Nem nehéz rájönni arra, hogy fontos, mit lát a járókelő egy kirakatban, mert a látottak alapján tér be az üzletbe, s ha már betért, nagy valószínűséggel költekezik is. E rövid logikai sort követve megállapíthatjuk, hogy a kirakat milyensége és a bevétel között szoros összefüggés áll fenn.
A kevesebb több
Európa nyugati felén tett kirakatspottolásunk legszembetűnőbb megállapítása az, hogy egy kirakat blickfangossága nem azon múlik, hány tonna terméket a szivárvány hány színében vonultat föl. Sokkal inkább érvényesül a minimalizmus, a "kevesebb több" elv. Ezzel összecseng Hajnal Barbara kirakatrendező és ipari formatervező véleménye is, aki szerint hatásosabbak az egyféle terméket reklámozó kirakatok, mint azok, amikbe minden, a boltban fellelhető árucikket megpróbálnak belezsúfolni.A blickfangtól a kartonból készült kirakatbabáig
A másik lényeges felismerés az volt, hogy a kirakatok többnyire egyetlen koncepció köré épülnek, ami lehet egy divattörténeti korszak (jelenleg még mindig az unalmas retró), egy szín vagy az abszolút minimalizmus. Utóbbira remek példa a német zászló színeiben pompázó bugyogót tartó próbababa a galéria képei közt.
Egy biztos, a szélsőséges megoldások mindenképp felkeltik a járókelők figyelmét. Szakértőnk szerint sokszor hatásos, ha a kirakat elüt a környezetétől, de az is megállíthatja az embert, ha harmonikusan épül bele az utcaképbe. Az sem baj, ha már messziről látszik, mi egy üzlet profilja. Információgazdagság, erős hangulati elemek jelenléte, (ami nem azonos a túlzsúfoltsággal) és a szezonális jelleg - nem árt, ha a kirakat ezeknek a kritériumoknak is megfelel. Az átlagember szereti, ha a termékek mellett az árakról is átfogó képet kap, akinek viszont annyi pénze van, hogy nem érdekli, mibe kerül a nagyinak szánt sál, úgysem a kirakat alapján dönt egy adott üzlet mellett.
A kirakatok kellemes központi eleme a kirakatbaba, az ember hibátlanra formált tükörképe, aki megfigyeléseink szerint olykor csak utalásszerűen jelenik meg, mondjuk kartonból kivágva, olykor csupaszon árválkodik, esetenként pedig egyáltalán nincs is ott.
A képek
A galériában látható képek többsége személyes szelekciós elv alapján Berlinben készült, de akad köztük amszterdami, madridi és párizsi felvétel is. Kirakatot fényképezni nem a legegyszerűbb amatőrfotósnak szánt kihívás, mert tükröződik vagy túl sötét, de tény, hogy még mindig könnyebb, mint egy tojás textúráját megörökíteni fehér háttér előtt.
Kirakatverseny
Magyar példákat kirakatspottingunk ezen első részében nem hozunk, egyrészt mert kiegyenlítetlennek találnánk a pénztelen (de gyakran még inkább ötlettelen) magyar kirakatmezőnnyel szemben az összehasonlítást. Sokkal szívesebben mérnénk össze a magyar kirakatokat egymással, ezért kedves olvasó, amennyiben vicces, botrányos vagy rettentő kirakatot lát bárhol az országban, ne tétovázzon, fényképezze le és küldje el a bvincze@velvet.hu címre.
Feltételek
Minden fotó beküldője elismeri, hogy a fotó szerzői jogai őt illetik. Csak olyan fotók küldhetők be, amelyek nem sértik mások személyiségi jogait, a küldő pedig kijelenti: rendelkezik a képen látható személyek hozzájárulásával.