A kifutón kígyómintás minirukákban vonultak a modellek, és ezt párducmintás miniruhás nők nézték a közönségben. A szatíra kedvelőinek kiváló terep volt a Nation&Fashion divathétvége, amelyik valószínűleg nem Demcsák Zsuzsa terepe, mert nem szereti a közönségességet. A show után Lilu beavatott bennünket abba, hogyan készül egy olasz divatbemutató a hazánkban kapható ruhákból.

„Szeretem az egyszerű, nőies dolgokat. Gyűlölöm a közönségességet, és az sem tetszik, ha valaki túlzottan nőies próbál lenni” - mondta Demcsák Zsuzsa a Nation&Fashion divathétvége műsorvezetője a fesztivál első napja után rendezett fogadáson, és ahogy körülnéztünk a vendégek közt a fogadásra jövet, úgy sejtettük, ez nem valószínű, hogy Demcsák Zsuzsa kedvenc közege.

Olasz bemutató itthon kapható ruhákból

Nézegessen itthoni olasz divatot!

A Műcsarnokban nagy számban jelentek meg a divatkövetőnők párducmintás miniruhában, arany, extratűsarkú szandálban, gondosan tetovált szemöldökkel. A programsorozat két divatbemutatóján, a Missoni és a Just Cavalli show-ján jártunk, de mielőtt az élményeinket részleteznénk, kitérünk arra, mi is ez a Nation&Fashion.

A négymilliárdos állami támogatásban részesített Reneszánsz Év egyik kulturális programjaként a Műcsarnokban rendezték meg a mai olasz divatot bemutatni hivatott hétvégét. A hétvégén felvonultatott kollekciók egy része valóban Olaszországból érkezett (mint az általunk is figyelemmel kísért Missoni, vagy Just Cavalli), de a bemutatók másik része a márkák hazai képviselőinek árukészletéből összeállított termékbemutató volt. Kovalcsik Ildikó, Lilu például két olasz márkával volt jelen az eseményen, a John Richmond és Justin Timberlake ruhatámogatójaként is ismert Dsqaured2 márkákat hozta be Magyarországra.

Horrorisztikus összegbe került volna behozni

Mint azt Lilu elmondta, a divathétvégére összeállított bemutatókon azok a ruhák láthatók, amelyek kaphatók az üzleteiben. A divatiparban jártas munkatársával, Horváth Gergellyel közösen Milánóban szokták kiválasztani egy évre előre azokat a ruhákat, amelyeket hazánkba hoznak. Mint arra Horváth Gergely kitért, az utazások alkalmával a legfontosabb megrendelőik ízlésének és igényeinek megfelelő ruhákra külön ügyelnek. Azok a ruhák tehát, amelyek idehaza a márka termékei közül kaphatók, a hazai ízlésnek felelnek meg. Ugyanazzel a koncepcióval akár hazai tervezők kollekcióit is be lehetett volna mutatni az N&F divathétvégén, hiszen nemcsak Itáliában volt reneszánsz, hanem itthon, Mátyás király udvarában is virágzott a reneszánsz kultúra.

A hétvégén bemutatott olasz márkák sorát figyelve feltűnt, hogy például a szintén olasz Byblos nem képviselteti magát a programokban. A márka egyik képviselőjét telefonon kerestük meg a bemutatók előtt, aki elmondta, két okból nincsenek jelen a rendezvényen. „Olaszországból behozni egy kollekciót egy hazai divatbemutató számára horrorisztikus összegbe került volna. Másrészt nem láttuk biztosítottnak azt, hogy ez egy magas színvonalú produkció lesz” - mondta a Byblos egyik munkatársa, aki kérte, csak úgy tüntessük őt fel, mint a márka egyik képviselőjét.

A tömeg a nyári fesztiválokat idézte

A külsőségeket illetően a bemutató színvolanas volt. A Műcsarnok három termén át vezettett egy harmincöt méter hosszú, fehér kifutó, remek fények, remek hangtechnika, remek zene, és teltház volt. A bemutatók közti szünetekben a Műcsarnok teraszán található büfé előtt, még a lépcsőkön is hosszú, tömött sorokban ültek a vendégek (csak a párducmintás miniszoknyások nem tudtak leülni a hűvös kőre), a tömeg a nyári fesztiválokat idézte. Minden feltétel adott lett volna egy emlékezetes divatszínházhoz, épp csak a bemutatott kollekciók nem érték el azt a színvonalat, amire azt szokás mondani, hogy ez igen.

„Ilyen tunikákat a körúton is látok, ezért nem érdemes Olaszországba utaznom” - jegyezte meg egy fiatal nő a színes, Missoni-blúzokat látva, de a női ajkakból összeállított mintákat ötletesnek találta. A kollekció egy része valóban tavaszi és nyári volt, de a sok kötött gyapjúpulóver és vastag harisnya láttán vagy az előttünk álló télre is gondoltak a bemutatót összeállító szakemberek, vagy az elmúlt télre. Az eseményen készült képgalériánkon kívül tekintség meg a Missoni 2008 nyarára szánt kollekciójának néhány perces kivonatát Milánóból.

Missoni, 2008, tavasz/nyár

A Just Cavalli a Roberto Cavalli divatház lazább, nagyvárosi fiataloknak szánt vonala. Ugyanígy a divatház külön vonala a kötöttárut kínáló Class, vagy a gyerekholmit forgalmazó Angels. Mint azt a Nation&Fashion sajtótájékoztatóján tizenöt évig olaszországi divatházaknál dolgozó Czeizel Judit divattervező elmondta, a csokolédégyárosként is ismert Roberto Cavalli egykor nyomdász volt, és ezt a szemléletet kamatoztatta divatdiktátorként is. Mindent tud a mintákról és előszeretettel használja, halmozza azokat. Czeizel Judit szerint a Cavalli ruháit viselő nők „hihetetlenül szexuálisak”. A vonalak valóban nőiesek, de sajnos az állatmintákat nem tudtuk megszeretni az utóbbi évtizedekben. A férfiaknak szánt ruhákat illetően pedig Demcsák Zsuszával értettünk egyet, aki azt mondta: „ez a fiatal, magukat megmutatni szerető férfiak vonala.” Amíg az itt bemutatott Just Cavalli-kollekció egyes darabjaival bárki eséllyel összefuthat az alsóörsi Dexion diszkóban júliusban, addig is tanulmányozzák a 2008 tavasz-nyári kollekció kivonatát, amelyet Milánóban vettek fel tavaly ősszel.

Just Cavalli, 2008, tavasz/nyár

Végezetül arról kérdeztük Demcsák Zsuzsát, az utolsó két bemutató kollekciójából melyek voltak a kedvenc darabjai. „Mivel a visszafogott, elegáns ruhákat szeretem, ezért egy fekete miniruha volt a kedvencem. Azt hiszem, nem mernék felvenni átlátszó esőkabátot fekete fehérneművel” - nevetett a műsorvezető, amíg néhányan olasz slágerekre táncoltak a fogadáson.