Egy brókernek öltözött fiú szerint a szakadt ruha a divat, egy kosztümös nő szerint pedig a ruhakészítők az igazi divatdiktátorok. Az Árkád Divathét showjának közönségétől több új információt kaptunk, mint a divatbemutatóból, bár lassan eltűnik a színes nejlon térdzoknik iránt érzett viszolygásunk.

"Te látsz valahol itt hírességet?"- kérdezte partnernőjét egy piros harisnyás nő kissé csalódottan, mert negatív válasz érkezett. A két szabadidős celebspotter pezsgőt vett a bejáratnál álló pincérek tálcájáról, és ha már ilyen alaposan kikészítették magukat, rutinosan a kifutó előtt kerestek ülőhelyet maguknak.

Az igazi diktátorok

Klikk a képre!

"Látványos, dinamikus, exkluzív" divatshow-ra kaptunk meghívást az Árkád bevásárlóközpontba, amellyel a szeptember 23-én nyíló Divathetet népszerűsítették. Az üzletház elrendezését ismerve nem volt magától értetődő, hogy a bemutató helyszínéül szolgáló teret selyemfüggönyökkel választják majd le az előtérből. Mialatt a meghívottak a wellcome drinket fogyasztották a függyöny mögött, a szemközti fehérneműboltban zárás előtt pár perccel egy lány négy mályvaszínű melltartóval sietett a próbafülkébe. Az emeleti galérián pedig tekintélyes tömeg gyűlt össze a vásárlókból, akik felülről figyelték a showt.

"A ruhakészítők az igazi divatdiktátorok. Ellesik a nyugati trendeket és ellesik az utcai divatot, majd összegyűjtve az ötleteket, kitalálják, mire lehetnek vevők az emberek, amit aztán kiviteleznek, és szétszórják az országban" - magyarázta lapunknak egy nő, akit unaloműzésből szólítottunk meg a bemutatóra várakozva, és kérdésünkre, hogy mivel is foglalkozik, élesen nevetni kezdett : "készítő vagyok. Amolyan backstage diktátor." Szerettünk volna megkérdezni tőle, ha évek óta deklaráltan minden divat, miért mindig ugyanazokat a színeket és fazonokat találjuk több különböző üzletben. Az igazi divatdiktatúrát ugyanis ezen a vonalon elindulva határoznánk meg. Időközben azonban a színpadra lépett az üzletház igazgatója, Galyas André, aki felkérte Jaksity Katát, nyissa meg a divathetet.

Lufi nélkül térdzokniban

"Nyugaton megint a minimálbemutató megy. A modellek nem táncolnak, nem dobálnak lufit a közönségre, szóval nem cifrázzák. Kiváncsi vagyok, milyen lesz ez a show" - súgta a mellettünk álló bróreköltözetű fiú. Kezdtük furcsállni az egyre szaporodó nyugati utalásokat, nem mintha ennek a tehetséges országnak túl sok eredeti ötletére lenne vevő a nemzetközi divatipar.

A másik különös a divatbemutatón szereplő nagy számú, színes, nejlon térdzokni volt, amelyek már a tavalyi téli kollekciókban is szerepeltek. Korábban a tizenévesek viselték inkább, akik a kilencvenes évek elején minden bizonnyal még nem olvasták azokat az ifjúsági magazinokat, amelyben a nővé válás alapjait így határozták meg: sose jelenj meg férfi előtt hajcsavaróval és/vagy nejlon térdzokniban! Riporterünkbe beidegződött az ostoba tan, mint más, hasonló szakirodalmon szocializálódott huszonévesbe.

Epres Panni, Cseh Mira és a többi modell azonban elegáns kosztümmel viselte a zoknit, majdnem kedvet kaptunk ahhoz, hogy másoljuk. Úgy tűnt, a trend egyébként nem változott látványosan a tavalyi szezonhoz képest, amikor is a vintage szó terjedt el a second hand ruhákat a márkás darabokkal látszólag véletlenszerűen, de valójában tudatosan párosító bölcsész- és énekestrend megnevezésére.

A szakadt lesz a menő

"Lakatos Márk nemrég azt mondta, most azok a cuccok lesznek menők, amik úgy néznek ki, mintha szakadtak lennének. Vannak ruhák, amelyeket gyárilag koptatnak, vagyis antikolnak, mielőbb a boltba kerül" - tudtuk meg ugyanattól a zakós fiútól. Noha a Megasztár stylistja ennek a divatbemutatónak a kivitelezésében is részt vett, még a bemutatott farmerruházat sem emlékeztetett egyáltalán a Sziget fesztivál hatodik napján feltűnő darabokra.

Tekintse meg képeinket!

"Ezek a márkák inkább a klasszikus vonalat követik"- magyarázta szomszédunk vélhetően a Marks&Spencerre, a C&A-ra, a Signorára, a Personára, a Zerora és az Art'z modellre utalva, a többi márka legalábbis a modellek átöltözésének idejét összekötő performanszokban a progresszívebb vonalat képviselte. A félmeztelen táncosok akrobatamutatványa közben villant a legtöbb fényképezőgép, de a rockzenekart és a vehemens rajongókat imitáló jelenet is megfogta a közönséget, egy mellettünk álló lány szerint a modellek csípőfarmere fölött kilógó tangája miatt. Szerintünk viszont az inkább szándékos, bár nem nagy hatású groupie-paródia volt, mint a mozgás véletlenül áldásos hatása.

Erősödő férfidivat

A férfidivatban egyébként több újítást lehetett felfedezni, amelyről előzőleg az Árkád ingyenesen osztogatott prospektusában található "A férfiasság és a nyakkendő" című cikkből igyekeztünk felkészülni, de hiába. A rózsaszín ingek és kalapok továbbra is a metroszexuális férfiidolt támogatták, ettől függetlenül mégis erősödött a ruhák férfias jellege, és a modellek anatómiája is határozottan erre utalt.

"De jó, nem kell új kabátot vennem, a tavalyi olívazöldben még kiléphetek a kapun. Veszek viszont néhány kiegészítőt.". "Egy karmazsin bőrcsizmát?" - nevetgélt két trendszkepikusnak tűnő lány kifelé menet, de valójában figyelmesen jegyezték a látottakat.