horoszkóp

Botrány a Sugarbirdnél: Zimány Linda ruhatervet másol és büszke

2009.03.31. 10:35 Módosítva: 2015-04-30 13:50:56
Felfedeztük, hogy a báli ruhás divatszatíránkban az általunk is viselt Gyulai Natália-ruha megejtően hasonlít Zimány Linda ruhájára, amelyet a Sugarbird számára "tervezett". A modellnek most nincs szerencséje, mert az eredeti darab le van védve, így a Sugarbird kénytelen lesz visszavonni a lemásolt ruha gyártását. Zimány Linda úgy gondolja, nem lopott ruhatervet, mert nem szorul rá magyar tervezőkre, épp csak inspirálódott.

Helyreigazítás

2009. március 31-én közzétett, “Botrány a Sugarbirdnél: Zimány Linda ruhatervet másol és büszke című közleményünkben azt a valós tényt, hogy a Sugarbird Kft. részére ruhatervezést végző Zimány Linda a Magyar Kép- és Iparművészeti Lektorátus állásfoglalása értelmében olyan ún. szalagos ruhát tervezett, amely ránézésre és koncepciójában ugyanolyan, mint Gyulai Natália ruhatervező-iparművész által korábban megalkotott ruha, olyan hamis színben tüntettük fel, mintha a Sugarbird Kft. bizonyítottan szerzői jogsértés követett volna el. A valóságban a korábban alkotott ruha tekintetében nem nyert igazolást, hogy szerzői jogvédelem alatt állna.

Jó üzlet, amikor celebek kampányokhoz adják kölcsön a nevüket, legfeljebb leégnek, mint az a magyar Sugarbird márka egyik celebtervezőjével, Zimány Lindával történt. A modell ugyanis tervezői minőségben villog, de az általa kitalált ruha már tíz évvel ezelőtt létezett egy magyar divattervező kollekciójában, és nemcsak létezik, de le is van védve, mint szellemi termék. A formatervezésről, a divatirányzatokról, a jogi szabályozásról, és a konkurencia munkáiról a modellnek - a hamarosan olvasható nyilatkozata alapján - nincs fogalma, mindent felvesz, aláír, és csak mosolyog. Annak ellenére, hogy jogi egyetemre jár, a szerzői jogról még nem hallott.

Jól szórakozom a ruhalopás ügyön

Jobbra a Nati 100% Pure Idea Gyulai Natália ruhája.

Zimány Linda és a Sugarbird megtette ugyanis, hogy Gyulai Natália divattervezőnek, a 100% Pure Idea márkanevű, egyedi iparművészeti alkotásnak minősített, így Magyarországon szerzői jog védelme alatt álló  ruháját lemásolta, és Sugarbird márkanév alatt árusítani kezdte. (A cikk miatt indított perben a bíróság helyreigazításra kötelezte lapunkat.) Amikor felfedeztük a hasonlóságot a két ruhadarab között, elsőként megkerestük Zimány Lindát, aki meglepetésünkre meglehetősen lekezelő volt.

"Rendkívül jól szórakozom ezen az egész ruhalopás ügyön, amit mondasz. Nem tudom ki Gyulai Natália, de nem szorulok rá az ő terveire. Ennél a ruhánál egyébként a Burberry inspirált minket, de az sem koppintás, csak vannak hasonló elemek. Nézz meg bármilyen katalógust, bőven találsz hasonló ruhákat. Nem szándékozom magyar iparművészeket másolni, mert vannak olyan külföldi tervezők, akiknek a munkái sokkal inkább hatnak rám. Egyébként a divatvilágban ez előfordul nagyon gyakran, komoly külföldi márkáknál is pl. Mango, Louis Vuitton stb... A divat alapvetően külföldről jön, nem itt, Magyarországon születik. A jogi egyetemre járok, és tudod, egy ruhatervet nem lehet levédeni, ha le lehetne, akkor az első farmert is levédeti a Levi's és akkor most senki más nem gyárthatna farmernadrágot. Szerintem ez a tervező (Gyulai Natália) csak így akar hírnevet szerezni magának. Ha neki ez kell, szívesen segítenék neki, de ennek nem ez a módja"- nyilatkozta Zimány Linda.

Le fogom állítani a gyártást

A Sugarbird márka alapítóját és tervezőjét, V. Csonka Hedviget is megkérdeztük a lemásolt ruháról, nyilatkozatának stílusa és tartalma világossá tette számunkra, hogy konstruktívan gondolkozik. "Természetesen ha Gyulai Natáliának jogosítványa van ennek a terméknek a kizárólagos forgalmazásáról, le fogom állítani a gyártást. Nincs szándékomban tervezőkkel kiszúrni, de hangsúlyozom, nem nyúltuk le az ő tervét, nem is ismertem őt, külföldi tervezőktől inspirálódunk"- mondta a vezető tervező.

