Konsánszky Dóra divattervező szerint magyar dizájnerként könnyebb jelen lenni az európai divatra fogékony arab világban, mint például Párizsban. A Márton-Végső tervezőcsoport pedig arról számolt be, itthon baromi jó testű nők vannak, akik szeretik megmutatni magukat, öröm nekik tervezni. A Lakástrend és Design kiállításon látható divatbemutatók után a munkájukról és lobbitevékenységeikről kérdeztük a divattervezőket.

"Hogy mit is jelent egy tervező stílusa? A ruhatervezőnek nem dolga a trendeket bemutatni, hanem ötletek jegyzékével dolgozik. Amikor az ötleteibe egyre inkább belegondol, azok tervezés közben letisztulnak, és mindig ugyanaz lesz a végén. Ez hordozza a stílusjegyeket" - foglalta össze Schulteisz Márta a Kamchatka márka alapítója.

Idén és jövőre az áttetsző blúz megy

Négy divatbemutató a Lakástrenden

A 12. Lakástrend és Design kiállítás hétvégi programját négy, esti divatbemutatóval zárták. Négy, teljesen különböző stílusú tervezőnek a kollekcióját láthattuk: a gyűrt anyagokban gazdag Kamchatka rövid show-ját, amelyet Konsánszky Dóra feketehangsúlyos kollekciója követett, majd Márton Rózsa és Végső Gizella extrém alkalmi ruháit, végül Sziráczky Brigitta alkalmi ruháit láthattuk. Szervezőelvek kutatása helyett a divattervezőkkel beszélgettünk elsőként az elkövetkezendő trendekről.

Konsánszky Dóra

Konsánszky Dóra a MOME-n végzett bőr és ruhatervező szakon, majd a Nina Ricci és Air France közös ösztöndíjával Párizsban is tanult a Chambre Syndicale de la Couture Parisienne-n. 1991-től tagja Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének. Pályája kezdetén a ruhatervezés mellett divatújságírással is foglalkozott, divatmagazinoknak stylist munkákat készített. Több önálló divatbemutatót tartott, majd 2001-ben a francia Fashion TV-n jelent meg első divatklipje. Három évvel később egyéni divatkiállitása nyílt a Budapesti Történeti Múzeumban Fűzött Ruhatár címmel. Évek óta igyekszik jelen lenni a nemzetközi divatszakmában, főbb célállomásai Párizs, Düsseldorf, Szlovénia és Kuvait.

Ami a hétköznapi megjelenést illeti, Konsánszky Dóra elmondta, a nemzetközi trendek alapján idén, és jövőre is népszerűek lesznek az áttetsző anyagok. "Azt azonban itt hozzá kell tegyem, amit egy tervező a catwalkon megmutat, az egy high fashion ruhadarab. A kollekciómban most több transzparens anyag is van, áttetsző blúzok, de amikor eladásra készítünk, akkor ezeket az anyagokat kibéleljük, hiszen figyelni kell a kereskedelmi szabályokra"- mondta a tervező hozzátéve, a most bemutatott kollekciója már tavaly tavasszal elkészült, mivel nemzetközi divatheteken is meg szokott jelenni a ruháival, legalább egy évre előre dolgozik

Divatba jönnek a miniestélyik

Az alkalmi ruhákról a Márton-Végső tervezőcsoportot kérdeztük. "Egyre inkább divatba jönnek a mini nagyalkalmik, a nagyon dúsan díszített, apró ékszerruhák. Mostanában már a bátorság nem kor kérdése. Nálunk egy ötven körüli nő is olyan karban van tartva alkatilag, hogy nem probléma a számára, hogy rövid alkalmit vegyen fel. Baromi jó testű nők vannak itthon, és meg is akarják mutatni, hogy így néznek ki" - foglalta össze szakmájának szépségét Márton Rózsa és Végső Gizella.

Márton Rózsa és Végső Gizella

Márton Rózsa és Végső Gizella textiltervező szakon nívódíjjal diplomáztak 1985-ben, az akkor még Iparművészeti Főiskolának nevezett MOME-n. Már a tanulmányaik alatt is együtt tervezték a pályafutásukat, diplomájuk megszerzése óta együtt dolgoznak. A rendszerváltás előtt egy évvel hozták létre az Art'z Modell nevű pret-a-porter márkát, majd néhány év múlva a "Monarchia" nevű couture jellegű kollekciót. Munkájuk nagy részében hazai vevőkör számára terveznek, alkalmi ruhákon kívül színházi fellépőruhákat, artistaruhákat terveznek.

