horoszkóp

Ravatalozóban él a menő agglegény

2009.03.07. 11:19
Ha valaki szexi agglegény és a jövő trendjének megfelelően akarja berendezni otthonát, akkor nem árt, ha vonzódik a fekete színű és grandiózus méretű tárgyak iránt. Akik viszont nem érzik jól magukat egy luxusravatalozóban, nyugodtan válogatathatnak a pisztáciazöld, a barna, a lila és pasztellszínű lakástextilek és berendezési tárgyak között. Fónagy Dóra építész szerint mi, magyarok nem igazán bízunk meg a szakemberekben, úgy gondoljuk, hogy a lakberendezés csak ízlés kérdése. A Velvet a 12. Lakástrend és Design Kiállításon járt.

Tizenkettedik alkalommal rendezték meg a Lakástrend és Design Kiállítást a Műcsarnokban. A kiállítással egybekötött programsorozat célja, hogy megjósolják, milyen design trendek alakítják majd az elkövetkezendő években a tárgyi környezetünket - derült ki a sajtóanyagból. Hogy kellően felkészültek legyünk, Fónagy Dóra építészt kértük meg arra, hogy vázolja a trendelőrejelzések lényegét. "Ezek globális szempontrendszereket vesznek alapul, és globális vonatkozású kérdéseket summáznak. Egyrészt életmódvizsgálatok, de abból a fajta művészetből is táplálkoznak, ami érzékenyen reagál a környezetére. Vannak olyan tendenciájú anyagok is, amikre tegyük fel, azt mondják, hogy az irányuk minimum 20 évig érvényben lesz."

Klikk a trendekért!

A merevség és félelem nem trendi

Az építész szerint fontos tudatosítani, hogy a lakberendezés esetében nem beszélhetünk divatos színekről, csak annyit tudunk, hogy bizonyos irányzatoknak vannak színvetületei. "Nagyon fontos a személyiségek szabadságfokának a megélése. A nagyon feszes, nagyon merev, félelemmel teli magatartás nem tendencia. Ha ezt a kérdést elkezdjük boncolgatni, akkor biztos, hogy színekben is levetíthető, a színeknek is van szabadságfoka" - nyilatkozta a Velvetnek Fónagy Dóra, aki elmondta, a gyártóknak a technológiai korlátok miatt természetesen hasznosak az olyan előrejelzések, amiket például a divat világában használnak. "Mivel nem lehet az összes színt kikeverni, ezért a gyártóknak egy sokkal szűkebb szemlélet szerint kell levetíteni az igazságot. Az igazi konklúzió persze nem az a pár szín, amit használnak, csak ezek fejezik ki a legjobban az adott szemléletnek az üzenetét. Lehet, hogy csak az rögzül, hogy a pink a divat, de valójában az a divat, amit maga a szín üzen"- mondta a szakember, de arra, mit is üzen a pink, nem tért ki sajnos.

A magyarok félnek divatosnak lenni

Bár külföldön hagyománya van annak, hogy az emberek külső segítséggel rendezik be otthonukat, hazánkban ezen a téren más a helyzet. "A magyarok nincsenek tisztában azzal, hogy a belső építészet, a térszervezés egy szakma. Azt gondolják, hogy lakhelyük kialakítása esztétikai kérdés, ami ízlés alapon döntendő el. A designert szükséges rossznak tekintik, akire azért van szükség, mert jól rajzol, vagy az ő neve kell ahhoz, hogy megkapjanak bizonyos engedélyeket. Itthon nem szavaznak bizalmat a tervezőknek" - vázolta a hazai helyzetet Fónagy Dóra, aki kifejtette, az is probléma, hogy mi, magyarok félünk trendik lenni, mert úgy gondoljuk, hogy ami divatos, az nem elég komoly és időtálló. A belső építész szerint felejtsük el azt a szót, hogy trendi, és a tervezés során azt vegyünk figyelembe, amit ma szeretnénk. "Ha ezt jól átgondoljuk, akkor ebben olyan igazságok lesznek, amit a gyermekének is átadhat. Magyarországon ez elcsúszik, inkább másolunk, illetve a múltból veszünk át dolgokat, mert úgy gondoljuk, hogy ha valami akkor jó volt, akkor biztos most is jó lesz. Ha térben gondolkodunk, akkor nem fontos, hogy az adott szék húsz év múlva is betölti-e majd a funkcióját, így az időtállóság a tervezés, a koncepció kialakításának szempontjából nem fontos. Hogy mennyire időtálló valami, azt egyébként az anyagválasztás határozza meg" - nyilatkozta Fónagy Dóra építész.

Kell a tér az önbizalomhoz

Hozzátette, ha valaki elmúlt negyven éves, akkor gyakran érzi úgy, hogy az adott bútornak egy életre kell szólnia, így stabil anyagokat keres, de igazából ez nem döntő szempont. Ha már ilyen remek lehetőségünk adódott, megkértük Fónagy Dórát, hogy adjon tanácsot egy olyan fiatalnak, aki most szeretné berendezni első igazi otthonát. "Nagy tereket és felületeket használjunk, ha nagy önbizalmat akarunk érezni. Ha kis asztal mögé ülünk, akkor kisemberek leszünk. Fontos, hogy minden egyes pozíciónál - legyen szó a főzésről, az alvásról, a munkáról -, legyen tere annak, amit használunk. Mondjuk egy nagyobb asztalfelület, lehet étkezőasztal és íróasztal is egy fiatal esetében. Óriási hangsúly van most a tárgyak elhelyezésén, komolyan át kell gondolni, hova kerül a mosógép. Fontos, hogy minden dolog eltűnjön, el tudjunk pakolni, és maradjon egy tiszta tér, amibe így behelyezhessem azt a funkciót, amire napközben használom. Amúgy mindegy, hogy mit honnan szerzek be, az Ikeából, vagy lomtalanításból, esetleg magam alakítok át egy régebbi darabot. Ez belső attitűd kérdése."

