A divat soha nem volt olyan szoros kapcsolatban a politikával, mint manapság: egyre több francia divattervező veti el az amerikanizálódó, globalizált stílusjegyeket és tér vissza a gall hagyományokhoz.
| | Egy Gaultier-darab a Párizsi Divathétről |
|
Az haute couture leghíresebb tervezői közül Jean-Paul Gaultier és Christian Lacroix az egyik legnevesebb francia divatlapban sokak megrökönyödésére azt nyilatkozta, hogy egyetért azzal az intézkedéssel, amelynek értelmében betiltják a feltűnő vallási jelképek és vallás által előírt ruhadarabok viseletét az állami iskolákban.
A két tervezőóriás hozzátette, általában elítéli az amerikai stílusjegyek beáramlását valamint a divatvilág globalizálását. Ezt egyes szakértők összefüggésbe hozzák Franciaország és Amerika szembenállásával az iraki háború kapcsán, olvasható a világ egyik leghíresebb divatelemzője, Suzanne Pagoldn cikkében, amelyet a svéd Dagens Nyheter című napilap is idéz.
Divatnacionalizmus prüdériával
Karl Lagerfeld, a Chanel-ház vezető tervezője a francia liliom motívumát alkalmazza legújabb kollekciójában. Ismét divatba jön majd a Chanel-kosztüm, és eltűnnek azok a ruhának álcázott semmiségek, amelyek teljesen szabadon hagyják a mellet, a hasat. Tovább már nem lehet meztelenkedni, mert nincs értelme: rövidebb már aligha lehet a szoknya, a felső sem lehet ennél leheletnyibb.
Már-már paranoia
| | Gaultier-ruha |
|
Ezentúl a tervezők arra is vigyázni fognak, hogy véletlenül se utánozzák az arab nők Franciaországban betiltott kendőviseletét: a stólák, kendők egy időre lekerülnek a manökenek fejéről és válláról. A Madonna-stílusú keresztény bizsuk is eltűnnek egy időre a butikokból, hiszen ha tilos őket vallási jelképként viselni, akkor divatbizsuként is megkérdőjelezhető a létjogosultságuk, tűnődik cikkében Suzanne Pagold.
Ugyanakkor az új irányzat gúzsba is kötheti a tervezők fantáziáját, mivel az utóbbi időben egyre többet merítettek a világ szinte minden nemzetének iparművészeti hagyományaiból és folklórjából.