Világszerte óriási üzlet hamisított vagy másolt luxuscikkekkel kereskedni, és azokat kedvezményes áron adni. Könnyen bedőlhet az, aki szereti a márkás holmikat, ám spórolni szeretne. Ezért, ha nem érjük be egy másolattal, érdemes utánajárnunk annak a terméknek, amelyikre akár egy szimpatikusan alacsony árakkal kecsegtető üzletben vagy egy aukciós oldalon találunk rá. Szerencsére egy-két márkahű eladó, illetve rajongó az internetre feltett pár tájékozatót arról, hogy mi alapján tudjuk megkülönböztetni az igazit a hamisítványtól.
Megfizethető luxus
Nézzük először a Prada táskák különös ismertetőjeleit. Ha az emblémán szereplő Prada-felirat R betűjének jobb lába egyenes, akkor egy másolattal van dolgunk, ha döntött, akkor az igazival. A logó háttere egyébként általában ugyanolyan színű, mint a táska. Egyéb ismertetőjelek: minden egyes, fémből készült darabba belegravírozzák a márkanevet, a bélés anyagán pedig vízszintesen futnak a Prada-feliratokból álló sorok. Végül a belső címkén mindenképpen a következő feliratnak kell szerepelnie: Prada Made in Italy. A cég egyébként szériaszámmal és az eredetiséget igazoló kártyával is ellátja a termékeit, valamint egy külön zsákban árusítja azokat.
Vitatott darabok
Természetesen a világ két legvitatottabb, ám népszerű lábbelijét is hamisítják. Néhány eladó pontokba szedte, hogy mire kell ügyelni az UGG csizmák, illetve a Crocs papucsok esetében. Bármilyen hihetetlen, a hírességek által még mindig favorizált csizmákat Kínában készítik, vagyis akkor vetődhet fel bennünk némi kétség az eredetiséget illetően, ha a cimke szerint Új-Zélandról vagy Ausztráliából származik. Szintén gyanúra adhat okot, ha a sarkánál a mintázatot egy éles vonal választja el a sima résztől, illetve ha a talprészen található logó mellett nincs ott a bekarikázott R betű. Bár ezt a hiányosságot egyre több hamisító pótolja be.
A csizma belső része is döntő lehet. Az eredeti bélés igazi bárányszőr, ami sokkal vastagabb, mint a hamisítók által használt műszőrme, ráadásul az előbbi inkább krémszínű, míg az utóbbi szürkés árnyalatú. Bármilyen balesetveszélyes is Crocs, rengeteg rajongója van, vagyis hiába a világ legrondább cipője, mégis megéri hamisítani. Íme egy-két tipp azoknak, akik a kissé balesetveszélyes műanyag papucsra esküsznek: a sarokpánton a Crocs TM felirat, a csaton pedig a Croc logó található, a talpán pedig ezek az adatok szerepelnek: a cég webcíme, a cipő mérete, a Crocs-felirat, valamint a származási hely.
Majmot csinálnak belőlünk
A különböző márkás vagy népszerű kiegészítők mellett óriási üzlet a szintén közkedvelt, ám kicsit magasabb árkategóriát képviselő ruházati termékek másolása is. A hiphop hírességek és rajongók egyik kedvenc márkája, a Bathing Ape például szintén felkapott a hamisítók körében. A cég felsőruházati termékeiről fontos tudni, hogy legnagyobb méret XXXL, és az XL feletti darabok meglehetősen ritkák. De nem ez az egyetlen döntő szempont, a valódi BAPE felsőknél a cipzárt az anyag mögé rejtik, a hamis darabokon pedig nem. Ez utóbbiakon legtöbbször a felirat csálén áll, és a színvilág sem stimmel. A terepmintás pulcsik esetében a minta csak akkor folyatódik az alsó szegélyen, ha nem valódi termékről van szó. Egyes darabokon pedig az ujjrész illesztése is árulkodó lehet. A valódi BAPE termékeken a varrás a nyaktól fut a hónaljig, a hamisítványoknál pedig a vállnál kezdődik.
