Ha már elég régi, előbb-utóbb minden újra divatba jön. A tavalyi nyolcvanas évek-revival után az idei trendben állítólag az ötvenes évek bájosan nőies darázsderekú ruhái, harangszoknyái köszönnek majd vissza - vagy egy-egy korabeli Beatles, Doors, esetleg Ozzy Osbourne vagy Madonna-póló.
Divattrendtől függetlenül mindig is hordták és hordják a rajongók a kedvenc zenekaraik, énekeseik képeivel díszített pólókat. Az Iron Maiden zombija, Eddie például még azok számára is ismerős, akik soha nem láttak közelről Maiden-lemezborítót, de lássuk be: egy eredeti Beatles- vagy Doors póló azért valami egészen más kategória...
A rockerpóló örök
Erre alapozott a Trunk Ltd, egy kaliforniai divatcég, amely klasszikus rockpólók újranyomott verzióit dobta piacra tavaly decemberben. Ez eddig nem olyan érdekes, hiszen más cégek is forgalmaznak retropólókat - a Trunk nagy húzása viszont az, hogy olyan nevektől szerezték meg a licenszjogokat mint a Beatles, a Doors, Madonna, a Kiss, Ozzy Osbourne vagy Bruce Springsteen. Mindezt ráadásul korlátozott darabszámban kibocsátva és megfelelően előkelő üzletekben, illetve az interneten keresztül terítve szinte biztos a siker: a gyűjtők már rá is haraptak a csalira. Eddig a hatvanas, hetvenes és nyolcvanas évek pólói voltak a legnagyobb slágerek, de az egyébként 75-200 dolláros trikók legkelendőbb darabjaiért a vevők már akár 300 dollárt, közel hetvenezer forintot sem sajnálnak kiadni. A cég biztos a dolgában: úgy tervezik, 2004-ben ötmillió dolláros bevételt eredményez majd nekik a retróbiznisz.
Már nekik is van
"Az emberek hajlandóak többet fizetni a nagy márkanevekért, de az áraink még mindig kedvezőek, hiszen a mi retrópólóink eredetijeinek ára legalább 400 dollárnál kezdődik." - mondta el a Trunk társcége, a Cinq kreatív igazgatója, Brad Beckerman a Billboardnak nyilatkozva.
Az emberek azért is hajlandóak többet fizetni, amit már a sztárok is viselnek, tenné hozzá ehhez a Velvet, hiszen Enrique Iglesias, Britney Spears, Kid Rock, Dido, Sheryl Crow és a Coldplay zenekar is vásárolt már a Trunk-féle retropólókból. Meg Ryan például egy Mötley Crüe trikóban pózolt a januári Jane magazin címlapján, a Strokes gitárosa, Nick Valensi pedig egy Billy Idol-pólót viselt a Spin decemberi borítóján.
Régi-új vagy új-régi?
"A pólóink a legjobb minőségűek, igyekszünk pontosan ugyanazt az anyagot is használni, mint az eredetieké" - árulta el Beckerman. Emellett fontos, hogy a vevőik nem vadonatújnak kinéző trikókra vágynak: a holmiknak úgy kell kinézniük, mintha évekig egy szekrény aljában porosodtak volna.
Végre női fazonban is
Beckerman szerint árujuk nyilván szélesebb körben is érdeklődésre számíthat, de cégfilozófiájuknak megfelelően először az exkluzív vevők sorait célozták meg. De hogy sikerült egy most induló márkának rögtön a legnagyobb sztárokat megnyerniük? "Nem szeretném kiadni az üzleti titkainkat" - mosolygott Beckerman, majd annyit elárult, hogy régi ismeretségei és kapcsolatai révén sikerült maguk mellé állítaniuk a nagy neveket.
A Trunk másik jó húzása, hogy a klasszikus T-shirt fazon mellett a pólókból piacra dobja az uniszex verziókat is. "Az ilyen pólókat többnyire férfifazonban gyártják, pedig nők is szívesen viselnék őket." - mondta el a kreatív igazgató. A Trunk emellett még ebben az évben kijön gyereknek szánt kollekciójával is, később pedig egy farmer-sorozattal jelentkeznek majd, szintén a retró jegyében.