A magyar fiatalok nem bírják a főzeléket, sem a kefírt, sem a halat, de szárnyast, gyümölcsöt és fehér kenyeret fogyasztanak bőven. A drogokkal már nem ilyen válogatósak: harmaduk rendszeresen iszik alkoholt és cigizik. A Fanta fiatalokat érintő Trendriportjának második fordulója következik.

A Fanta idén negyedszer készítette el Trendriportját, amiben 25 év alatti fiatalokat kérdezett a természetességről, értékeikről és fogyasztási szokásaikról. A magyar fiatalok testtel, külső megjelenéssel kapcsolatos elképzeléseiről már beszámoltunk itt, most megmutatjuk hogy milyen viszont ápolnak az étkezéssel, az alkoholfogasztással és a cigarettázással.

Válaszadók és szövegmagyarázat

A Fanta Trendriport alapjául szolgáló kutatásban párhuzamosan két módszert alkalmaztak. Az NRC NetPanel (www.netpanel.hu) rendszerében egy online kérdőívben a 15-25 év közötti korosztályból 400 fiatalt kérdeztek meg. Ez a 400 fő nem, kor, iskolai végzettség és településtípus tekintetében reprezentatív a hasonló korú magyar fiatalokra. Ezen kívül fókuszcsoportos beszélgetéseket tartottak Budapesten, amelynek résztvevői 16-22 éves, középiskolás, felsőoktatási karrierjük elején lévő, illetve már dolgozó fiatalok (férfiak és nők vegyesen) voltak. Az elemzésben a gyakran azt jelenti, hogy valaki naponta, vagy hetente többször fogyasztja a kérdéses italt, vagy ételt, a rendszeresen a legalább havonta többszöri fogyasztást jelöli, míg a ritkán a havi egy vagy annál ritkább gyakoriságra utal.

Rendszertelenül eszik a fehér kenyeret

Általánosságban elmondható, hogy csupán a megkérdezettek 40 százaléka eszik rendszeresen, naponta többször, ugyanabban az időben. Nagyobb részük inkább rendszertelennek titulálja evésiritmusát, 14 százalék pedig naponta csak egyszer táplálkozik. Ha viszont esznek, akkor a fiatalok nagy része, több mint 80 százaléka, legtöbbször házikosztot fogyaszt. A korral pedig ez a tendencia csak nő, sőt a 20 év felettieknek csaknem fele már maga is főzi meg ebédjét.

Érdekes, hogy a fiatalok egyharmada szinte sosem eszik főzeléket és a sajton kívül a különböző tejtermékek (kefír, joghurt) népszerűsége sem nagy. A barna és fehér kenyér közül egyértelműen a fehér a nyerő, a megkérdezettek 79 százaléka minden nap eszi, míg a barnát csak egyharmaduk választja. A húsoknál a szárnyas népszerűbb, mint a marha, vagy a disznóhús, viszont a hal sokaknál elutasított: 15 százalékuk soha nem eszik halat, további egyharmad pedig csak ritkán.

Az utcán a burger a menő

Míg Budapesten a kérdezettek 27 százaléka szokott gyakran, vagyis legalább hetente egyszer gyorsétteremben enni, ugyanez az arány a megyeszékhelyeken élőknél 34 százalék, a vidéki városokban és falvakban lakóknál pedig 29 százalék. Saját gasztrokérdőívünk eredményei kicsit mást mutatnak, igaz az átlag Velvet-olvasó egy jó tízessel idősebb a trendkutatás alanyainál. Nálunk a megkérdezettek 45 százaléka állította, hogy épp csak 2-3 havonta, ha beesik egy gyorsétterembe, 15 százalékuk ezt havonta többször teszi, és csupán 5 százalékuk vallja be, hogy rendszeres heti látogató. Ahogy a Velvet kérdőívében, úgy itt is kiderült, hogy az olasz és török ételek egyre népszerűbbek. Míg gyakori vagy rendszeres pizza-evőnek a fiatalok összesen 41 százaléka számít, addig a gyros esetében ez az arány 19 százalék.

