„Az egész hazai parfümkultúrát meg szeretném változtatni” – mondta Csöndes Áron informatikai újságíró, aki munkája mellett Firenzéből és Párizsból behozott, hazánkban nem ismert luxus parfümmárkákat forgalmaz, érezhetően erős küldetéstudattal. Kérdésünkre, miszerint kialakult-e egyáltalán már ez a kultúra, nem adott pozitív választ.
Még a kommersz sem ismert
„Nálunk még a kommersz parfümök sem igazán ismertek. Ha egy parfümérialánc üzletébe betér egy vevő, az eladó azokat a parfümöket ajánlja neki, amelyek éppen divatosak” – mondta az Illatpalota tulajdonosa, akit bemutatótermében kerestem fel, és kiderült, egy virtuális intézményről van szó, a terem ugyanis egy ferencvárosi lakás egyik szobája. Elmondta, ennél komolyabb helyiséget egyelőre nem érdemes fenntartania a parfümárusítás számára, amíg a vevőköre nem túl széles. Mielőtt az ismeretlen márkákra tértünk volna rá, az itthon elérhető parfümökről beszéltünk.
„Van néhány tucat úgynevezett orr a világon, ők állítják össze az illatokat. Ha egy cég marketingosztálya úgy találja, hogy az édes illatok a népszerűek, akkor annak megfelelően rendeli meg az illatot az orrtól” – mondta az újságíró, aki úgy tudja, miután a kompozíciót piacra dobták, a következő szériákból már kezdik kivonni az eredeti, természetes alapanyagokat, és szintetikus illatanyagokra cserélik, bár kérdésemre ezt nem tudta konkrétan bizonyítani. "Ez közismert tény".
A mesterséges összetevőket tartalmazó parfüm megalkotását egyébként Coco Chanelnek tulajdonítják, aki egy Ernest Beaux nevű vegyésszel együtt a húszas években kezdett kísérletezni először aldehidekkel. Az itt tesztelt parfümök azonban természetes alapanyagokból állnak, mint azt Csöndes Áron kiemelte.
Egy orr van Magyarországon
Ami az orrokat illeti, az újségíró úgy tudja, mindössze egyetlen ilyen szakember dolgozik Magyarországon, de őt egyelőre nem találta meg. A forgalmazó elmondta, a javarészt férfiakból álló gárdát Franciaországban képzik. „Orrok tudnak csak jól összeállítani parfümöket. Manapság nagyon divatos, hogy egy sztár piacra dobja az illatkreációját, de én nem hiszek abban, hogy az illathoz a nevét adó híresség valóban részt is vesz annak összeállításában. Senki ne higgye, hogy Jennifer Lopez maga keveri a parfümjét” – mondta Csöndes Áron.
A legtöbb parfümöt hírességekkel reklámozzák, de nemcsak a mítosz miatt van szükségünk arra, hogy David Beckham illatát viseljük a Rákóczi úton. Csöndes szerint a vásárlóknak fontos, hogy legyen mihez kapcsolniuk a kozmetikumot, amelynek illatát általában nehéz megfogalmazni (a parfümökre használt jelzőket olvasom időnként a borospalackok oldalán is, és ez rendszerint derültséget okoz). Noha a forgalmazó azt állítja, márkái vásárlóinak nem fontos, hogy az általuk preferált illatot valamelyik hollywoodi híresség kedveli, honlapján mégis több darabot ismert nevekkel népszerűsít.
Madonna kurátornő
„A sztárok illatát egyébként az a nyilatkozataikból lehet behatárolni. A cégek kiollózzák ezeket, és Pressbookokat állítanak össze belőle. Így követhető, melyik sztár rajong az illataikért” – magyarázta Csöndes Áron.