Persze az ügyeskedő árusok nemcsak a ruhákat hamisítják. Szintén nagy hasznot hoz a különleges és méregdrága órák másolása is. A legnépszerűbb márka természetesen a Rolex. Szerencsére itt is van néhány jel, ami alapján eldönthetjük, hogy az adott óra valódi vagy másolat. Az arany és a rozsdamentes órák esetében a súly alapján is meg lehet állapítani, hogy valódi Rolexszel van-e dolgunk. Az előbbiek ugyanis jóval könnyebbek, mint az eredeti termékek. Az arany óráknál gyanúra adhat okot, ha a szín megkopik, és valamilyen olcsó fém tűnik elő, mondjuk, az óra, vagy a szíj hátulján. És ott vannak az aprócska Rolex-koronák. Bár egyre több másolaton tűnnek fel, így sem nehéz különbséget tenni. Az eredeti darabokon ugyanis szinte láthatatlanok a koronák, míg a hamisítványokon jóval durvább és nagyobb minták találhatóak.
Ideális piac
Zátonyi Zoltán, a Vám- és Pénzügyőrség munkatársa szerint az internet azért különösen jó piactér, mivel kevésbé lehet utánajárni az eladó személyének, és az árut sem lehet előzetesen megvizsgálni. Ezért érdemes olyan helyről vásárolni, ahol vissza lehet adni a terméket, amennyiben nem vagyunk megelégedve vele, illetve azoktól a cégektől, amelyek utánvétellel szállítanak. Mint megtudtuk, az ár alapján sem lehet minden esetben eldönteni, „Előfordul, hogy a hamisítványt az eredeti árnál csak 10-20 százalékkal olcsóbban árulják. Nemrég a Váci utcában ugyanolyan másolatokat találtunk, mint amilyeneket a piacokon lehet kapni. Természetesen sokkal drágábban kínálták őket az „exkluzív” üzletben” – nyilatkozta a Velvetnek Zátonyi Zoltán, aki szerint a jogsértésről nem árt értesíteni a Vám-és Pénzügyőrséget, illetve a rendőrséget is, mivel így legalább másokat meg tudunk óvni attól, hogy áldozatul essenek a hamisítóknak.
A VPOP munkatársa elmondta, kollégái általában a jogtulajdonosok által szervezett oktatásokon ismerkednek meg azokkal az ismertető jegyekkel, amikre érdemes figyelni egy vizsgálat során. De az is előfordulhat, hogy a kérdéses termékeket elküldik a jogtulajdonosnak, illetve képviselőjének, aki általában egy héten belül megválaszolja azt a kérdést, hogy igazi vagy hamis-e az áru. „A legtöbb termékben vannak olyan biztonsági jelzések, amiket a hamisítók sem ismernek” – tette hozzá Zátonyi Zoltán. A VPOP a Múzeumok Éjszakáján a Munkácsy Mihály utcában található Pénzügyőrségi Múzeumban egy kiállítást szervez éppen eköré a téma köré csoportosítva. Ha már szóba kerültek a jogtulajdonosok: a Louis Vuitton cég egy negyven főből álló csapatot állított össze Párizsban, és irodákat működtet Tokióban, Szöulban, Hong-Kongban, Sanghajban, Milánóban, New-Yorkban és Buenos Airesben. A Szellemi Tulajdon-védelmi osztály kétszáz termékvédelmi ügynök, nyomozó és ügyvéd segítségével próbál harcolni a hamisítók ellen.
Perre vitték
A Rolex beperelte a Ricardo aukciós oldalt, mivel ismeretlen felhasználók hamisított órákat árultak. A Német Legfelsőbb Bíróság egy ítéletében kimondta, hogy az aukciós portálok működtetőit is felelősség terheli a felhasználók által eladásra kínált hamis termékek miatt. Vagyis a jövőben az aukciós oldalak kötelesek minden technikai lehetőséget megragadni a hamisítványok felderítésére és kiszűrésére, illetve a hamis termékek rendszerbe kerülésének, vagyis a márkanév megsértésének megakadályozására. Pár évvel ezelőtt hasonló okok miatt a Louis Vuitton és a Tiffany is beperelte az eBay-t Franciaországban. A portál tanult a múlt hibáiból, és közel másféle éve Németországban 100 fős egységet foglalkoztat, amelynek feladata, hogy felderítse illegális tartalmú hirdetéseket és hamisítványokat.
Forrás: FigyelőNet