"Nem szeretném filozofikus irányba elvinni az alkotásom. Ez egyszerűen egy mini diszkószoknya lesz" - magyarázta Árpa Attiláné Tomán Szabina, miközben az arany keretes fekete felületet egyik felén pirosra, másikon sárgára festette. A határvonalra pedig egy csíkot ragasztott farmer anyagból.
Olló, almás koktél, dotáció
A Westendben található Gas üzlet hátsó, erre az alkalomra elkerített szekciójában jótékonysági árverésre készült néhány fiatal iparművész, és a publicitás kedvéért meghívott hírességek, akik azt vállalták, hogy az üzlet készletéből biztosított alapanyagokat felhasználva úgynevezett műalkotásokat hoznak létre.
A mozgó tömegben valami különös almás koktél feldolgozása és egy felém nagy sebességgel közeledő olló hárítása közben folytatott háttérbeszélgetésből kiderült, az esemény előzményeként egy nap a Fiatal Iparművészek Stúdiójának Egyesülete felkereste a nívós farmeráruk forgalmazóját, legyenek szívesek átutalni nekik némi támogatást. A Gas vezetősége eltekintett a kategorikus "nem" választól, és megoldási javaslatokon kezdett gondolkozni.
'Rippl-Rónai Zsuzsi' és a cafatok
Végül frappáns reklámeseményt szereztek, amelyen kis részben a hazai divatipar fellendítésén dolgozó fiatalok megkapják azt a még nekik is járó 15 percet, nagyobb részben a celebritások a magánéletükön túli kontextusban is szerepelhetnek a bulvármédiában. A céget pedig a cool jelző szinonimáival ruházzák fel a résztvevők, karácsony előtt az ilyesmi nem jön rosszul a forgalmat tekintve. A tárgyakból februárban rendezendő aukció bevételét az iparművészek kapják majd. "Bármit is csinál a Ripli Zsuzsi, én azt megszerzem. Még ha abban az árban egy Rippl-Rónaihoz is juthatnék, riplirónaizsuzsi, érted" - viccelődött egy vevő a kordonon kívül, de a két órás alkotási folyamat végét szerencsére nem várta meg.
Az viszont csak illúzió, hogy hírességeink kisker áron harmincezer forintos nadrágokat szabdalhatnak cafatokra, szintén a háttérből tudjuk, az alapanyagok korábbi kollekciók el nem adott ruhái. Minden alkotóközösség ezekből válogathatott. "Már most elfogyott a csillámspré? Nagyon dolgoznak, be kéne szerezni az utánpótlást valamelyik illatszerből" - indult az egyik szervező a plázát feltérképezni.
A csiga a szabadság és sebesség jelképe
"Azt fogom ideírni pirossal, hogy Be free!" - mondta egy valódi iparművész, aki denimanyagból készült csillagokat erősített az alkotására. Optimista lánynak tűnt, más szakmabelihez képest jóval hosszabb idő tért rá a hazai divatipar sanyarú helyzetére. Az életérzések korában azonban a Megasztár csapatának filozófiáját tartottam szellemesebbnek. Bella Levente szerint ugyanis az alapra installált farmeros csiga a szabadság és sebesség jelképe.
"Ne a ruhára fesd a mellbimbóját, az alatta szokott lenni" - adott tanácsot a szintén csapattag Pál Tamás, amikor a csiga mellkasának szánt területet domborművé alakító énekes gazdagítani akarta. Kósa Ivettel végül megegyeztek abban, hogy a bimbót gombostű jelzi majd, és ez nem esik távol a már eleve dadaizmus-közeli szimbólumoktól.
James Dean BKV-ellenőrként
Pflum Orsi ezalatt piros cérnával igyekezett összehúzni és buggyosítani egy nadrágot, Palcsó Tamás pedig öngyújtóval "antikolt" egy fehér pólót. Kérdésemre, hogy James Deant mintázzák-e meg, azt a választ kaptam, "nem, ebből egy nyitott személyiség lesz". Pflum Orsi expresszív formának szánta a kollázst, legalábbis szándékai szerint az alsó rész a női szexualitást, a felső része a férfiasságot hivatott jelképezni. Elmondta, a figura szíve helyére pedig a Gas angol nyelvű könyvét erősítik majd, amit alapanyagként egyébként minden résztvevő megkapta, és a sajtó is, amelyik aztán cikké alakíthatja nyelvtudása szerint.
A Pflum-Palcsó kompozícióban csupán a póló ujjára varrt piros karszalagról nem tudtam eldönteni, hogy az önkényuralmi jelkép-e, vagy BKV- ellenőri rekvízítum. "Tomi találta ki, de nem tudja megmagyarázni, miért" - nevetett Pflum Orsi.
A yin és yang másképp, de megjelent Halász Gábor munkájában is. A nyilvánosságtól immár távol került, a televíziós megjelenésénél soványabb egykori sorozat és médiaszereplő mintha az ellentétek vonzásáról beszélt volna, de az este legnagyobb részében csak hátulról láttam barna kordzakóban. Epres Panni és Benedek Tibor sem kereste szándékosan a fotósok társaságát. A modell csendben egy fenyőfa sziluettjét vágta ki fehér farmerból, mialatt vízipólós barátja karácsonyi csomagokat készített, és masnikat kötött. "Fém gombok lesznek a karácsonyfadíszek" - mondta Epres Panni.
Fekete Pákó dublőre és a stilizált nők
Mellette a tűsarkújában valószínűtlenül magasnak tűnő Tomán Szabina már a negyedik színes csíkréteget rögzítette. "Bárcsak rajtam szaggatná szét a vadiúj, hót drága farmeromat" - csíptem el a megjegyzést a kordonon túlról, bár, hogy az illető úr kire gondolt pontosan, nem derült ki. A playmate-delegáció két tagja egymástól távol alkotott. Pantinchin Edina pillangót tervezett a kollázsára, Ripli Zsuzsa egyértelműbb szexuális utalásokban gondolkozott. "Ez itt például egy csókos száj" - mutatott rá egy tekergő piros szalagra. "És ez? A Fekete Pákó? " - kérdezte egy nézelődő a képre ragasztott félmeztelen fekete férfi fotójára utalva, de nem ő volt szerencsére.
"Egy stilizált nőalakot csináltunk" - mondta Geszler Dorottya, aki időt és fáradtságot nem kímélve az összes média és/vagy jótékonysági eseményen részt szokott venni, ezúttal magával hozta a lányát, mint alkotótársát. Rózsaszín topja egy barna pulóver fölött pedig egy haute couture szalonban dolgozó varrónőt stilizált. A csókos száj motívuma nála is felfedezhető volt.
"Nem értem, miért mindig csak a szexben bírnak gondolkozni" - nyújtotta el unalmas frázisát egy fotós, miközben az 'Art of Gas' feliratú oszlopra erősíttet műveket hasonló lelkesedéssel dokumentálta. Az egyik kollázs jobb felső sarkában egy félvér fiú portréja látszott, mellette egy rövid bemutatással, amely szerint ő Lionel, 27 years, és a foglalkozása "everithingman". Bánhatjuk, hogy a srác nem magyar, úgy tűnik, nálunk is mindenki mindenhez ért.