A Springfield vezető tervezőivel külön-külön beszélgettem, telefonon. Ravasz módon azonban mindhármójuknak ugyanazokat a kérdéseket tettem fel, hogy össze lehessen hasonlítani, hogy ki mire mit válaszolt. Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy a retró divatjának leáldozott, és a mai divatikonok Kate Moss és Justin Timberlake. A tél színe a piros lesz, és újra divat a koptatott farmer.

Kérjük, mutatkozzanak a Velvet olvasóinak!

Jaume: Jaume Rambla vagyok, 58 éves. Textillel foglalkozó családból származom, 17 évesen már én is terveztem. A kezdetektől, azaz 13 esztendeje dolgozom a Springfieldnél, jelenleg mint kreatív és trend igazgató.

Albert: Albert Mora vagyok, 41 éves. Barcelona mellett egy kis faluban születtem, és amikor 11 éve a Springfieldhez érkeztem, még csak négyen voltunk. A férfi kollekció tervezését vezetem.

Jaume Rambla és Albert Mora

Liske: Liske Lucht vagyok, 41 éves és Németországban születtem. Frankfurtból hívott el a Springfield Spanyolországba 3 és fél évvel ezelőtt, itt a női kollekció beindítását vezényeltem és ezzel foglalkozom azóta is. Korábban többek között az Esprit-nek és a Tom Tailornak terveztem.

Miért éri meg divattervezéssel foglalkozni? Az ön számára melyik a tervezési folyamat legizgalmasabb része?

Jaume: Amikor megkapom a prototípusokat, és először kézbe foghatom a valóságban, amit korábban elképzeltem.

Albert: Amikor eldöntjük, milyen irányba fogunk elindulni egy újabb kollekcióval. Ekkor érzi magát a legszabadabbnak az ember.

Liske: Mindig a kezdet a legizgalmasabb, a trendeket figyelni, megpróbálni az extrém ötleteket hordhatóvá varázsolni.

Hogy érzi magát, amikor szembejön valaki az utcán egy olyan Springfield ruhadarabban, amelyiket ön tervezte?

Jaume: Mindig jól esik. A múltkor a Sónar fesztiválon láttam valakit, aki teljesen eredeti módon kombinált egy Springfield darabot más ruhákkal. Annyira tetszett, hogy odamentem hozzá, és megkértem, hogy hadd fényképezzem le.

Albert: Ez vagy mennyország, vagy maga a pokol. Van, hogy nagyon izgalmas, és látszik, hogy az illető megértette a koncepciót a ruhadarab mögött. De van, aki teljesen félreérti, és nagyon rosszul áll neki, amit terveztünk. Viszont azt mindig nagyon érdekes látni, hogy a különböző országokban hogyan viselik különbözőképpen ugyanazokat a darabokat.

Liske: Mindig nagyon boldog és büszke vagyok!

Mit figyelnek jobban a széles közönségnek tervező divattervezők, azt, hogy mik a trendek az utcán, vagy inkább a nagy divatházak bemutatóit?

Liske Lucht

Jaume: A fő inspirációt az utcáról merítjük, esetleg együtteseket, híres embereket figyelünk, hogy mit hordanak. A Springfield nem a "fashion victimeknek" (magyarul talán divatmajmoknak) szól. A fiatalok véleményére adok nagyon, bennük van meg az a frissesség, ami nekünk kell.

Albert: Manapság könnyebb ez, annyi információforrás áll rendelkezésre. Figyeljük a bemutatókat, a híres embereket, a trendeket. De az utca az, ami nagyon fontos, és az üzleteinkből kapott visszajelzések.

Liske: Nincs egyetlen abszolút forrás, sok mindenből lehet inspirációt meríteni, az utca emberétől, utazásokból, zenekaroktól, filmekből... A férfiakhoz képest a női vonal számára azért fontosabbak a divatbemutatók, azokat is mind kielemezzük.

Van olyan híres ember, akit kitüntetett figyelemben részesítenek? Aki esetleg előre jelzi, hogy merre fog menni a divat?

Jaume: Most, hogy az Urban Project kollekciót terveztük, sokat foglalkoztunk Justin Timberlake stílusával. Laza és nagyon ott van a jelenben, ez volt nekünk is a célunk.

Albert: Nincs egy bizonyos kiválasztott celebünk, de jelenleg Justin Timberlake áll a legközelebb ahhoz, amit mi képviselünk.

Liske: Siena Miller és Kate Moss.

Vannak különbségek az egyes országokban szánt Springfield-kollekciók között?

Jaume: A kollekció lényegében mindenhol ugyanaz, kis eltérések vannak. Például a mediterrán országokba többféle színben szállítunk, Észak-Európában azonban az élénk színek kevésbé mennek. Az orosz emberek pedig, úgy látszik, nagyobbak. Oroszországba XXXL-es méreteket is kell szállítanunk.

Albert: Kevés eltérés van az egyes országok Springfieldjei között. A mediterrán országokban az élénk színek népszerűek, a németek viszont mindig a fehérből vesznek a legtöbbet. Inkább abban van különbség, hogyan hordják ugyanazt a ruhadarabot.

Liske: Mindig mindenhol ugyanazok a darabok a bestsellerek egy-egy kollekcióból. De azért vannak mennyiségi különbségek, és északra természetesen korábban kell szállítanunk a meleg ruhákat, délen később kezdődik a tél.

Mik lesznek a most kezdődő ősz-téli szezon divatjának jellemzői?

Jaume: Valamelyest finomul a férfidivat, városiasabb, letisztultabb lesz, kevesebb sportruházattal.

Albert: Kimegy a "vintage" (korábbi évtizedek stílusa) a divatból. A farmer ugyan nagyon fontos marad, de a koptatott, mosott anyagokról a technikai textilek felé mozdul a hangsúly. A sziluett élesedik-keskenyedik, nem divat a bő szabás. És az idei tél divatszíne a férfiaknál a vörös lesz.

Liske: Az idei tél ruhái már a boltokban, éppen a 2009-10-es ősz-téli szezont tervezzük! Mindenesetre nagy hangsúly lesz az alkalmi ruhákon, a nőiességen. Lezserség, sok szín.

A '80-as évek a túlzásoktól lettek legendásak, a '90-es évekre a minimalizmus volt a jellemző. Hogyan írná le ön az új évezred első évtizedének divatját? Mik voltak a legfőbb trendek az utóbbi években, és merre tovább ezután?

Jaume: Ez a mostani a "vintage" évtizede. Engem személy szerint nagyon fáraszt már a retró, a következő évtizedben nem lesz már múltba révedezés!

Albert: A '80-as, '90-es évek divatja sokkal globálisabb volt. Manapság jóval több különböző trend van, nem olyan egységes a kép. Mindenki abba az irányba megy, amerre szeretne.

Liske: Számomra ez a mostani évtized azt mutatja, hogy az emberek a kényelmes ruhákat szeretik. Ma már a tömegek nem vesznek kényelmetlen dolgokat, minden sokkal lezserebb, a farmer tovább hódít és soha nem is fog eltűnni. Ezért aztán eltűnőben van a középút: az emberek vagy egyszerűbb, olcsóbb dolgokat vesznek, vagy valami csúcsminőségű luxusterméket.