Első körben tulajdonképpen elkeseríthetnénk önt: illatot választani csak úgy van értelme, ha az ember a saját bőrén ki tudja próbálni, amit megvásárolni szándékozik. Csakhogy létezik néhány praktikus tipp, és ha ön felvértezi magát Magyarország egyetlen parfümőrének illattanácsaival, akkor nem éghet túl nagyot a huszonnegyedikei bontogatáskor.
Ismerkedjen a nő illatával!
Az első és legfontosabb lépés: ismernünk kell a megajándékozott illatát és nagyjából tudnunk kell, hogy milyen típusú illatokat szeret magára kenni, viselni. Zólyomi Zsolt parfümőr, az egyetlen magyar "orr" azt tanácsolja, hogy "nézzünk körül otthon a fürdőszobában és az éjjeliszekrényen, hogy mik azok az illatok, amelyeket a barátnőnk vagy feleségünk szeret magán érezni". Szagoljunk bele a testápolójába, ismerkedjünk a parfümmel és az arckrémmel, amit használ. Ez segíthet behatárolni az illatvilágot, amit a nő kedvel: például szeretheti a gyümölcsös illatokat vagy a virágosakat akár. Parfümszakértőnk szerint "figyelhetjük azt is, hogy milyen a súlya az illatnak, mély gordonkahangon megszólaló-e, vagy egy könnyű, csilingelő, nem túl drámai, aminek nincs nagy mélysége". Eddig megvan?
Gondolkozzunk el, hogy milyen illatot keresünk: édes, kesernyés, savanyú, zöld, nedves vagy inkább száraz, fűszeres vagy fás. Zólyomi Zsolt szerint az illatok között nincsenek éles határok, és jó hír az is, hogy a kedvenc illatunkat nem nagyon szoktuk váltogatni életünk során - kivéve persze a kamaszkort (amikor a személyiség és a hormonháztartás is rengeteget változik). Közhely, hogy amikor a nőt kidobja a pasija, vagy ő lép le és hirtelen új imidzset akar, az új frizura és új ruha mellé esetleg új parfümöt is vesz. Csakhogy a tapasztalatok szerint az esetek 80 százalékában ugyanolyan illatot vásárol a hölgy, csak más csomagolásban, bár meg van győződve róla, hogy teljesen más imidzse lett. "Az ösztönöket nem lehet becsapni" - kommentálta saját magát a parfümszakértő.
Kategorizáljon: citrusos vagy bújós illatot keres?
Mielőtt elindul vásárolni, legyen fogalma arról, hogy nagyjából milyen kategóriájú illatot keres - nemcsak árban, hanem tónusában is, különben el fog veszni a boltban. Lássuk az öt klasszikus, laikusok által is használható női kategóriát (egyébként minden parfümháznak létezik saját rendszere). Zólyomi Zsolt egyébként megjegyezte, hogy önmagában a női-férfi kategorizálás hülyeség, mert férfi parfümöt is felvehet egy nő, és lehet, hogy jól áll neki.
|
Uram, így kezdje a parfümvásárlást!
Miután megvan a kategória, és magunkhoz vettük barátnőnk meglévő parfümjét és arckrémjét, induljunk reggel a parfümériába, amikor még nem telített a helyiség a kifújt parfümillatokkal. "Próbáljunk kicsípni egy nem túl fiatal eladólányt, mert az idősebb hölgyeknek rendkívül nagy tapasztalatuk szokott lenni, és ők már láttak millió marketingblablát, ami lecsengett, így tudják szűkíteni a kört" - tanácsolta Zólyomi. Ezután vázoljuk, hogy milyen illatvilágú hölgynek szeretnénk parfümöt, meg is mutathatjuk az otthonról hozott mintákat. Majd szagolgassuk végig az ajánlott illatokat a papírcsíkon, és már csak dönteni kell. A parfümőr szerint ha annyit tudunk, hogy szilvaillatot szeretnénk, és olyasvalaki segít, akinek van termékismerete, akkor nem fogunk nagyot tévedni.