Prémiumot a népnek

A 12. Lakástrend és Design Kiállítás első napján Fónagy Dóra intelmeivel vágtunk neki a Műcsarnok termeinek, és egyúttal reménykedtünk abban, hogy a kiállított darabok szolgálnak majd egy-két tippel azzal kapcsolatban, hogyan rendezzük be a lakásunkat. Mivel nem vásárról van szó, hanem kiállításról, így árakat nem igazán tüntettek fel a kiállítók. Bár a látogatók létszáma alapján senki nem mondaná, hogy éppen tombol a gazdasági válság, a pénzügyi helyzet valamennyire azért érezteti a hatását. Mint az egyik kiállítótól megtudtuk, a kereslet terén manapság kezd eltűni a középréteg, és vagy a nagyon olcsó, vagy a prémium terméket keresik a vásárlók.

Még több tendencia!

Luxusravatalozó

Megpróbáltuk tehát megragadni a jelentős trendnek tűnő, dekadenciába hajló luxus esszenciáját. Ehhez a látottak alapján a következő kellékekre van szükség: minél több fekete és lila színű lakástextil, illetve bútor némi arannyal és ezüsttel díszítve, óriási csillárok és vázák, gyertyatartók minden mennyiségben és méretben, valamint süppedős, kicsit állatszőr hatású szőnyegek, esetleg egy aprócska kandalló. Sajnos a leginkább dekadens standon nem volt szabad fotózni. Természetesen azok is megtalálhatták a számításukat, akik nem luxusravatalozónak vagy csajmágnesként funkcionáló legénylakásként szeretnék berendezni otthonukat. Bár most már tudjuk, hogy a trendi szót jobb, ha elfelejtjük, örömmel konstatáltuk, hogy nem nyúltunk annyira mellé, amikor pisztácia és csokoládé színű csempéket választottunk, ugyanis több ilyen színű lakberendezési tárggyal és lakástextíliával találkoztunk körutunk során. Egyúttal megfogadtuk azt is, hogy a relaxáció és a divat előtt hódolva mindenképpen beszerzünk egy lábtámasszal rendelkező, a hatvanas és hetvenes éveket idéző fotelt.

Madeinhungary

Ha már a tendenciákról van szó, a környezetbarát technológiák és termékek is egyre népszerűbbek. Ennek megfelelően az Eco Living felirattal jelzett teremben például különböző rattanbútorokat próbálhatunk ki. A környezetbarát hozzáállás egy másik standon is megjelent. Igaz, kicsit furcsa formában. Egy szintén a fekete dekadenciát népszerűsítő standon például egy medve alakú fekhelyre lettünk figyelmesek, amivel ki lehet váltani a filmekben a romantika központi kellékeként használt kandalló előtt elhelyezett medvebőrt. Az immár tizenkettedik alkalommal megrendezett kiállítás nemcsak a nemzetközi trendkutatók által meghatározott tendenciáknak ad teret, hanem egyúttal évről-évre szentelnek egy tárlatot a magyar formatervezőknek is Madeinhungary címmel. Szigeti Szilviától, a tárlat vezetőjétől megtudtuk, hogy a hazai szakemberek helyzete nem könnyű a hiányzó háttéripar miatt, és elég szomorú, hogy a gyártást, a finanszírozást és a marketinget is a designerek intézik. Némi reményt jelent, hogy a high-tech és kézműves technikák viszonylatában egyre népszerűbb az utóbbi. Bár sokan vannak, akik a hazai designerek közül nem szívesen mozdulnának el ebbe az irányba.

Négy nap - négy trend


A kiállítás első napján a tárlat központi és napról napra újabb színekben megújuló részét OPÁL-ra festik. A tavaszi égboltot idéző árnyalat a csekély art deco nosztalgiával átitatott, kozmopolita stílust jelöli.
Majd 6-án a visszafogott KONTUR-é lesz a főszerep, amelyről a designerek azt állítják,hogy egy "elegáns úr" a trendsorból. Ezt az irányzatot a nagyvárosok puha szürke, bézs és fémek inspirálta koloritja jellemzi.
Szombaton az apszis a szertelen PUNCS árnyalataival mozgatja meg a látogatók tekintetét és fantáziáját. A PUNCS stílus a fénylő rózsaszínes ajakrúzsok tónusaival, dinamikus faktúrákkal és mintázatokkal újítja meg a tradicionális lakás-enterieurről alkotott fogalmainkat.
A 12. Lakástrend és Design zárónapja a merész ROMA trend jegyében telik, ahol az egymással frigyre lépő orgona-lila és meggypiros szokatlan szintézise a kultúrák közötti vándorló élet színes forgatagát hivatott jelképezni.

Forrás: sajtóanyag