Egy képregény rajongó és szerepjáték-függő kisfiúnak valóságos paradicsom az a műhely, ahol a maszkmester fogadott bennünket. Az egyik sarokban hajdani biológiaiórákat idéző csontváz strázsál, a műhely központi helyén pedig egy eredeti Freddy Krueger plakát őrzi a mesterség titkát. Festékek és művészi összevisszaságban kipakolt kellékek hirdetik a profizmust és a kimeríthetetlen fantáziát. Ezen a szent helyen valósulnak meg az álmok, elevenednek meg a lidércek, és születik gipszporból test. Miókovics a Kész átverés show hátborzongató trükkjeiért és az AXE reklám megelevenedett csokiemberéért is felelős.
Sebek, csonkolt végtagok szórakoztatásra
Túránk során megtudtuk, hogy a néhány fős műhelynek nem csak a maszk és álarckészítés a profilja, hanem sminkben, testfestésben, is otthon vannak, akárcsak a speciális effektek, sebek, csonkolt végtagok világában. Ezenkívül élvonalban prezentálják a miniatűr, és nagyméretű bábok, szobrok, díszletek, jelmezek és kellékek széles és egyedi spektrumát. A computer, vagy kéz által vezérelt animatronikus szerkezetek előállítása szintén nem okoz gondot, ami azonban sajnálatos módon már kívül esnek a hazai filmes büdzséken.
Kész átverés – akár farsangra is
Miókovics Mátyás maszkmester először Bernáth Zsolt Hasfalmetszők c. filmjében működött közre. Részt vett a speciális effektek készítésében, gyártásszervezésben, kellékek beszerzésében, szereplők kiválogatásában és a díszletépítésben is. Fő érdeklődési területe a speciális effektek készítése. A Sohasevolt Glória c. filmben, mint díszlettervező is dolgozott. Effektesként folyamatosan dolgozik különböző független filmekben, vizsgafilmekben, illetve nagyobb produkciókban is. 2001-ben Szabó Ildikó Chacho Rom c. filmjében, majd 2003-ban Lóránt Demeter Royal Flush c. rövid horrorjában készített különböző látványos trükköket. Közreműködött számos videoklipben is, majd 2004-ben ismét Lóránt Demeter hívja meg Urine c. kisjátékfilmjébe. Munkái feltűnnek különböző tévés produkciókban is, többek között a Kész átverés show-ban borzongatják a nézőket. Nyakunkon a Farsang így eme sikeren felbuzdulva nyugodtan megviccelhetjük a nagyit egy levágott műkézzel, vagy a barátnőt egy tejeskávéba pottyant szemgolyóval. Nincsenek határok.
Határt csak a testünk szabhat
„Mindig az adott testalkat szabja meg a határokat, ha maszkot készítünk – meséli Miókovics Mátyás. „Egy jó Medveczky Ilonát legfeljebb csak olyan illetőből lehet faragni, akinek testalkata és profilja nagy vonalakban hasonlít a mintadarabhoz. A filmekhez is úgy készítenek maszkot, hogy alaposan figyelembe veszik a szereplő karakterét. Eddig számos felkérést kaptam filmesektől, melyek közül csak néhányat utasítottam vissza, azokat is törvénybe ütköző, erkölcsi okok miatt. Minden munka újdonságot hordoz, mert újabb technikákat tanulhatunk meg és próbálhatunk ki. Jelenleg egy öregember maszkot és egy robotot gyúrunk a műhelyben. Bármit elő tudunk állítani, a bolhától az elefántig. Farsangra egy egyszerűbb jelmez nem biztos, hogy egydimenziós, ha maga az ötlet egyedi és kreatív.”A kerámia jó anyag a mimika kifejezésére
Otthon is összerakható egy hatásos jelmez. Sokat érhetünk el egy alapvető sminkkel és néhány egyszerű kiegészítővel. Kreativitással és a tömegrend elhagyásával lehet csak sikert Mint megtudtuk, a maszkmesteri szakma lényege a megtévesztés: ha egy maszk vagy vizuális effektus hiteles, akkor a szakember jó munkát végzett. „Kerámiákat is készítünk, ami szintén jó anyag a mimika kifejezésére. Eddigi legnagyobb kihívásunk a Block 66 című kanadai-magyar mutáns horror film, ahol szervesen közreműködtünk, hogy még rémisztőbb legyen a produkció.