Elsőként Madonna állítólagos kedvenc parfümjét, a „rózsaszín bájitalnak” nevezett Nanadebary Classicot teszteltük. A fullasztóan érzéki illatot egy negyvenes kurátornő kedvenc parfümjének tudnám elképzelni. Egy polccal lejjebb Britney Spears kedvenc parfümjét találtam, amelyet az újságíró „amerikai érzésnek” titulált. A fémpalackos Comptoir Sud Pacific Vanille Abricot nevű készítménye émelyítősen édes, és felszínes vattacukor-illat, amely az énekesnő negédes személyiségét jól kiegészíti, amennyiben tényleg ezt használja. Ugyanez Nicole Kidman kedvence is, akihez inkább a nagyszülők csipketerítőjének mósuszillatát tudnám elképzelni.
Testes nőknek
„Ha valaki eljön hozzám, megérzem, körülbelül melyik illat tetszik majd neki, és mi az, ami hozzá illik. Például egy testes, sötét hajú nőnek terebélyesebb illatok állnak jól, többek közt Lorenzo Villoresitől a Donna” – mutatta a terméket Csöndes Áron, akit ezután szaván fogtam, és megkértem, keressen a karakteremnek megfelelő illatot. A parfümforgalmazó egy tompa, romantikus mimózaillatot ajánlott nekem, amelyet sehogyan nem tudnék viselni, szemben a számomra szintén ismeretlen L’Artisan sorozatból egy Premier Figuier nevű fügeillatú, vagy egy zöld teás kompozícióval, ami rögtön a kedvencem lett. Noha ez utóbbit Csöndes szerint az „alternatív lányok” szokták szeretni. Én nem vagyok az.
A cirkusz inspirálta parfüm
A teaillatú parfüm egyébként nem újdonság, a Bvlgari a kilencvenes évek óta forgalmaz fekete- és zöldtea-illatú parfümöket, ahogyan Carolina Herrera is tendál az ázsia kultúra felé. Az itt tesztelt kozmetikumok nagy része azonban szokatlan a hazai drogériák kínálatát ismerve. Volt, amelyik második generációs citromos after shave-re emlékeztetett, egy másik a turkálóban kifogott bőrkabátra. „A Dzing már-már védjeggyé vált parfüm, valóban a hasított bőr illata, amit a cirkusz hangulata inspirált” – reagált Csöndes Áron, majd egy kedvencét mutatta meg. „Amikor a tengerillatú parfümöt megéreztem, nem akartam hinni az orromnak. Imádom a tengert, és ez visszaadta annak hangulatát” – lelkendezett. Én is tengerrajongó vagyok, mégis a húsvéti locsolkodásra emlékeztetett a levegőbe fújt illat.
Mit használ a neurotikus Naomi?
A szoba illata ekkor már egy duty free shopra emlékeztetett, de továbbra is a parfümkultúra kifejezésen gondolkoztam. Noha kifejezetten parfümvásárlásra vonatkozó statisztikát nem találtam, a GFK egyik korábbi felmérése szerint a leggyakrabban vásárolt kozmetikumok közt az első helyen a tusfürdő, másodikon a dezodor, harmadikon a szappan áll. A nők körében a kozmetikumok vásárlása évről évre nő, főként, ami a sminktermékeket illeti.
Ismerőseim körében végzett nem reprezentatív felmérés szerint a többség elégedett a hazai drogériák kínálatával, egyetlen fajta parfümöt használ, amíg az el nem fogy, nem cseréli le évszakváltáskor, nem tartja vonzónak, és „intelligensnek” a túlzott illatosítást, a parfümjét ösztönösen választja ki, de általában nem egyedül. A divatos parfümöket a megkérdezettek kisebb része ismeri részletesen, és állításuk szerint a döntésükben nem befolyásolja őket, hogy milyen márkát használ a neurotikus Naomi Campbell.
„Feltűnt, hogy külföldön mennyivel változatosabban illatosítják magukat az emberek. Egy-egy, kint megismert illatért aztán tűvé tettem Budapestet, de hiába. Eldöntöttem, majd én behozom ezeket” – mondta Csöndes Áron.