A szagos víz is kelendő még, főleg vidéken, de újabban a magyar nők inkább azt kérik a párjuktól Húsvétkor, hogy a filléres kölni vagy a szappanból készült színes-szagos víz helyett kedvenc parfümjüket használja, ha meg akarja öntözni.
A hazai parfümpiac a nyugat-európaival ellentétben még nem kialakult, de jól érzekelhető a folyamatos fejlődés - tájékoztatta az MTI-t Venczel Zoltán, a Dove Cosmetics márkamenedzsere, aki szerint a magyar vásárlók még most tanulják a piacot, 50 helyett csak 15 márkát tartanak számon, de fogékonyak az újdonságra. Ebből adódóan - nyugati vásárlókkal ellentétben - nem is túlságosan hűséges típusok, könnyen befolyásolják őket a reklámok. A tavaszi és nyári trendben döntően a friss, nyári, gyümölcsös kompozíciók dominálnak.

Borhegyi Katalin, a Marionnaud parfümbolt-hálózat egyik üzletének vezetője viszont úgy véli, nagyon sokan hűségesek a kedvenc márkájukhoz, főleg az idősebb korosztály: sokan keresik még mindig a klasszikus illatokat, mint például a Nina Ricci-től az L,air de Temps, vagy az Yves Saint Laurent-tól a Paris, de a márkahűség a mai illatok esetén is érvényesül. A Marionnaud eladási statisztikái szerint a női illatok közül a legnépszerűbb a Chanel Coco Mademoiselle-je és az Allure, ezeket követi Diortól a J'adore, és a Lancome-tól a Miracle, mely utóbbi az utóbbi évek egyik sikerillata. A férfi-illatok esetében a Giorgio Armani és a Boss a kedvenc parfümmárkák. Húsvétkor egyébként nem vásárolnak ajándékba parfümöt a férfiak: inkább a nők választanak saját maguknak egy-egy új illatot.

A parfümkészítés misztikája

Ahhoz, hogy egy illat klasszikussá váljon, nemcsak kiváló "Orr" azaz parfümmester szükséges, hanem jó időzítés, és óriási növényismeret. Nemcsak a cég hagyományait és az aktuális divatirányzatot kell figyelembe venni, hanem ezer más szempontot. Például azt is, hogy milyen különleges összetevőket tartalmazzon az új kompozíció és azok mennyiben illeszkednek a mai életformához, a luxust tükrözik-e vagy az elvonultságot, a nagyvilági nők imidzsét erősítik vagy a fiatal, független szinglikét.

A világ egyik legnépszerűbb kozmetikai és illatnagyhatalma, az Estée Lauder nemzetközi parfümfejlesztési alelnöke, Karyn Khoury erről így beszélt, amikor a Beyond Paradise megalkotásáról kérdezték: "Két évet vett igénybe a parfüm kifejlesztése, számos vicces és izgalmas pillanatot éltünk meg ez idő alatt. Az volt a cél, hogy a vásárló érezze a trópusok párásságát és a dinnye édes ízét, a túláradó virágillat érzéki, szinte misztikus elegyét."

Földi paradicsom

A XXI. század parfümjeinek alkotói igyekeznek az ismert alapillatokon kívül olyan növényeket is felfedezni, amelyek eddig még nem szerepeltek kompozícióik alkotórészeként, sőt, lehetőleg a konkurencia sem használta még fel azokat.

Ezért hozta létre az Estée Lauder az angliai Cornwall-ban Eden Project névre hallgató hatalmas üvegházát, amely a világ különböző tájain honos növények ezreinek ad otthont. A távoli és ritka növények optimális fejlődése érdekében származási helyük klímáját pontosan utánozzák. Amikor ide belép valaki, olyan illatáradatot élvezhet, mintha az óceáni szigetvilágba, Malajziába, Nyugat-Afrikába vagy a trópusi Dél-Amerikába utazna: narancsvirág, kék jácint, kúszó filodendron, a brazil Jabuticaba gyümölcs, a malajziai krepp jázmin, a japán mahónia, a rózsaszín lonc, a dél-afrikai vadszilva fa virága, a kameruni zebrano fa valamint az aranykérgű melaleuca fa - ezek az éden illatának főbb összetevői.