Az átlagember nincs tisztában a színárnyalatokkal, a színek felismerésével, véli Bajczár Éva iparművész, színdesigner. "Sokan a narancsot összekeverik a cinóberrel. Olyan ez, mint a zenében a skálázás: ha az ember nem ismeri az alaphangokat, nem fogja felismerni a művet."
Pedig, mint megtudtuk, több ezer szín létezik, a hangsúly pedig az árnyalatokon van. Bajczár Éva veleszületett színérzékkel rendelkezik, egy nemzetközi színguru-csoport, az Intercolor tagja, akik amellett, hogy képesek 33 színt árnyalataira bontani, előre meghatározzák a trendet. De erről majd később, lássuk, mit tudunk mi, átlagemberek.
A lényeg az árnyalatok és a kombinálás
"Nincs például olyan, hogy valakinek csak a zöld vagy csak a piros áll jól. Mindenkinek minden szín jól áll, csak megfelelő árnyalatokat kell választani. És olyan sincs, hogy például a barna a pirossal nem megy: a megfelelő barnát kell a megfelelő piros mellé rakni. Kis változtatás és például ugyanabban a kékben mindenki jól érzi magát" - állítja a színszakértő.A többség persze nem tudatosan választ színeket az üzletekből vagy a gardróbjából, de azt azért mindenki érzi, ha valami nem stimmel. Egy jól összeválogatott outfitben vagy lakásban egyébként sokkal jobban érzi magát az ember.
Az egyhangú magyar utcakép
És miért járnak a magyarok télen unalmas fekete-szürke-barnában, nyáron pedig fehér-bézsben? - kérdeztük a szakértőt. "A magyarok valóban a klasszikus színeket kedvelik, egyrészt anyagi megfontolásból, mert azokat bárhová, bármikor fel lehet venni, másrészt mert itthon nincs hagyománya a színeknek. És mivel nincs hagyománya, az emberek nem akarnak kiríni a tömegből ."
Színes tévét és nyugdíjas konfekciót!
A szakember a tudás hiányát tartja az egyik legnagyobb gondnak, vagyis, hogy nem nagyon merjük társítani a színeket. Ennek elhintésében nagy szerepe lehet a tévének, többen mernének színesben járni, ha azt látnák a műsorvezetőkön, hogy ez divatos.
A nyugdíjasok pedig sok esetben nem csak takarékossági okokból járnak 30-40 éves ruhákban. A butikok és áruházak őrületes kínálatában szinte alig van olyan, ami nekik szól. Egyszóval nem csak a pénztelenségre vezethető vissza az egyhangú budapesti utcakép.
Logikus divattervezés
És hogy mi a helyzet a nagyvilágban? Például az, hogy 2007 nyarának dívatszínei már 2005-ben eldőltek. Bajczár Éva az említett Intercolor nevű nemzetközi színbizottság tagjaival együtt dönt a két évvel későbbi trendről: 14 ország képviselői beszélnek végig évente kétszer négyféle színcsoportot (világos, közép, sötét és élénk) és állítanak össze egy nemzetközi színkártyát. És ami a legmegdöbbentőbb, hogy a résztvevő országok többsége a sok gondolkodás, osztás-szorzás után valahogy minden évben hasonló eredményre jut. "Én is logikus, matematikai gondolkodás alapján találom ki, milyen színeket javasoljak. Most például 2009-re" - mondja, és megtudjuk, javaslatainak kialakítása során például figyelembe veszi a korábbi évek trendjeit, hogy mi mihez passzol stb.
Két év átfutási idő
Az egész ötletbörze egyébként akkor válik jelentőssé, amikor az egyes országokban a textilipari cégek elkérik a nemzetközi színkártyákat és ennek segítségével kezdik el tervezni a két év múlva esedékes kollekciót. Aztán elindul egy hosszú folyamat az alapanyagosoktól a gyártókon és a divattervezőkön át a kereskedőkig, melynek a végeredménye, hogy két év múlva ellenálhatatlan vágyat érzünk egy kanárisárga topra a méregzöld karkötőnk mellé.