A Nati-szalagruha hivatalosan zsűrizett termék

Mint megtudtuk, ha valaki létrehoz egy önálló szellemi terméket, legyen az egy ruha, kezdeményezheti, hogy azt levédjék. A Magyar Iparművészeti Lektorátus által zsűrizett (magyarul elbírált, elfogadott) termék automatikusan szerzői jogvédelmet kap.A kapcsolódó törvények itt. A Nati 100% Pure Idea szalagruha is zsűrizett termék. Ha valaki lemásolja, és lebukik, a szabadalmat birtokló fél prezentálhat a Lektorátus előtt egy példányt a saját és egyet a másolással gyanúsított termékből, és a Lektorátus eldönti, ugyanarról van-e szó, vagy a másolt darab csak kicsit hasonlít. Ez esetben is így történt. Miután Gyulai Natália értesült arról, hogy ruháját a Sugarbird másolta, a Lektorátushoz fordult, és a szervezet az utólagos zsűrizésen úgy döntött, hogy "a Sugarbird terméke kimeríti a Nati 100% Pure Idea szalagruha másolatának fogalmát". Még ha ez a Sugarbird állítása szerint a másolás áttételesen esett meg, akkor is. Ilyenkor a másolatokat be kell vonni, hangzatosabban szólva ledarálni, mint ahogy a VPOP tette a Adios és Rebook termékekkel.

Gyulai Natáliától megtudtuk, hogy szalagos kollekciójának első dokumentálható bemutatkozása 1997-es, iparművészeti alkotássá pedig kilenc évvel később, 2006-ban vált. A hasonló Burberry ruhák a 2007-es kollekcióban szerepelnek, ugyanis akkoriban volt a trend része az építészetet idéző, strukturált felület. A lényeg, hogy Gyulai Natália előbb megtervezte, mint ezt bárki más leskiccelte volna. A szalagos megoldás azóta rendszeresen megjelenik magyar és külföldi magazinokban, láthattuk bemutatón, kiállításokon.

A lopás csak itthon és Kínában megy

Ezek a Burberry szalagos ruhái 2007-ből

Hiába gondolja Zimány Linda, hogy az inspirálódásnak maszatolt másolgatás a nemzetközi divatvilágban nem jellemző. Ez csak, úgy tűnik, itthon és Kínában szokás. A divattermékek másolásának akár milliárdos nagyságrendű következményei is lehetnek. Apró, szemléltető példának említhetem az újpesti dizájncukrászda történetét, amelyik Louis Vuitton táskamignont készített, amelyiknek a képét a Tejbenvajban blogunkban fedezte fel az LVMH (Louis Vuitton Moet Henessy luxuskompánia) és támadásba lendült. A csoport megszorongatta a cukrászt, aki ezt az ártatlannak tűnő mignont már nem készítheti, és a róla készült fényképeket sem terjeszti. Elsőre durván hangzik, de nem az. A cukrász pénzt keresett egy más tulajdonában lévő ötlettel, a Vuitton logókkal.

Egy tervezőnek tisztában kell lennie ezekkel az alapfogalmakkal éppen annyira, mint azzal, hogy milyenek a konkurencia munkái, hogyan kell inspirálódni, mik a lépései az alkotó munkának. De ezt egy tehetségtelen kontár honnan is tudhatná? Ő csak a fénymásolót ismeri, mindig elcsúszva egy vagy több szezonnal és így szeretne mások ötleteivel hírnevet szerezni, pont azt teszi, amivel ő vádaskodik.És ne gondolják, hogy a nagymenő Burberry-t nem érdekli a magyar Sugarbird ruhája. Ha lép is az ügyben, akkor ki fog "rendkívül jó szórakozni"?

V. Csonka Hedvig, és a Sugarbird

„Tíz éve tervezek. Az Aboriginaltól kezdve nagyon sok cégnek terveztem már ruhákat, aztán elmentem babázni. Amikor visszatértem, úgy gondoltam, ha már annyi céget sikerült a topra emelnem a munkám által, akkor már megteremtem a saját márkámat”- vázolta a Velvetnek a Sugarbird márka eredetét az alapító V. Csonka Hedvig. A ruhatervező az elsők között volt, aki a nemzetközi minták alapján úgy gondolta, hazai celebet is bevon a kollekciók megalkotásába, mint elmondta, Stella McCartney példája is hatással volt rá, aki az Adidasnak tervez évek óta. Az első celeb a márka életében Rubint Réka volt, de az ő nevével népszerűsített ruhák nem voltak sikeresek. A cég következő ötlete volt, hogy ismert hazai glammodelleket kér fel, így esett a választásuk Dukai Reginára, Zimány Lindára és Bódi Sylvire. „Pozitív személyiségeket kerestünk, akiknek jó ízlésük van. Mondhatnám, hogy Magyarországon ők számítanak a topmodelleknek” - mutatott rá a vitatott nemzeti sajátosságra V. Csonka Hedvig. A márka celebcsapata idén tavasszal Horváth Éva műsorvezetővel bővült, aki fürdőruhákhoz, nyári és strandruhákhoz adja az arcát. „A Covergirls-ök mellé olyan személyiséget kellett keresnünk, aki méltó társ mellettük, és megfelel a piac igényeinek is, mert mindig a piac diktál.” A celebgárdában egy valódi divattervező is helyet kapott, Herczeg Zoltán, aki ezen kívül nem sűrűn tervez női ruhákat.