60 kalóriát éget el a szervezet.