Önnek ki a kedvenc női filmrendezője? Van egyáltalán? Ne aggódjon, az Amerikai Filmakadémiának sincs. Kétszáz éve folyik a nemek egyenlőségéért folyó küzdelem, de a harcnak még távolról sincs vége. A mozifilmek, sőt a valóságshowk területén is elég nagy különbség van a nők és a férfiak sikere és a gázsija között.

Színészmesterség - még mindig férfimunka

Pénzes és kevésbé pénzes sztárok!

Shakespeare korában nem léteztek még színésznők: valamennyi csepűrágó férfi volt, a női szerepeket pedig a társulat kevésbé férfias, lágyabb vonásokkal rendelkező tagjai játszották el. Ma szabad az út a gyengébb nem számára is a világot jelentő deszkák (illetve vászon) felé, viszont általában nem szakítanak annyit, mint egy férfi, ráadásul kevesebben is vannak: Hollywood legjobban fizetett sztárjainak túlnyomó többsége férfi. A legfrissebb jelentések szerint Johnny Depp a legjobban kereső színész, akinek sikerült egy év leforgása alatt 92 millió dollárt kasszíroznia. A hölgyeknél tavaly Nicole Kidman vezetett, de a pasikhoz képest filmenként az a rongyos 15 millió dollár, amit ő szokott keresni, nem is olyan égbekiáltóan sok. Minden idők legjobban kereső nője Julia Roberts, aki fénykorában húszmilliót kapott filmenként, a Mona Lisa mosolyáért pedig huszonötöt (ez a rekord), de a két nem összesített listáján így is igen hátul kullog: a világtörténelem huszonhárom legjobban fizetett filmszerepét mind férfiak játszották el, alkalmanként néha százmillió dollárnál is többért.

A legjobb rendezőnek járó Oscart nem hogy megnyerni nem sikerült még soha nőnek, jelölni is csak pár évtizedenként szoktak egyet-egyet. 1976-ban bizonyos Lina Wertmüller volt az első Oscar-jelölt rendezőnő, és azóta is csak két hölgy részesült ebben a megtiszteltetésben, Jane Campion (1993-ban) és Sophia Coppola (2003-ban).

A férfihősös mozik a sikeresek

A világ 50 legnagyobb bevételt termelő filmje között egyetlen olyan sincs, amelynek első számú főszereplője nő lenne. A hobbitoktól a jedi lovagokig, Batmantől Forrest Gumpig, Shrektől E.T.-ig egyszerűen mindenki hímnemű. Az egyetlen kivétel talán éppen a világ legjobban jövedelmező filmje, a Titanic, ahol a történet szerint ugyanannyira "fő" a szerepe Kate Winsletnek is, mint Leonardo DiCapriónak. Máris nem ilyen egyenlőek ők ketten, ha hagyjuk a pénzt beszélni: míg Jack Dawson szerepéért összesen 40 millió dollár járt, a sikerben elméletileg ugyan-
ennyire részes partnernőjének olyan szerény gázsi ütötte a markát, hogy nem is találtunk forrást, amely említésre méltónak tartotta volna az összeget.

Reality showk: a való világ

Ha a közönség általi kiszavazásokban kicsúcsosodó valóságshowkat egyszerű népszerűségi versenynek fogjuk fel, itt is azt látjuk, hogy a közönség a férfiakat szereti inkább nézni. A világ Big Brother-nyerteseinek nagyjából kétharmada férfi, és hazánk az egyetlen olyan ország, ahol valamennyi szériát nők nyerték (igaz, csak két adássorozat volt). Összességében azonban nálunk is a férfiak felé billen a mérleg, a Való Világnak ugyanis három évada volt, ott pedig mindannyiszor az erősebb nem bizonyult népszerűbbnek. A sors furcsa fintora, hogy a brit Big Brother eddigi nyolc menetéből csak kétszer sikerült nőnek diadalmaskodnia, de e két nyertes közül is férfinak született az egyik: a 2004-es győztes, Nadia Almada, transzszexuális volt. Lakótársai ezt nem tudták, a nézők azonban igen. A reality-nyerés BB Évi esetében ugyan tragikus következményekkel járt, de az angol példa egyébként azt mutatja, hogy ezeknek a sztároknak a bentlakásos vetélkedő után akkor van jobb esélyük betegre keresni magukat semmiből jött hírnevükből, ha nők, ugyanis a bulvárlapok az ő életükre kíváncsibbak.

