Egy felmérés szerint a magyarok többsége idén sem nyaral majd külföldön. A Velvet utca hangja összeállításából azonban más derül ki. Interjúalanyaink szívesen elhagyják az országot, egyikük Patagóniába bicikilzne, másikuk Indiát és Kínát szeretné felfedezni. Abban szinte minden megkérdezettünk egyetértett: strandolni nem olyan jó, mert nagy a tömeg, a kosz és esetleg hitünkkel sem összeegyeztethető.

A GfK Hungária és a Szonda Ipsos felmérése szerint a magyarok 73 százaléka nem "üdült" az elmúlt 12 hónapban, és minden tizedik honfitársunk inkább határokon belül nyaralt. Idén sem sokkal jobb a helyzet, ugyanis 68 százalékunk nem tervez öt napnál hosszabb "üdülést" az elkövetkezendő egy évben. Akik mégis ki akarnak kapcsolódni, azok 14 százaléka belföldi úti célt választ, akik pedig külföldre vágynak, főként Görögországba, Horvátországba, esetleg Ausztriába, vagy Olaszországba utaznának. Az aktív pihenés nem örvend túl nagy népszerűségnek hazánkban, hiszen a legtöbben strandolással és napozással ütik el idejüket. Ennek természetesen mi is utána akartunk járni. Egy kellemes nyári délutánon elindultunk városba, hogy megkérdezzünk, a budapestiek hol szoktak nyaralni.

A Tiszánál van egy parasztház

István (34)

Mivel van egy kétéves kisfiúnk, és csak én dolgozom, ezért külföldi utazásban nem is igazán gondolkodunk. A Tiszánál szoktunk nyaralni leginkább. Van ott egy régi parasztház, és oda szoktunk lemenni minden évben körülbelül havonta. Három hét után nagyjából két-háromnapos program, amire az ember eltakarítja a romokat, utána lehet pihenni. Ami a strandolást illeti, az élő Tiszára nem tudunk kimenni a gyerek miatt, ezért át szoktunk menni Abádszalókra. Ha külföldi úti célt kellene választanom, akkor Spanyolországot mondanám, mivel egy kétéves gyerekkel még nincs túl mesze. Tavaly egyébként sikerült eljutnunk Törökországba.

Indiát felfedezni és olvasni

Ildikó (34)

Általában külföldre szoktam utazni, például Kínába, Indiába. Szerintem nem feltétlenül kell elmenni a tengerpartra, és ott pihenni. Sokkal jobb kalandozni, felfedezni egy másik világot, egy másik kultúrát. Ha van rá alkalmam, akkor egyébként olvasok. Mivel tudományos munkát végzek, igazából nincs olyan holtidő, amikor nem igazán csinálok semmit. Strandra soha nem szoktam menni, főként a higiéniás körülmények miatt. A Balatonra viszont minden évben lemegyünk egy hétre és kibérelünk egy házat. És persze ott vannak a fesztiválok is: Volt, BalaTone, Sziget.

A strandon túl nagy a tömeg

János (30)

Tavaly, tavalyelőtt külföldön voltam, Horvátországban, Olaszországban. Idén nem megyek külföldre, csak a Balatonon voltam. Általában a baráti táraságomtól függ, hogy hova megyek. Az alapján döntünk, hogy ki hogyan ér rá, hogy kinek van jobb ötlete, ki tud egy jobb helyet. Általában nem szoktam strandra járni, mert nem szeretem, nagy nagy a tömeg. Inkább tóparton, folyóparton szoktam fürödni, vagy a Balatonban. Idén nyáron sajnos végig melózni fogok.

Lebicikliznék Patagóniába

Balázs (32)

Az aktív pihenés híve vagyok, vagyis nem fogok két hétre kifeküdni a tengerpartra, mert az unalmas. Ezért inkább biciklizek, túrázok, és szeretek felfedezni távoli kultúrákat. Európában sok helyen jártam, de voltam Ausztráliában, Kambodzsában, Thaiföldön pedig több ízben is. Soha nem vonzott a tengerpart, jobban szeretem a hegyeket. Ha a pénz és az idő nem jelentene akadályt, akkor elindulnék Alaszkából és lebicikliznék Patagóniába. Sőt, ha lehet, ugyanezt megcsinálnám a másik oldalon vissza.

Mindig angolmániás voltam

Magdolna (?)

Nagyon sokat nyaraltam külföldön, de volt egy autóbalesetem és emiatt már két éve nem utaztam messzire. Idén nyáron megyek a Balatonra és Gyulára, majd Frankfurtba, aztán pedig Kanadába. Sok helyen jártam már, de legszívesebben Nagy-Britanniába látogatnék el. Mindig angolmániás voltam. Szívesen visszamennék Leningrádba, azaz Szentpétervárra is. A férjemet kísértem el egyszer egy hivatalos útra, soha nem fogom elfelejteni. Jártam Finnországban is, lehet, hogy oda el tudok menni. Amikor fiatal voltam, akkor sokszor mentünk Jugoszláviába, mivel a nagymamám ott élt.

Most megyek a fogorvoshoz

András (67)

„Nagymaroson van egy nyaralónk, és oda szoktunk lemenni. Általában minden hétvégét ott töltünk. Az idei nyár sajnos nem lesz dús programokban. Most megyek a fogorvoshoz, és ez bizonyára befolyásolni fogja a további időszakot.” Egy mások idős úrral is összefutottunk, aki időhiányában csupán annyit mondott el, hogy feleségével ő is saját kis üdülőjükbe szokott ellátogatni nyaralásképpen.

A Krisna-völgyében jó a nyaralás

Klaudia (15)

Krisnatudatú szerzetes vagyok, és a templomnak végzek szolgálatot, vagyis a társaimmal kint vagyunk az utcán, könyveket árusítunk, adományokat gyűjtünk. A Krisna-völgyébe szoktunk lemenni fesztiválokra, ez egy jó nyaralás. Strandra természetesen nem járunk, de szoktunk úszni, levegőzni, kirándulni, hiszen az egészség nagyon fontos.