”Ruháinkkal folyamatosan kommunikálunk”- tudtuk meg ismét az aranybölcsességet egy budapesti rendezvényen. Ezt akár teljesen direkt módon is megtehetjük: Sheryl Crow példaul a háború ellen tiltakozik a mellén viselt szöveggel, P.Diddy pedig büszkén vállalja, hogy ő maga a valóra vált amerikai álom.
Üzenhetünk, hogy nem akarunk rohanni
A Ne légy ölő! csoport, vagyis Ruza Natasa és Tóth Endre reklámgrafikusok mindezt úgy fogalmazták meg, hogy „humán hirdetőtáblák” vagyunk, majd arra kértek fel művészeket, hogy tervezzenek olyan ruhadarabokat, amelyek környezetvédő és humanista üzenettel bírnak. A céljuk ezzel: „felhívni a figyelmet a világunk visszásságaira”.
Mindebből logikusan következne, hogy a pólók aztán hordhatóak, de legalábbis kaphatóak lesznek, hogy így üzenjük a metrón, hogy elegünk van az információtúltengésből vagy a folyamatos rohanásból, vagy éppen azt adjuk az utca népének tudomására, hogy mi igenis toleránsak vagyunk és védjük a környezetet. De a megnyitón csalódnunk kellett, mert megtudtuk, a pólók csak a kiállítás molinóin léteznek, hordható textilváltozatban egyelőre hiába keresnénk őket. Kár. A „pólók” és a hozzájuk kapcsolódó fotók és grafikák jelenleg az A38-hajón láthatók, majd egy vándorkiállításra utaztatják azokat.
A tévébe belefásultak az emberek
Hogy mindez elegendő-e arra, hogy felkeltse a figyelmet, Szerényi Gábor grafikusművész, televíziós újságíró, a kiállítás egyik résztvevője szerint is kérdéses. Ő ugyanis elég szkeptikus a hasonló környezetvédelmi kampányok sikerességét illetően. „Vannak mindenféle szemétszedő akciók, én mindezt kamerák nélkül is megtettem: a lakásom környékén összeszedtem a szemetet” – mondta.
Díner Tamás fotóművész, aki a kiállításon három fotóval van jelen, viszont lelkesen nyilatkozott a Velvetnek. „Nekem már régóta így dobog a szívem, hogy védjük ezt a környezetet, mert ami itt van, az eszméletlen. Többször jártunk Olaszországban, kár, hogy ami ott megvalósul, itt nem tud létrejönni. Nagyon jó lenne tovább menni. Talán fel lehetne hívni az emberek figyelmét. Ez egy eszköz. Tudunk mást? A tévébe bele vannak az emberek fásulva, ezért szívesen vállaltam el ezt a munkát” – magyarázta Díner Tamás.
Hogy a kampány pornográf lenne, az hülyeség
Herczeg Zoltán divattervezővel az öltözködés mint a környezetvédelem eszköze témáját folytattuk. A tervezőt még tavaly kérték fel négy másik dizájner kollégájával együtt, hogy a Rába-menti osztrák bőrgyár szennyezései miatt a magyar oldalon erősen habzó folyó problémájára irányítsa az európai figyelmet.
„Először nagyszabású eseményt akartunk tartani Pécsen. Végül egyedül maradtam a divattervezők közül, akik részt vettek Olajos Péter néppárti képviselő kezdeményezésében, így készültek el a vegyvédelmi bikinikből álló plakátok Szentgotthárdon, amelyekkel felhívtuk az Európai Parlament figyelmét a hazai problémára”- magyarázta a divattervező, aki a hazai barkácsáruházakban kapható vegyvédelmi munkaruhákat alapul véve szabta modelljeire a három szettből álló kollekciót. Herczeg elmondta, rövid távon sokat köszönhetnek annak az „hülyeségnek”, hogy a Brüsszelben már látható sorozatot Corien Wortmann-Kool holland képviselő, a Parlament Nőjogi és Esélyegyenlőségi Bizottságának tagja pornográfnak minősítette.
Minek veszik meg a bőrárut?
„Úgy látszik még mindig botrány kell ahhoz, hogy a média figyelmét fel tudjuk kelteni, és amiatt adjanak lehetőséget arra, hogy elmondjuk, a probléma igen komoly. Húsz éve még a Tiszából ittam. Ma pedig nemhogy inni nem lehet a folyóinkból, de megmártózni is veszélyes. Én ezzel a kampánnyal nem botrányt akartam, csak elmondani, ideje tenni a környezetszennyezés ellen. Ne szarjunk a saját házunk közepébe!”
A környezettudatos divat
Az ökotáska-őrületet Anya Hindmarch „I am not a platic bag!” feliratú táskája indította el. De a környezetvédelemből, vagy legalábbis a zöld kampányból a cipőipar sem maradhat ki. Tejben-Vajban blogunkban beszámoltunk már régi japán kimonókból készített lábbelikről és bőr autós huzatokból újrahasznosított magassarkú cipőkről is. A környezettudatos divat azonban általában jócskán megterheli pénztárcánkat.
Herczeg Zoltán divattervezőnek a habzó Rábáról egyébként az ipari túltermelés jutott az eszébe. „Nemcsak szomorú, de fölösleges is a környezetszennyezés, ha jobban belegondolunk. Semmi szükség nem lenne arra, hogy az osztrák gyárban annyi bőrárut előállítsanak, és azzal elszennyezzék a folyónkat. A túltermelés persze minden gyártónak jó, mert a birka emberek mindent megvesznek Minek veszik meg? Hogy lecseréljék egy hónap múlva a bőrdzsekit, a telefont, az autót, és abból legyen a szemét? Ami engem illet, tervezőként is szem előtt tartom, hogy mértékkel állítsak elő ruhát, ne csináljak többet, mint amennyi kell. Úgy érzem, hülyeség és felelőtlenség fokozni a túltermelést.”
A plakátkampány célja egyébként nem az ipari termelés visszafogása, hanem arra ösztönözni az európai képviselőket, hogy a néhány nap múlva esedékes strasbourgi plenáris ülésen szavazzák meg az úgynevezett Laperrouze-jelentést, amelyik a vízre vonatkozó környezetminőségi normákról rendelkezik.
Görög Zita karton-koktélruhában gyűjti a szemetet
Itthon egyébként nem egyedülálló az a kezdeményezés, hogy a divatipar akcióival irányítsák a közvélemény figyelmét a környezetvédelemre. Az Öko-Pannon kht. idén második alkalommal hirdette meg a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára irányuló kampányát médiaszemélyek részvételével. Tavaly Tóth Gabi, Gryllus Dorka, Tilla, Kásás Tamás és Szilágyi Tibor szerepelt a kampányban, az idei kampányfotók pedig D. Tóth Kriszta műsorvezetőről, Görög Zita modellről, Kovács Emese úszónőről, M. Kiss Csaba riporterről és Novák Péter reneszánszemberről készültek, amint hulladékból készült desingruhát viselnek.
Mint arról a kampányban résztvevők az esemény sajtótájékoztatóján a Velvetnek beszámoltak, habár fontos számukra a szelektív hulladékgyűjtés, egyelőre nincs jó módszerük arra, hogy megszabaduljanak az összegyűlt sütőolajtól, helyenként pedig nem találnak könnyen elemgyűjtőt.