Amennyire egy mélyzöld, fényes konyhabútor előlapja szexis tud lenni, és amennyire a több funkciós fiókok és tárolópolcok okosak, annyira szexisek és okosak az Ikea új konyhabútorai és kiegészítői. A bútormulti monstre prezentációt tartott az Örs vezér téri üzlet konyharészlegében, amelynek végén mesterszakácsok főztek az új modellek közt az újságíróknak.

„A lakás központi helyisége a konyha, a családi élet központja is, és a bulik is ott végződnek legtöbbször” - tudtuk meg az Ikea jövőbeni terveiről szóló sajtótájékoztatón ezt az egyébként is ismert tételmondatot. A svéd bútormulti vezetősége az Örs vezér téri áruházban kis híján másfél órás sajtótájékoztatóban foglalta össze az idei éves működésének gazdasági eredményeit, és a sokrétű újításait. A monstre prezentációt az üzlet konyharészlegében tartották, egyfajta teszt alá vetve az újságírókat, akik a bemutató végén nyilatkozhattak arról, kényelmesen ültek-e a formatervezett konyhai székeken, és az új, bővített párnakészlet darabjain. Akik hozzászóltak a felvetéshez, arról számoltak be, hogy jól ültek.

Bruschetta a vadiúj modellek közt

Okos konyhák, kreatív felhasználók

Egy óriási Új! Feliratú molinó mögött két mesterszakács várakozott elrejtve a termékbemutató teljes ideje alatt, így sejthettük, ha türelemmel leszünk, akkor a konyhai felszereléseket használat közben is be fogják mutatni, egyúttal főznek az újságíróknak valamit. Az esemény látványossága valóban az volt, amikor Hunyaddobrai Csaba és Ungár Tibor mesterszakácsok bemutatót tartottak, és elsőként pármai sonkával díszített bruschettát, majd pirított zöldséges csirkét készítettek a 2009-es konyhamodellek közt.

A bútoráruház a jövő évben a hálószoba és a nappali mellett a konyhára szeretné helyezni a hangsúlyt, mint arra a sajtótájékoztatón buzdítottak is bennünket, ragadjuk magunkhoz a konyhakatalógust, mert „anélkül nem lehet élni.” A vezetőség eltökélt szándéka, hogy 14 ezer komplett konyhát adjon el jövőre. Nem lehetett nehéz a magyarok esetében az étkezés fontosságáról képet alkotni, ha csak a hazai Guinness-rekordkísérleteket figyeljük, azok nagy része valamilyen módon az evéshez kapcsolódik.

Okosak az edények

Okos konyhák, kreatív felhasználók

Jánosi Júlia, a sales vezetője lenyűgözően rajongott a konyhákért, és a prezentáción tételesen bemutatott termékekre olyan jelzőket használt, mint szexi (zöld, fényes konyhabútor előlap, amelyik igény szerint a konyhagépekre is ráilleszthető), vagy éppen okos (alakítható elválasztókkal ellátott fiókok, kihúzható tárolópolcok, áttetsző, a belső tartalmát látni engedő, és aromazáró tárolóedények). A bemutatott cikkek alapján látható volt, hogy a dizájn elkanyarodott a megszokott, minimalista stílustól, visszatértek a „régimódi, nagymamás” stílusú tárgyak is, az étkészletben legalábbis több hagyományos darabot is láttunk. A belsőépítészeti trendekről annyit tudtunk meg, hogy ismét kelendőek a színes bútorok, és visszatért a fekete is.

Jánosi Júlia szerint bizonyára mindenkinek a képzeletében létezik egy kép a saját „álomkonyhájáról”, és ezt manapság már nem olyan nehéz kivitelezni. Mint azt több megszólaló is megerősítette, az Ikea nagy büszkesége, hogy a piacon szereplő versenytársaik árainál olcsóbban tudja kínálni a termékeit, sőt, 2009-ben egyes cikkek még olcsóbbak lesznek. Ami pedig a környezetvédelemmel kapcsolatos trendeket illeti, elmondták, a reklámkatalógusokat is – amelyikből egyébként 1,26 millió jelenik meg idehaza – újrafelhasznált papírra nyomják.

Lenyalogatják-e?

Ikea, a magányosok paradicsoma

Egyszemélyes juppilakások, külföldi vendégmunkások és főiskolások lakberendezését ideális az Ikeából beszerezni. A legjobb pont, hogy számos terméket tudunk darabra venni, nem kell tehát egy tizenkét fős koktélpartinak megfelelő készletet beszerezni. Viszont itt is akad olyan eszköz, amit érdemesebb készletben megvenni, például a három darabos edénykészlet vagy az evőeszközkészlet. Az áruház emberei erre is gondoltak, néhány dolgot direkt egybecsomagolnak, úgyis minden Kínában készül olcsón, nem számít, hogy pár ezerrel több vágódeszkát kell legyártatni – írta 2007 őszén a Velvet Kommandó az elérhető konyhákat feltérképező összeállításában.

A bútormulti képviselői elmondták, a konyhai szokásokról korábban olyan nemzetközi felméréseket végeztek, amelyekben nem kerülték el azokat a részleteket sem, mint hogy a háziasszonyok lenyalogatják-e a fakanálról a megkevert étel maradékait, de a jövőben is szeretnének átfogó felmérést készíteni. Amennyit most tudhatunk, hogy a magyarok hívei a praktikus megoldásoknak, kedvelik az egybeépített konyhát és étkezőt, és valóban kiemelt helyiségként kezelik a konyhát a „szociális életükben”.