Az ásványvíz és a csoki klassz

Jöjjenek az italok: a fiatalok körében az ásványvíz és a tea a legnépszerűbb ital. Ennél kevésbé kelendő a tej, azt a megkérdezettek csak 60 százaléka fogyasztja gyakran. Míg a fiatalok egyharmada minden nap kávézik, csaknem ugyanekkora részük soha nem stimulálja magát. Legalábbis nem így.

Ha már a szénsavas löttyöket kerülik a fiatalok, akkor igazán egy kevés csoki igazán belefér az étrendbe. A válaszadók több mint fele gyakran, vagyis hetente többször, vagy akár naponta majszol csokit. Az adatokból úgy tűnik, hogy a csokinak a lányok tudnak kevésbé ellenállni, hiszen 60 százalékuk gyakori fogyasztó, míg a fiúknál ez az arány csak 50 százalék.

A bio és a vegán étrend nem népszerű

Az adatokból úgy tűnik, hogy a fiatalok nagyjából fele figyel az egészséges étkezésre. A lányok általában tudatosabbak (55%) mint a fiúk (47%), bár az édességeknek nehezebben állnak ellen, igaz, hogy a zsíros ételek kerülése viszont nekik kisebb kihívás. Az összetevőket, és a mesterséges anyagok jelenlétét közel 40 százalék szokta ellenőrizni, ugyanakkor a kalóriatartalmat már kevesebben, és közülük is főként a lányok. Pedig a Velvet-olvasók 87 százalékban elolvassák a címkét a csomagoláson. A bio ételek nem igazán népszerűek: a lányok 15, a fiúk 11 százaléka eszik ilyeneket.

Talán ennek a viszonylag alacsony étkezési tudatosságnak köszönhető, hogy a fiatalok körében nem kifejezetten elterjedtek a speciális étrendek. Az adatok alapján a 15-25 éves korosztály 1 százaléka vegetáriánus, és 1 százalék valamilyen diétás étrendet tart be. Aki speciális étrenden él, az döntően azért teszi, mert egészségesebbnek hiszi, nem pedig az állatok védelmében vagy a tartási körülmények elleni tiltakozásként.

A fiatalok harmada iszik és dohányzik

A vizsgált generáció egyharmada rendszeresen, vagyis legalább hetente egyszer fogyaszt alkoholt. A legnépszerűbb a sör, de nem sokkal maradnak le mögötte a borok és röviditalok sem. A sört persze inkább a fiúk szeretik, a lányok több mint fele soha nem issza, gyakran csupán 1, rendszeresen pedig 11 százalékuk, szemben a fiúk 13 és 30 százalékával. A lányok amúgy is valamivel ritkábban isznak alkoholt, de ez nem jelenti azt, hogy ne innának egyáltalán. Ha ugyanis az absztinensek arányát nézzük, akkor a lányok és a fiúk válaszai teljesen megegyeznek (18% ). A lányok körében inkább a ritkán, nem rendszeresen fogyasztók aránya magasabb, és ha már isznak, akkor inkább bort, esetleg valamilyen röviditalt rendelnek. A középiskolások csoportjában ugyan nagyobb az aránya azoknak, akik soha nem isznak, mint a 18 éven felülieknél, de még ebben a csoportban is csak 33 százalék (míg a náluk idősebbeknél 23 százalék). Vagyis: a 18 éven aluliaknak is kétharmada fogyaszt alkoholt valamilyen gyakorisággal.

A fiatalabbak 35, míg az idősebbek 44 százaléka dohányzik. Az előző csoportban 9, míg az utóbbiban 15 százalék azok aránya, akik már leszoktak. A 20-25 évesek közel harmada, míg a középiskolások 16 százaléka számít rendszeres dohányosnak. A kamaszoknál további 19 százalék a kocadohányos. Bár a férfiak körében 9 százalékkal nagyobb a rendszeres, a nők körében pedig 2 százalékkal magasabb az alkalmi dohányosok aránya, az összesített számok a két nem esetében nagyjából hasonlóak.