Zenében és könyvekben jönnek föl a csajok

Sokkal kedvezőbb terep a hölgyek számára a könnyűzene. Bár a leg-leg rekordtartók itt is mind férfiak (Elvis Presley, The Beatles és Michael Jackson), a '80-as évektől kezdve szorosan a nyomukban ott van megannyi Madonna (aki a Forbes új listája szerint 2007-ben a legtöbbet kereste a női zenészek között), Whitney Houston, Celine Dion és Mariah Carey. Két olyan foglalkozás van továbbra is a popszakmában, ahol a nők alig-alig próbálkoznak, és ha igen, akkor is szerény sikerrel, ezek a rapperség és a DJ-zés. Az egyetlen terület, ahol nagyjából kiegyenlített a nemek küzdelme, a szépirodalom. Visszagondolva már mosolyogtatónak tűnik, hogy J. K. Rowlingot azért kérte meg a kiadója, hogy rövidítse le keresztneveit, hogy olvasóinak ne legyen egyértelmű, hogy a Harry Pottert nem egy férfi írta. Pedig minden idők addigi legsikeresebb regényírója szintén egy angol nő volt: Agatha Christie. A világ legnagyobb példányszámban publikált írói között ott van még rajtuk kívül Danielle Steel vagy Beatrix Potter is.

Klikk!

A pasik pokla: divat és talkshow

Azért vannak olyan szegmensei is a legcsillogóbb iparágnak, ahol valóban a nők vannak fölényben. Ez elsősorban a divat világáról mondható el, azon belül is a modellekről. Lehet egy ifjú titán akármilyen daliás, soha nem fog ugyanannyit kapni egy fotózásért vagy divatbemutatóért, mint kolléganői. A pár év alatt szupersztárrá avanzsált Claudia-Cindy-Kate-Linda-Naomi-Christy hatosfogat elképesztő sikereihez foghatóról nem is álmodhat egy férfi modell, akik közül a legbennfentesebbek is csak néhányat ismernek névről. Ráadásul amíg annak idején a szabóság hagyományosan férfifoglalkozás volt, manapság itt teljesen átvették az irányítást a nők és a melegek. A legnagyobb hatalmú divattervezők között keményen ott van Miuccia Prada, Stella McCartney és Donna Karan, a többiek pedig - általában vállaltan - homoszexuális férfiak. Az iparág természetéből adódó okokból Tommy Hilfigert és a magyar származású Calvin Kleint kivéve nem igazán maradtak heteroszexuális férfiak a divat csúcsának közelében. Az a terület, ahol pedig végképp esélytelen az erősebbik nem, ha showbizniszről van szó: a tévés talkshowk. A műfaj királynője évek óta Oprah Winfrey, aki akkora népszerűségnek örvend műsorvezetőként, hogy amellett, hogy többszörös dollármillárdos, a Forbes magazin a "legjobban kereső" mellett évről évre a szórakoztatóipar "legbefolyásosabb" személyisége címet is neki adja. Hetente 49 millió amerikai nézi a műsorát, amit több mint száz országban sugároznak, így a befolyása nem is kérdéses. Hozzá kell tennünk viszont, hogy kb. ötször annyi népszerű férfi talkshow vezető van, mint női, pl. Jay Leno, David Letterman, Jon Stewart, Conan O'Brien vagy Bill O'Reilly.

Ön hogy látja a férfiak és nők helyzetét?

Nem csak a showbiz világában, hanem akár saját szakmájában is, amiben jelenleg dolgozik. Egyenlőség van a nemek között? ĺrja meg nekünk!