"Ennél egyformábbak már nem lehetnének az emberek" - gondolta Farkas Edina öltözéktervező, és megnyitotta saját ruhaboltját az Irányi utcában. Nem új jelenség ő a szakmában, hiszen partnerként tevékenykedett az Aqua-tick üzletben, amelyben az a különösen üdítő, hogy másik üzletük Berlinben van, így aki ott vásárol, igazán trendinek érezheti magát. A sors azonban úgy hozta, hogy Farkas Edina egyedül maradt, és választásra kényszerült: vagy feloldódik ő is az iparművészek masszájában, vagy saját ruhagyártással és bolttal próbálkozik. Mivel ma már csak a saját maga által tervezte ruhákat hordja, különösen súlyos veszteség érte volna, ha abbahagyja a ruhatervezést, így nem maradt más, mint a saját bolt.
Egyedül nem megy
"Magamtól valószínűleg nem mertem volna belevágni, de előttem volt a berlini példa. Nagyon kevés fiatal tervező tud boltot nyitni, öt-hat üzletről, ha tudok Budapesten, vidéken pedig lehetetlen. Semmilyen támogatást nem kapunk, pedig látni kell, hogy ez egy mikrovállalkozás, nekem legfeljebb tíz méter kell egy anyagból, és ennyit egy nagyker nem ad, a kiskereskedés viszont drága" - elemzi az indulás és a működés nehézségeit a tervező.
Farkas Edinának talán nincs teljesen igaza, hiszen az emberek többnyire mindig egyformán öltözködtek, és az évszázados tapasztalat az, hogy ezt nem is különösebben bánják, - ami olyan szempontból érthető, hogy divatosak akarnak lenni. Aki tehát szembeszáll a trendekkel, nem sok jóra számíthat, bár Farkas Edinának, akit saját bevallása szerint nem túlzottan érdekel az aktuális divat, eddig sikerült. "Természetesen látom az utcán, az újságokban, hogy mi a divat, és valamilyen szinten nyilván hat rám, de alapvetően ez nem szempont, amikor ruhákat tervezek." - mondta el az immár saját bolttal büszkélkedő fiatal tervező. A Farkas Edina által gyártott Eclectick ruhák tehát egy más dimenziót képviselnek, kiszakadva az aktuális trendhömpölyből, így kiválóan alkalmasak a tömegből való kiválásra, - annak, aki ezt szeretné. "A magyar társadalom konfekcióból öltözködik, ami azt jelenti, hogy ha valaki akarna, se tudna fantáziadúsan öltözködni, hiszen nagyon limitált a kínálat. Ha egy adott évben a rózsaszín a divat, nehezen tud az ember például sárga ruhát venni, és ugyanígy, télen nem lehet nyári ruhát venni, hiába menne az ember nyaralni. Mi ezen változtatunk, nálunk mindenféle színben vannak ruhák, és a tél közepén is lehet vékony szoknyát kapni."
Nincs belőle sok
Farkas Edina úgy érzi, ez neki misszió, egyszerűen szeretné, ha az emberek egy kicsit igényesebben, ötletesebben öltözködnének, és mindezt az Eclectick márkanévvel tervezi elérni. "Az én nevem még nem annyira ismert, ráadásul ezzel a csapattal már régóta együtt dolgozom, ezért választottam egy márkanevet, a saját nevem helyett" - mondta el a tervező hölgy. A csapat nem jelent sok embert, Farkas Edina tervez, az egyik kolléga szabásmintákat készít, a másik pedig varr. Az Irányi utcai bolt emeletén van a műhelyük, ami azért is különösen jó, mert ha egy vevőnek öltözködési tanácsra lenne szüksége, Farkas Edina egy perc alatt le tud menni a boltba, sőt a vevő is fel tud menni a műhelybe, hogy válogasson az anyagok között - igaz ez csak ritkán adatik meg. Az Eclektickesek ugyanis csak a már készen lévő szabásmintákból dolgoznak, egyénre szabott ruhákat nem terveznek, mert ezt egy ilyen kis üzlet nem engedheti meg magának.
