Pittmann Zsófi falvédőkiállítását Bíró Ica nyitotta meg, akinek nagyon tetszett, hogy a művész őt is kihímezte. Rengeteg vicces falvédő, valamint Fábry Sándor és Zámbó Marietta a Tranzit Caféban.

Próbáltam utat vágni magamnak a szép számú érdeklődő között a Tranzit Caféban, hogy megcsodáljam Pittmann Zsófi kiállított falvédőit, mikor egyszer csak a pezsgőspoharak közül mellém vetődött egy overallba öltözött, jókedvű utcai közmunkás. Megállt a meztelen John Lennont és Yoko Onót ábrázoló falvédő előtt, hosszan és áhítattal csodálta a képet, majd felém fordult és kissé tagolatlanul ezt mondta. "Ez csodálatos. Ez nagyszerű. Olyan, mint Ádám és Éva." Többet azonban nem mondhatott, mert az egyik rendező igen halkan megkérte, hogy inkább kívülről tekintse meg a kiállítást. Az overallosnak lehetett némi fogalma az emberi jogokról, mert azonnal ellenkezni kezdett, túl sokat azonban mégsem, mert pár perc múlva már nem láttam ott. ("Én vagyok a falu rossza egyedül, engem ugat minden kutya meszirül.") Megjelent viszont helyette Fábry Sándor, aki továbbra is magasabbnak tűnik a tévében, mint élőben.

Az ihlető Pataki Attila

Klikk a képre!

Az eredetileg alkalmazott grafikával foglalkozó Pittmann Zsófi négy évvel ezelőtt kezdett el falvédőket gyártani, a legnagyobb titokban. Két évig senkinek sem szólt a vállalkozásáról, úgy gondolta mindenki életében kell valami titok. ("Itt a földön legtöbbet ér, Isten szava és a kenyér.") Mikor egy kiállítás keretében nyilvánosságra hozta munkáit nagy sikert aratott velük, és a mostani már a harmadik kiállítása. "Úgy gondoltam, hogy a régi, műdalokat idéző falvédők mintájára miért ne készíthetnék olyan falvédőket, melyen a mai slágerek vannak. ("Darumadár ha lehet, vidd el ezt a levelet") Az ötlet Pataki Attilából jött, legelőször őt szerettem volna meghímezni a 'Minden sarkon álltam már, minden lépcsőn ültem már' felirattal, de ez még mindig nem készült el. Még nem tudtam Pataki Attilát úgy ábrázolni, ahogy igazán szeretném" - vázolta fel falvédőinek ötletét az alkotó. Edda rényleg nincs, de van helyette számos más híresség, például Zorán, Zámbó Jimmy, Modern Talking, Deák Bill Gyula, Elvis, Zalatnay Sarolta, a már idézett Lennon, és természetesen Bíró Ica, egy-egy jellemző idézettel.

Valaki egészen más

"Az előző kiállításaimat Bakács Tibor és Fábry Sándor nyitották meg, azt gondoltam, az ő szövegüket úgysem lehet űberelni, ezért legyen valaki teljesen más. Bíró Ica már annyi mindent csinált, de azt hiszem, kiállítást még nem nyitott meg, ezért gondoltam rá" - mondta el Pittmann Zsófi, aki műveit szívesen el is adja, darabját 67 ezer forintért. ("Konyhapénz legyen elég, mindig finom lesz az ebéd.") A művekhez az alkotó Németországból rendel speciális anyagot, melyre természetesen kizárólag kékkel és pirossal hímez. Ha más dolga nincsen, egy hétig tart egy falvédő, de vannak munkaigényesebb darabok is, mint például az, amelyiken Bíró Ica terpeszt egy konyhában, a "Szép asszonynak a főztje is jobb" felirat alatt.