Hogy ne kelljen sokat keveregnie a parfümériákban, Zólyomi Zsolt adott néhány konkrét illattippet, amihez mi árakat is néztünk. Az EDP rövidítés Eau de Parfumöt jelent, az EDT pedig Eau de Toilette, ez olcsóbb, viszont kevesebb benne az illatanyag.
Citrus
Clinique Happy: mandarinos-vérnarancsos, friss illat. 10 ml EDP 5700,- 30 ml-hez jár ajándéktáska, 8700,-
Dolce&Gabbana Light Blue: az egyik legtöbbet eladott citrusos illat, aranyos kis nyári citromfagyi, de épp azért unalmas, mert mindenkin ez van. 25 ml EDT 50 ml ajándék testápolóval, 9800,-
Burberry London: kicsit olyan, mint ha Martinit innánk, cukrozott pohárból, citromkarikával; elegáns a hideg narancsvirág és a teás bergamott incselkedése a citrusokkal és a később érkező illatjegyekkel. 50 ml ajándék 100 ml testápolóval 14560,-
Gyümölcsillat
Donna Karan (DKNY) Be delicious: almakompót. Kiváló ötlet és jó példa a sikeres együttműködésre a koncepció, az üveg, a szórófej, a csomagolás, a visual (vagyis a kinézet), a reklám tervezőmesterei és a parfümőr között. 30 ml EDT 9500,-
Virágillat
Estée Lauder Pleasures: gyöngyvirág és orgonaillat puha fákon, gyönyörű kompozíció, klasszikus időtlenségű modern parfüm. 100 ml 16590,-
Estée Lauder Pleasures Delight: a jól bevált illat utánzata erős módosítással, olyan, mint egy ráncfelvarrott autó. Gwyneth Paltrow-val reklámozzák, nagyon édes, szétütötték az eredeti karaktert és olyasmit alkottak, mint Thierry Mugler Angel-je. 100 ml 14700,-
Ralph Lauren Romance: nagyon szép, romantikus, könnyű virágok friss illata, meg kicsit édes és enyhén gyümölcsös. 50 ml EDP 10900,-
Guerlain Insolence: jázminos édességű, nagyon minőségi illat, bódítóan édes. Kicsit olyan, mint a banános Bedeco illata gyerekkoromból. Vajas puhaságú illat, nagyon szexi tud lenni olyan lányon, akinek valóban jól áll. Ráadásul a Guerlain ma is természetes virágalapanyagokból dolgozik. 100 ml EDP 14200,-
Orientális
Gucci: klasszikus, mély tónusú, kakaóvajas, nőiesen szép, mélyen zengő édes illat. 30 ml EDP 50 ml ajándék testápolóval és 50 ml tusfürdővel, 12990,-
Cartier Must de Cartier: krémes vaníliaillat, a tetején csilingelő citrusokkal. Kicsit karácsonyi ünnepélyességű, nagyon bújós, kellemes, feminin illat. "Nőiesen elegáns illat, egy ügyvédnőn tudom elképzelni, akiben van humor is" - mondta az orr.
Shiseido Féminité du Bois: fás illat, nőknél forradalminak számít (mert férfias). Lehet érezni rajta fűszereket, borsot. Idősebb, nagyon kifinomult nőknek képzelnénk el, de akár férfin is. 15 ml 31900,-
Két celebparfümöt is megszagoltunk
David Beckham Intimately Beckham Night: gyerekkorom gyümölcsös fogkrémje. Tinédzserfruskáknak találták ki, lila a doboza és rá van írva arany betűkkel, hogy Beckham, és gyümölcsrágó/puncs illata van. 15 ml EDT és tusfürdő 3900,-
Kylie Minogue Darling: semmi, egyenlő a nullával. Púderes, kis naranccsal. 15 ml EDT ajándék tusfürdővel, 3790,-
|