Bemutatott kollekciójukban azonban éppen nem egy gazdag testfelülelet mutató darab volt a kedvencünk, hanem az egybeszabott nadrágos estélyik. "Elvileg nem illik nadrágos estélyit felvenni a az Operabálra, de gyakorlatilag megoldható. A legelső Operabálra is nadrágos összeállítást készítettünk, ez nálunk visszatérő elem, mert a különlegességekre vagyunk ráállva" - mondták a tervezők. Márton és Végső öltöztette fel egyébként a Velvet Kommandót a jeles eseményre, akikről azt gondoltuk, munkájuk szempontjából két fő szezon létezik: a téli báli szezon, és a nyári esküvői. "Nem, az év egészére eloszlik a munkánk, mert készítünk artistáknak fellépőruhákat, például Pirner Alma sztriptíztáncosnő a mi ruháinkat veszi le magáról teljesen a show-i alkalmával." A tervezőpáros javarészt tehát a hazai piacra dolgozik, nem különösebben jellemzők a külföldi megrendelések. "Egyszer azonban eljött hozzánk Los Angelesből egy lány, és azt mondta, tíz napunk van rá, hogy elkészítsük az esküvői ruháját, amelyet kiutaztat majd Las Vegasba. Egy magyar barátnőjétől hallott rólunk odakint."

Kuvaitban a férjek követik az európai divatot

Négy divatbemutató a Lakástrenden

Konsánszky Dóra jóval több külföldi tapasztalatról tudott beszámolni. A tervezőnő rendszeresen jelen van a ruháival Párizsban, Düsseldorfban, Szlovéniában, és Kuvaitban is. "Ez utóbbi nagyon érdekes helyszín. Az egész arab világra jellemző, hogy nagyon felvilágosultak, nyitottak az európai kultúrára, divatra és az egyedi dizájnerruhákra. Ilyen szempontból hasonlóak, mint a japánok, akik szintén Európát tekintik mérvadónak. Az arabok persze a konvenciókat nem vethetik le, tehát az utcán ugyanúgy csadorban járnak, de a férjek otthonra a feleségeiknek jó ízléssel vásárolnak ruhákat. Kedvelik az áttetsző blúzokat is, náluk azt el lehet adni."

Dóra többek közt Párizsban tanult, de mint elmondta, a helyismeret nem jelent számottevő előnyt, ha a divatnagyvárosban jelen szeretne lenni. "Mint magyar tervezőt, az arab vagy német területen sokkal jobban elfogadnak, mint Párizsban, ahol minden dizájner csepp a tengerben. Sokszor be kell valahova menni, hogy észrevegyenek. Kereskedelmi szempontból Japán és az USA érdekes eset még. Oda azért nehéz betörni, mert borzasztó olcsón árulják a ruhákat. Ha itthon csinálsz egy Zara árkategóriát, akkor bele kell azt is kalkulálni, hogy ott kint a Zarát sokkal olcsóbban kapod, mint Európában. És akkor még nem számoltunk a szállítási költséggel."

Vámpírok környékeztek meg

A tervezőnő elmondta, több év munkája kellett ahhoz, hogy meg tudjon jelenni nemzetközi szinten, és ehhez egy erre szakosodott stáb is szükséges. A Márton-Végső párossal folytattuk a témát.

Mi is szívesen dolgoznánk külföldre, de mostanáig leginkább vámpírok környékeztek meg minket. Olyanok, akik azt mondják: én leszek a menedzser, havi fix félmillióért szívesen utazgatok a pénzetekből, és eljuttatom a ruháitokat ide-oda. Megkeresett minket egy üzletasszony, akinek Európa nagyvárosaiban bejárása volt a luxusbutikokba, de olyan üzleti képet vázolt fel, amelyikben a tervezőnek végül százezer forint a fizetése. Sosem mentünk bele ilyen kompromisszumokba, így maradt a klasszikus dilemma: vagy dolgozol, vagy lobbizol. Mi az előbbit választottuk" - mondta Márton Rózsa és Végső Gizella.

Schulteisz Márta

Schulteisz Márta ruha- és textiltervező hitvallása, hogy még a nagyobb profit reményében sem változtat stílusán, amelyet kedvel, a tömegdivat nem befolyásolja. A tervező 2000-ben nyitotta meg saját, belvárosi szalonját, ahol Kamchatka márkanéven futó ruháit, kiegészítőit és lakástextiljeit árulja. Azóta is jó néhány kiállításon és divatbemutatón szerepelt. Kollekcióját Skóciában, Svédországban mutatták már be, más tervezőkkel közös bemutatói szerte Budapesten voltak. 1995-ben az UNESCO, 1999-ben pedig a kulturális miniszter dijjal jutalmazta munkáját.

A lobbitevékenységről a Kamchatka tervezője, Schulteisz Márta is hasonlóan frappáns választ adott. "A ruháimon keresztül szeretnék terjedni. Én magam szeretek kicsit háttérbe húzódni, beszéljenek helyettem a ruháim. Másfajta önkifejezési módban nem vagyok túl jó."