Bíró Ica hatalmas megtiszteltetésnek érezte, hogy megnyithat egy kiállítást, és ezt valószínűleg komolyan is gondolta, mert látszott rajta. Az egykori Metál Lady igen jól tartja magát ("Ne számolj órát percet, és örök életed lesz."), és mikor felolvashatta a kiállításra írt fogalmazását, végérvényesen feldobódott, és néha jókat kacagott saját szövegén. Bíró Ica szerint Pittman Zsófi egy igazi hungarikum, aki tehetségével ötvözi a népművészetet és a pop-artot, majd ezt a gondolatot tovább szőve Bíró Ica végül arra a megállapításra jut, hogy Pittmann Zsófi nem más, mint a magyar feng shui megalapozója, ami ellen a képzőművész kicsit sem tiltakozott. A háromoldalas kiállításmegnyitó szöveg további részéből csak szófoszlányok maradtak meg bennem, úgy mint konyhakultúra, hívogató melegség, fércmű, huroköltés, rohanó mindennapok, pozitív energiaáramlás, majd egy idő utáán egyre többször fordult elő az "új könyvem" szófordulat is. ("Úgy kell gazdálkodni, hogy jusson is, maradjon is.")

Sokan mások

Klikk!

Én eddig nem olvastam Bíro Icát, de eztán majd fogok, mert Bíró Ica jól ír, itt felolvasott műve ragaszkodott az iskolában megtanult hármas tagoláshoz, sőt a befejezéshez még mondnaivalót is illesztett. A megnyitót a magyar sláger - magyar álom - magyar falvédő hármas víziójának képével zárta, mely üzenet tömörítése a 'Magyar konyhába magyar falvédőt!' felszólítással foglalható össze. ("Adtuk könnyel, vesszük vérrel.") Őt igazolandó, az est hátralévő részében kizárólag magyar slágerek szóltak. Fábry Sándort szerettem volna megkérdezni, mit szól utódjához, de egyrészt hamar lelépett, másrészt már a múltkor sem volt velem túlságosan kedves. ("Tisztaság és tisztesség") Bíró Ica azonban még sokáig ott maradt, maximálisan kivette részét a vendéglátásból és vagy húsz percig pózolt az őt ábrázoló falvédő előtt, ami nagyon tetszik neki. Emellett igaznak is találja a feliratot, igaz, hogy ritkán főz, de akkor állítólag valóban nagyon jót. ("Ki az urát szereti, jó ebédet főz neki.")

Ott volt a kiállításon Zámbó Jimmy nővére is, Zámbó Marietta Baba, aki nagyon tiszteli Pittman Zsófit a Jimmy-s falvédők miatt, hiszen ő maga is Jimmy emlékének megőrzésén fáradozik. Zámbó Marietta a lelkemre kötötte, nehogy valami rosszat írjak, mert annak nem fog örülni, úgyhogy ehhez tartom magam ("Szomszédasszony elmehet, itt pletykálni nem lehet"). Végül jól elbeszélgettünk, ő meghívott a hatórás, mega Jimmy emlékkoncertre, én meg búcsúzóul megkérdeztem tőle, hogy melyik a kedvenc falvédője. "Az ott" - mutatott a Yoko Onót ölelő mezítelen John Lennonra. "Az tisztára olyan, mint Ádám és Éva."

A kiállítás október 15-ig látható a Tranzit Art Caféban, XI. kerület, Bukarest utca - Ulászló utca sarok.

A falvédő
A fehér vászonra kék és piros fonállal kivarrt feliratos falvédők divatja a 19. század második felétől hódított. A német nyelvterület közvetítésével került hozzánk, először a polgári, majd a városi munkás otthonok, s a 20. század elejére a paraszti háztartások konyháinak dísze lett. Elsődleges funkciója szerint a meszelt falat volt hivatott a védeni a konyhában, később azonban egyre inkább díszítő szerepe vált hangsúlyossá. A szövegek intelmeket hirdettek, történelmi eseményekre emlékeztettek, sokszor bibliai idézeteket is tartalmaztak, illetve protestáns területeken inkább a háztartásra, a háziasszony szerepére vonatkoztak. Később a magyar nóták, sanzonszövegek is feltűntek a falvédőn.