Miközben az USA-ban terjed a japán popkultúra, Japánban tombol a brand-mánia. Párizsban japán nők tolonganak nyitáskor a Diornál, és Tokióban mindenki Louis Vuitton-táskát hord. Ennek persze megvannak a maga szociológiai okai. Például a japán férfiak, a magukat salary man-nek aposztrofált kereskedők, akik sok pénzt keresnek, ám elkölteni nincs idejük és terük, azaz nem mennek két-három hetes nyaralásra, nagy lakást, ingatlant pedig nem tudnak venni az urbanizálódott területek népsűrűsége miatt. A feleségek közül sokan nem dolgoznak, napjaikat éttermekben és bevásárlóközpontokban töltik. Így lesz a nyugati luxuscikkből keleti tömegtermék.
Hasonló a helyzet az ezernyi zenei és divatirányzattal. Jelenleg Japánban a fiatal fiúk körében a hip-hop a legelterjedtebb, ami azt jelenti, hogy tömegesen járnak kötelezően bő nadrágban és kemény, félrecsapott baseballsapkában. A punkok tökéletesen punkok, és apróra lemásolják kedvenc nyugati zenészeik mozdulatait. Az utcai fesztiválon spanyolnak maszkírozott flamenco-táncosok lépnek fel. A japán-magyar baráti körbe járó tokiói lány pedig mezőségi tánctáborban vesz részt Magyarországon minden évben.
Micsoda individualizmus, gondolhatnánk. Azonban a punkzenekar tagjai köszönéskor a tradíció szerint meghajolnak egymás felé, a flamenco-táncosnő pedig bevallja, hogy bár tökéletesen elsajátította a technikát, abban, hogy táncolni jár, a csoporthoz tartozás vezérli elsősorban. A csoporthoz tartozás mint a társadalomban való létezés kötelező formája nem látszik felbomlani, ez pedig elgondolkodtató.
Az Amerikával versenyre kelő, könnyedséget tükröző exportkultúra alatt ott rejlik az ország évezredes kultúrája. És ez a másik világ rendkívüli érdeklődést vált ki Nyugaton. A tradicionális japán kultúrából mindig lehet meríteni. Talán létezett valaha tökéletesebb akcióhős a szamurájnál? A bushido, azaz a szamurájok évszázadokra visszatekintő szabálygyűjteménye ihlette Jim Jarmusch-t a Szellemkutya című film megalkotására, és az ősi könyv, A harcos útja tömegcikké vált az USA-ban. Sorolhatnánk az idevágó amerikai filmeket, mondjuk a nemrég készült Az utolsó szamurájt. Fura csavar, amikor ennek a filmnek a plakátjáról Tom Cruise mosolyog Tokióra.
Az ébredő óriás
Kínára jó lesz odafigyelni, az utóbbi években ugyanis 9 százalék körüli gazdasági növekedést produkált, és nemrégiben jelentette ki, hogy 15 éven belül túlszárnyalja az USA gazdaságát. A Föld legnagyobb népességével bíró ország kultúrájából érthető módon talán először az olcsó, ám élvezhető éttermek jutnak eszünkbe. A selyem és a porcelán évszázadok óta a gazdagság kifejező eszközei, ma sincs ez másképp: "kínai cipőm lecserélem kínai porcelánra" - énekli egy népszerű együttes. Tavaly egész Róma, aztán persze egész Európa kínai szabású, azaz a nyaknál oldalra gombolt, testhez simuló, rövid ujjú felsőben járt. Habár idén ez már nem trendi, a virágmotívumok és a selymek maradtak. A leggyorsabban terjedő keleti láz talán a feng shui-é, amit bizonyít például, hogy a Swarovski cég külön erre a célra készített kristályokat is forgalmaz.
Kozmetikusom a szalonját, több barátom pedig a lakását alakította át a térrendezés ősi keleti művészetének elvei szerint. A fiatalok között sokan keresnek szellemi megújulást a keleti bölcsességekben, főként a tibeti buddhizmusban és a taoizmusban, Lao-ce tanításaiban. A tradicionális kínai gyógymódok szintén népszerűek nálunk, már nem félünk a "kínai csodadoktortól". 2004. januárjában a Magyar Tudományos Akadémia hivatalosan is állást foglalt amellett, hogy a hagyományos kínai gyógymódok (így például akupunktúra, akupresszúra, testgyakorlatok), a manuálterápia (mozgásszervi kezelések) és az ideggyógyászati kezelések igazoltan gyógyhatásúak. Nem sokkal a bejelentés után a Szent János Kórház egy Természetgyógyászati Módszertani Központ létrehozását tűzte ki céljául.