Farkas Edina nem titkolja, hogy ruháit elsősorban kereső embereknek szánja, gimnazisták és egyetemisták ugyanis nem biztos, hogy meg tudják fizetni, (az árak mérsékelten drágák a felsők nyolcezer, nadrágok, szoknyák 12 ezer, a táskák pedig hatezer forinttól kezdődnek). "Nem vagyunk különösebben drágák, nem vagyunk drágábbak, mint az aktuális divatboltok, de jobbat kínálunk. Mi minden ruhával egyenként foglalkozunk, mindegyiket ismerjük, és aki nálunk vásárol, biztos lehet benne, hogy a ruhája nem jön szembe az utcán." Ez majdnem garantált, hiszen mindegyik ruhából két méretsorozat készül (S, M, L) azaz összesen hat darab. Így meglehetősen sokáig kellene állni az utcasarkon, hogy valaki megtalálja a párját. A Magyarországon ma divatosnak számító tervezők többsége az idősebb korosztályt célozza meg ruháival pontosan azért, mert ezek a ruhák drágák. Az Eclektick árai ehhez képes üdítőek, így kitöltik azt a rést, amit a különleges ruhákra vágyó, jól szituált fiatalok képviselnek. A vásárlók többsége a 25- 35 éves korosztályból kerül, de negyvenes nőket is gyakran látnia boltban. Az ötvenes közül már csak a külföldiek merészkednek be, ők azonban órákig válogatnak, és végül 5-6 darabbal távoznak. Egy alapos körbenézés után ugyanis kiderül, a boltban nem csak harsány, színes ruhákkal találkozunk, hanem a visszafogottabb színek kedvelőinek ízlését is kielégítik, ráadásul Farkas Edina kifejezetten a hétköznapokra készíti ruháit.
Szigorú magához
A műhelyben hamar feltűnt, milyen sokféle anyaggal dolgoznak az Eclectick ruhák készítői. A polcok tömve voltak a színes holmikkal, Farkas Edina az ideje nagy részét az anyagkeresés viszi el. Szinte minden héten nyakába veszi a várost, hogy körbejárja a lelőhelyeket, de azt mondja megéri, hiszen egy-egy jobb anyag, azonnal beindítja a fantáziáját. "Szeretek olyan ruhákat tervezni, amit én is felvennék, de nem ez a lényeg. Inkább egyféle harmóniára törekszem a ruhák készítésénél, lehet például, hogy én a pirosat nem szeretem, de akkor beleteszik valami olyat, amitől harmonikus lesz az a piros ruha. Rengeteg ruhám van, de szigorú vagyok magamhoz, hiszen ha megtartok egy ruhát, az azt jelenti, hogy egy vevőtől veszem el. Az pedig nem jó."
Farkas Edina saját kollekciójának legnagyobb reklámhordozója, hiszen csak saját tervezésű ruhát hord, sőt nem csak ő, hanem a barátja is Bár nehéz volt meggyőzni, sőt Farkas Edina szerint a pasikkal úgy általában óvatosan kell bánni, mert nehezen hajlanak az újra. Ennek ellenére ő rendületlenül tervez nekik is, az üzlet kínálatának mintegy egyharmada a férfiruha, és most már sokan reklamálnak is, hogy miért nem több. A ruhatervező hölgy innen üzeni mindenkinek, igenis fontos, hogy mi van rajtunk. "Az egész életünkre kihat, hogy mi van rajtunk. Fontos, hogy reggel úgy induljunk el otthonról, hogy elégedettek vagyunk a tükörképünkkel és fontos, hogy napközben begyűjtsük az elismerő pillantásokat, mert ez mind önbizalmat ad, és erősíti a személyiséget. Aki azt mondja, a ruha nem számít, az még sose hordott olyan ruhát, ami igazán jól áll."
Volt valami megható abban, ahogy egyenként készültek a ruhák a műhelyben. Érdekes volt látni, ahogy előttem varrják, vasalják a ruhákat, majd egyenként gondosan kisimítva vállfára teszik őket. A boltban én is hosszú ideig válogattam a mintegy ezer ruha közül, majd a végén egy szoknyát és egy visszafogott, de trendinek mondható pólót vettem magamhoz. A szoknyában nagynak láttam a fenekemet, a póló viszont rendkívül tetszett, de a fizetés előtt nem sokkal rájöttem, hogy van otthon egy majdnem ugyanilyen, amit egy tömegcég tömegboltjában vásároltam. Nincs bennem semmi egyéni.
Eclectick, Budapest V., Irányi u. 20.