Fél év munkája
Nem is meglepő, hogy a fűzőkészítés állítólag közeli rokonságban áll a szobrászattal, s a létrehozott műtárgy a szoborhoz hasonlatos.
|
A kimonótól az estélyi ruháig
Egy tucat kiállított műtárgy nem sok, gondoljuk elsőre, ám a fűzőkiállítás tipikusan az a hely, ahol el kell merülni a részletekben. Ajánlatos többször körbejárni a kiállított alkotásokat és tíz centi távolságról vizsgálgatni őket. A tizenkét mű mindegyike az elegáns nő alapruhatárának egy-egy elemét jeleníti meg a köntöstől a kosztümön át az esküvői ruháig, a kimonótól az estélyi ruháig. A terem egyik szegletében egy - egyébként hordható - fehér darab az alig látható damilok nélkül is megállna a 32 darab beépített merevítőnek köszönhetően. (Ami elenyésző mennyiség az egykori 80-100 darabhoz képest, ami ráadásul halcsontból készült.)
Kis fűzőtörténet
Miután percekig elbogarászunk a műtárgyakon, a fűző - más néven mieder - történetéről faggatjuk az alkotót. A legkorábbi fűzőábrázolás több mint 3000 éves és az ókori Krétából származik. Fénykorát a Napkirály idején élte, a rokokóban pedig már kis kihúzható pálcákat is beleépítettek, melyeket étkezéskor el lehetett távolítani. A dámák önként és dalolva öltötték magukra a kínzóeszközt, ájuldoztak és aléltak, és minden tevékenységhez más típusú miedert hordtak. Létezett fűző nappali viselethez, látogatók fogadására, estélyi ruhák alá, utazáshoz, de még alváshoz is. A nőiség kiemelésére törekedő nagy-és kisasszonyok mellett még apácák is hordták, de ők épp ellenkező céllal, keblük elszorítására. Vivenne Westwood volt az első modern nő, aki felfedezte magának a fűzőt, majd botránykeltő videóklipjeiben Madonna már önmagában viselte a ruhadarabot.
Manapság három kiló mínusz
A ma elterjedt fűzők általában 3-4 centit javítanak az alakon - elsősorban mellben, derékban és csípőben -, és ez a kis korrekció épp három kiló mínusznak felel meg. "Egyébként, ha a fűző alakkorrigáló szerepét tekintjük, akkor a push-up melltartó egyszerűsített fűzőnek minősül, hiszen még merevítő is van az alján" - jegyezte meg Konsánszky Dóra, aki búcsúzóul azt is elárulta, hogy a következő munkáiban, divatbemutatóin mindenképpen szerepelni fognak a kiállításon látható fűzőszerkezetek változatai, mai hordható formában.
"Fűzött ruhatár" kiállítás
Budapesti Történeti Múzeum
Budapest, Szent György tér 2. - Budavári Palota, E épület
Megtekinthető: szeptember 12-ig.