A finn fogyasztóvédők szerint az édességreklámok hajlamosak azt sugallni, hogy az édességek segítenek barátokra lelni, a csokoládé felvidít, és a hamburger fokozza a családi összetartozás érzését. Részben emiatt is kövérek a gyerekek.

Az utóbbi években rohamosan nőtt az elhízott gyermekek száma Finnországban, ezért a reklámokon szeretnének változtatni. A Finn Fogyasztóvédelmi Ügynökség, a Fogyasztóvédelmi Ombudsman és az Országos Közegészségügyi Intézet közös irányelve szerint a reklámnak nem szabad azt az illúziót keltenie, hogy az édességek segítenek barátokra lelni, hogy a csokoládé felvidít, hogy egy hamburger fokozza a családi összetartozás érzését.

Cukor, csali

A gyorséttermeket is figyelmeztették: az ételekkel vagy reggelire való gabonapelyhekkel együtt kínált játékok "nem szoríthatják háttérbe magát a terméket". A fogyasztóvédők szerint nem tisztességes, hogy a reklámkészítők gyakran összemossák a reklámklippeket a műsorokkal, már ezzel is megtévesztve tapasztalatlan és könnyen befolyásolható célközönségüket.

A radikálisabb felvetések szerint a gyermekreklámok azonnali és teljes betiltását is elképzelhetőnek tartanák, de abban egyetértés van, hogy az élelmiszeripar önszabályozó rendszere nem elégséges. A reklámipar önmérséklete és a szigorúbb szabályozás mellett sokan a termelők és a termékfejlesztők felelősségét is felvetik, mondván, hogy egészségesebb termékekre volna szükség.

Egyre több kövér gyerek

A témával foglalkozó Helsingin Sanomat napilap arra is felhívja a figyelmet: a reklámok gyakran használt módszere, hogy egy termék előnyét hangoztatják (például az alacsony zsírtartalmat), miközben a hátrányokat (adott esetben a magas cukortartalmat) elhallgatják.

Finnországban az utóbbi hat évben 28 százalékkal nőtt az iskolában elfogyasztott édes italok mennyisége. Ebben az időszakban a 12 éves elhízott lányok aránya megduplázódott, 7 százalékról közel 15 százalékra nőtt. Ugyanebben a korosztályban a fiúk mintegy 20 százaléka túlsúlyos.