Mi a kirakat? - tettük fel magunknak a kérdést, majd mélyen magunkba szálltunk. Önmagában értékelhető művészeti alkotás, a városképek szerves része vagy száraz kereskedelmi célokat kiszolgáló, aprópénzre váltható funkcionális üzletrész? Nyugat-európai benyomásaink alapján és szakértőnk véleménye szerint valahol a kettő között helyezkedik el és akkor a legjobb, ha minimalista.

Nem nehéz rájönni arra, hogy fontos, mit lát a járókelő egy kirakatban, mert a látottak alapján tér be az üzletbe, s ha már betért, nagy valószínűséggel költekezik is. E rövid logikai sort követve megállapíthatjuk, hogy a kirakat milyensége és a bevétel között szoros összefüggés áll fenn.

A kevesebb több

Európa nyugati felén tett kirakatspottolásunk legszembetűnőbb megállapítása az, hogy egy kirakat blickfangossága nem azon múlik, hány tonna terméket a szivárvány hány színében vonultat föl. Sokkal inkább érvényesül a minimalizmus, a "kevesebb több" elv. Ezzel összecseng Hajnal Barbara kirakatrendező és ipari formatervező véleménye is, aki szerint hatásosabbak az egyféle terméket reklámozó kirakatok, mint azok, amikbe minden, a boltban fellelhető árucikket megpróbálnak belezsúfolni.

A blickfangtól a kartonból készült kirakatbabáig

Tekintse meg képeinket!

A másik lényeges felismerés az volt, hogy a kirakatok többnyire egyetlen koncepció köré épülnek, ami lehet egy divattörténeti korszak (jelenleg még mindig az unalmas retró), egy szín vagy az abszolút minimalizmus. Utóbbira remek példa a német zászló színeiben pompázó bugyogót tartó próbababa a galéria képei közt.

Egy biztos, a szélsőséges megoldások mindenképp felkeltik a járókelők figyelmét. Szakértőnk szerint sokszor hatásos, ha a kirakat elüt a környezetétől, de az is megállíthatja az embert, ha harmonikusan épül bele az utcaképbe. Az sem baj, ha már messziről látszik, mi egy üzlet profilja. Információgazdagság, erős hangulati elemek jelenléte, (ami nem azonos a túlzsúfoltsággal) és a szezonális jelleg - nem árt, ha a kirakat ezeknek a kritériumoknak is megfelel. Az átlagember szereti, ha a termékek mellett az árakról is átfogó képet kap, akinek viszont annyi pénze van, hogy nem érdekli, mibe kerül a nagyinak szánt sál, úgysem a kirakat alapján dönt egy adott üzlet mellett.

A kirakatok kellemes központi eleme a kirakatbaba, az ember hibátlanra formált tükörképe, aki megfigyeléseink szerint olykor csak utalásszerűen jelenik meg, mondjuk kartonból kivágva, olykor csupaszon árválkodik, esetenként pedig egyáltalán nincs is ott.

A képek

A galériában látható képek többsége személyes szelekciós elv alapján Berlinben készült, de akad köztük amszterdami, madridi és párizsi felvétel is. Kirakatot fényképezni nem a legegyszerűbb amatőrfotósnak szánt kihívás, mert tükröződik vagy túl sötét, de tény, hogy még mindig könnyebb, mint egy tojás textúráját megörökíteni fehér háttér előtt.

Kirakatverseny

Klikk a képre!

Magyar példákat kirakatspottingunk ezen első részében nem hozunk, egyrészt mert kiegyenlítetlennek találnánk a pénztelen (de gyakran még inkább ötlettelen) magyar kirakatmezőnnyel szemben az összehasonlítást. Sokkal szívesebben mérnénk össze a magyar kirakatokat egymással, ezért kedves olvasó, amennyiben vicces, botrányos vagy rettentő kirakatot lát bárhol az országban, ne tétovázzon, fényképezze le és küldje el a bvincze@velvet.hu címre.

Feltételek

Minden fotó beküldője elismeri, hogy a fotó szerzői jogai őt illetik. Csak olyan fotók küldhetők be, amelyek nem sértik mások személyiségi jogait, a küldő pedig kijelenti: rendelkezik a képen látható személyek hozzájárulásával.