„Olaszországban a hazai márkák divatbemutatója nem arról szól, mint itthon. Ott már mindenki tudja, a tervezők milyen vonalat képviselnek. Giorgio Armaninak nem szükséges bemutatnia, hogy az üzletében milyen ruhát lehet majd kapni, hanem ruhakölteményeket vihet a kifutóra, amelyekben megmutathatja a művészetét. Itthon egy olasz divatbemutató esetében nem lenne szerencsés, ha az a művészetről szólna. Az a lényeg, hogy amit látunk a kifutón, azt megfoghassuk, megvehessük, el tudjuk magunkon képzelni”- mondta Czeizel Judit a Moschino Jeans hazai képviselője, aki tizenöt évig Olaszországban divattervezőként dolgozott a legismertebb divatházaknál.
Termékbemutató Ramazottira
A divattervezőt arra kértük, mutassa be a Velvetnek részletesen azokat az olasz divatmárkákat, amelyek május 24.-25.-én, a Reneszánsz Év keretében megrendezendő Nation&Fashion divatshow-n bemutatnak majd. Az eseményt ismertető sajtótájékoztatón ugyanis leginkább olyanokról esett szó, mint hogy a rendezvényen harmincöt méter hosszú lesz a kifutó, a díszlet minimalista, a sminkesek száma öt, a fodrászoké tizenöt, és bemutatandó ruhák száma hasonló, mint a nagy, európai divatbemutatókon megjelenő kollekcióké.
Mivel a rendezvény az olaszországi reneszánszra nagy figyelmet szentel, az ország divatmárkáit is meg szeretnék ismertetni a hazai közönséggel. A két napos divatrendezvényen megjelenő márkák egy-egy modelljét ezen a sajtótájékoztatón is bemutatták egy lágy Eros Ramazotti dalra. A rövid divatshow a nyolcvanas évek termékbemutatóit idézte, amikor a közönség közt sétáló modellek ruhájáról a konferanszié ismertetőt mondott, akik a séta végeztével egy pódium elé álltak, hogy a nézők szemügyre vehessék őket.
Cavallinál a mintákkal nem lehet viccelni
„A Moschino Jeans jópofa, egyszerű színekkel dolgozik, nem szereti az árnyalatokat, de erős a csíkokban, pöttyökben. Nagyon sok lehetőséget ad”- mondta Czeizel Judit a bemutatott fekete-fehér mintás sort-kabát összeállításra utalva, amelyet a modell pöttyös térdzoknival viselt.
„A Just Cavalli itt látható összeállítása a jeans vonalból való. A márka nőies, szexis, bátor. A Cavalli nő egy hihetetlenül szexuális nő. Roberto Cavalli valaha nyomdász és grafikus volt, mindent tud a mintákról, vele a mintákkal nem lehet viccelni. Amikor neki dolgoztam, akkor láttam, ő aztán tudja, mit lehet technikailag megkövetelni. Ha az a pont ott lehet a selymen, akkor annak ott kell lennie”- mondta a divattervező, miután egy párducmintás ruhát láttuk a sajtótájékoztatón. Az idei év bemutatóiból már láttuk, az állatmintát nem tudják elhanyagolni a tervezők, már csak csöndes lemondással néztük a Guess pöttyökkel kombinált párducmintás hosszú ruháját, amelyet az utcán látva hajlamosak lettünk volna a kínai könnyűipar újításának gondolni.
Ferre építész aggyal tervezett ruhát
A Patrízia Pepével folytattuk a felsorolást, amelyik pink kabáttal, pink felsőrésszel és forrónadrággal képviselte magát a bemutatón. „Ez kicsit fiatalosabb, kicsit lányosabb kollekció, erőteljes a fantáziának a játéka.”
A Ferre-ruhák merev sziluettjéről Czeizel Judit így beszélt. „Gianfranco Ferre valaha építészmérnök volt, ez a ruháin is látszik. Gyönyörűek az ingek, a zakók felépítése, a mintákat viszont annyira nem kedveli, a színekben is inkább a feketét és a fehéret kombinálja. Ferre nagyon szereti a férfiként öltöző nőt.”
Justin Timberlake ruhái
A bemutatón két férfimodellt láttunk. Az egyik John Richmond amorózószettje volt farmerral, fekete, kigombolt inggel és vietnámi papuccsal. Ilyet összeállítást a celebek közül leginkább csak David Merlini vesz fel, az utcán viszont gyakran láthatjuk.„Néhány éve Olaszországban ez az egyik legjobb név, bár női vonalban nem erős, de férfiban annál is inkább. Richmond öltönyöket, elegáns ruhákat is csinál, de amiben a legerősebb, az a farmer és minden kiegészítője.” A másik, felhajtott gallérú rózsaszín pólós összeállítást pedig Justin Timberlake szokta viselni, mert a Dsquared2 a ruhaszponzora.
Czeizel Juditot a Dolce&Gabbanáról is kérdeztük, mert úgy véltük, a hazai emberek körében az ismert olasz márka, a divatrendezényen azonban nem szerepel. Mint kiderült, a cégnek nincs „exkluzív hazai disztribútora”, és amíg ismertebb nem lesz a magyarok körében, addig üzletet nem nyitnak itthon. A divattervező hozzátette, a D&G a kedvenc divatháza egyébként azok közül amelyeknél dolgozott. Arra a kérdésre, miért fontos nekünk az olasz divat, Czeizel Judit így válaszolt. „Hozzánk, magyarokhoz ez áll a legközelebb, és Olaszország a hordható viseletek, a Pręt-ŕ-Porter bölcsője.”
Volt hiszti és ölelés
Czeizel Judit Olaszországban tanulta a divattervezést, és a pályáját a Giorgio Armaninál kezdte. „Ott nagyon sokat tanultam, és Giorgio Armani kedves ember. Valentinónál is nagyon szerettem dolgozni, jó kapcsolatom van a tervezőkkel azóta is. A legközelebb a Dolce&Gabbana áll hozzám, akik a mediterrán női vonalat képviselik, mivel maguk is szicíliaiak. Úgy fogalmazhatnék, hogy őket szerettem a legjobban, a többieknek alázatosan terveztem. A Bluemarine-nak is dolgoztam, az is szép időszak volt. Voltak hisztériás kitörések, voltak kedves ölelések, és bemutatók utáni hálás levelek. Ugyanúgy, mint más, normális munkahelyeken.” Tizenöt év után azonban a divattervező hazaköltözött, és a Moschino Jeans hazai képviselője lett.