Egy friss kutatásból az derül ki, hogy a vásárlók csak kis százaléka érdeklődik afelől, hogy hol gyártották ruháját. A magyaroknak csak kis része kerüli például a kínai árut. Az oroszok és az amerikaik figyelmesebben vásárolnak.

Az európai vásárlók többsége soha nem nézi meg a ruházati áruk eredetét jelző címkét, derül ki a Gfk Hungária Piackutató Intézet kutatásából, amit a Wall Street Journal európai kiadásának megbízásából készített.

Nem nagyon érdekel senkit

A felmérésből az kiderült ki, hogy az európai vásárlók többsége soha nem informálódik a kosarába kerülő ruházati termékek származási helyéről. A kínai árut a hazai ruházati iparukra büszke franciák és olaszok mellett a görögök és olaszok utasítják el leginkább, a britek többségének pedig alig számít, hogy a megvásárolni kívánt ruhák hol készültek. A Wall Street Europe megbízásából a GfK Csoport által idén tavasszal készített felmérés 20 ország ruházkodási szokásairól érdeklődött. A kutatás többek között kitért arra is, vajon hogyan vélekednek a megkérdezettek a különböző országokból származó termékekről.

A több mint 20 ezer emberre kiterjedő kutatás eredményei szerint Európában a vásárlók nagyobbik fele (56 százaléka) egyáltalán nem szentel figyelmet az adott árucikk származási helyéről szóló, a termékbe varrt címkén olvasható információknak. Nyugat- és Közép-Európában közel megegyezik ez az arány (55 és 56 százalék), az Egyesült Államokban és Oroszországban viszont, ha kis mértékben is, de azok a vásárlók vannak többségben, akik megnézik a termékekbe varrt címkéket.

A nők alaposabbak

Általában a nők azok, akik nagyobb figyelmet szentelnek az egyes árucikkek származási országáról szóló információknak. Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban a vásárlók életkorának növekedésével nő a címkét ellenőrzők aránya is, Közép-Európában és Oroszországban viszont 50 év felett csökken azoknak a vásárlóknak az aránya, akik a címke megtekintése révén igyekeznek meggyőződni az adott áru eredetéről.

Amennyiben a címkén a "Made in China" felirat olvasható, 20 ország vásárlóinak 36 százaléka elutasítja az adott ruházati termék megvásárlását. A legelutasítóbbak az oroszok: náluk tíz emberből hat hagyja az üzletek polcain a kínai ruházati cikkeket. A hazai ruházati iparukra büszke franciák és olaszok, továbbá a bolgárok és görögök is kritikusabbak a kínai árukkal szemben, mint a nemzetközi átlag. A német vásárlóknak ugyanakkor csupán 14 százaléka mond le egy termék vásárlásáról, ha a címkén a "made in China" feliratot olvassa. Nemzetközi átlagban tehát a németek bizonyultak a legengedékenyebbnek a kínai ruházati termékekkel szemben.

A magyarok Taiwanban sem bíznak

A magyaroknak 30 százaléka kerüli a kínai árut, amikor ruházati cikkek vásárlásáról dönt. Ez némileg alacsonyabb a 34 százalékra tehető közép-európai átlagnál. Honfitársaink 7 százaléka utasítja el a taiwani termékeket. Az e szempontból elutasított országok és régiók sorában Románia, Korea és a Távol-Kelet vonatkozásában tett említések aránya 6-6 százalék. A hazai gyártású ruhákat a magyarok 3 százaléka nem vásárolná meg.